AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.194

E30 325 dog under färd och startar inte längre, kan jag få tips?

Sida 2 av 2
Låter ju som att startspärr eller något relaterat till det stänger av så det inte blir någon gnista.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Det gick två kablar från larmet till tändspolen: Länk

men dessa är avlägsnade tillsammans med allt annat som har med larmet att göra. Dock så hänger en del kablar löst fortfarande. Bilder på dessa kommer nedan.

Skulle det gå att ersätta min tändspole med en sådan här?: Länk

Ingen aning om något av dem går till tändspolen eller på annat sätt är viktiga. Den kommer jag dock testa i morgon om den fungerar som den ska. Startmotorn får runt motorn iaf. Så det är ju liv i bilen. All elektronik jag testade fungerade, förutom fläktarna. Det är väl en av kablarna som hänger löst.

Länk

Länk

Länk
M
4
M GRUBB
320D TOURING -08
318I TOURING -94
320I -85
dum fråga men ha du kolla om kammen snurrar ?

M GRUBB
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Inga frågor är dumma, detta är första gången jag försöker fixa en bil själv (kunde inget när jag började). Jag har bara kollat så att det sitter. Men ska kolla att det går runt nästa gång jag pillar bilen.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Ok så jag testade om kamremmen gick runt när jag jag vred om nyckel, det gjorde den.

Sen testade jag om jag fick gnista från en av kablarna i fördelarlocket mot chassit. Det fick jag inte. Dessa kablar är korta så jag kanske inte kom åt något som var jordat? Jag mätte hur många volt jag fick till det med multimeter och fick utslag på 0.016 volt (känns jäkligt lågt?)

Jag testade också att mäta på kablarna som går till tändspolen och ger den el. Dessa kablar: Länk

Där fick jag 2 volt. Så det kommer ju in mycket mer än den släpper ut till tändstiften verkar det som?

Tycker ni att det låter som att tändspolen är kass?
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Jag testade med att sätta en kabel till minuspolen på batteriet och köra in i tändspolen för at se om det blir en gnista. Jag fick någon väldigt svag som ni kan se i klippet.

Kunde inte få med någon som hjälpte till. Fick därför filma med jag jag försökte starta bilen och se på videon i efterhand.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Jag kommer fixa verktygen jag behöver idag. Om jag hinner så demonterar jag huven idag och tar av fördelarlock, samt rotor för att kolla om de mår bra. Något av dessa delar borde vara i dåligt skick. Ska även kolla kabeln mellan fördelarlock och spolen.

Senast i morgon återkommer jag med inormation om vad som har hänt.

Trevlig helg.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Så nu har jag demonterat fördelarlock och rotor för inspektion. Bilderna kan ni se nedan.
Ser ni något som kan orsaka motorstopp på detta vis? Jag kollade tyvärr inte kabeln mellan tändspole och fördelarlock. För jag glömde det. Jag kanske kan ta mig dit i kväll och testa det istället.

Den lilla kolbiten i fördelarlocket gick att trycka in och såg iaf hel ut. Ni kan se på bilderna. Är fördelarlock den största sannolikheten?

Fördelarlock:
Länk

Länk

Rotor:

Länk

Länk
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Då var det löst!

ECUn var problemet.

Jag tog loss kåpan i handskfacket och ersatte den med en jag köpte på skroten.
Nu går den fint men bara hastighetsmätaren som fungerar av alla mätare. Så varvtal, bensin och temp måste fixas. Men jag låter inte det förstöra min dag!

Tack för alla tips som jag fått. Nedan ser ni bilder på ECU (styrenhet Insprutning).

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.