AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.192

E30 325 dog under färd och startar inte längre, kan jag få tips?

Sida 1 av 2
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Hej!

Jag tog för några dagar sedan klivet ut och köpte en bil som jag länge drömt om att äga. En BMW 325 E30 1989 Cab. Bilen köptes och kördes hem av mig från Helsingborg till Göteborg. Allt fungerade fint, men dagen efter så gave den upp mitt i färd. Utan att "Hosta till" eller visa andra tecken på fel.

Den bara stängdes av.

Batteriet är laddat, startmotorn får motorn att gå runt, all elektronik fungerar. Jag har kollat alla säkringar, men de verkar vara i gott skick.

Jag har läst flertalet trådar här och på andra platser för att testa så mycket som möjligt innan jag ställer frågor här.

Jag hör ett surr när jag vrider nyckeln till läge 2, men det kommer framifrån och inte bak som det sägs att det ska göra när bränslepumpen går igång. Så jag vet inte riktigt om det är pumpen som har gett upp? Jag tog bort säkringen till pumpen men kunde ändå höra surret som kom från instrumentbrädan. Så jag antar att det inte är pumpen.

Det är även något larm som är installerat. Det ser väldigt amatörmässigt ut. Jag absolut inte bra på meka med bilar men det ser iaf. ut som ett dåligt utfört jobb. Kan det vara någon form av startspärr kanske?

Jag vill gärna lära mig att at hand om bilen och tar således emot alla tips. Jag kan nästan inget, men jag är mer än villig att läsa på och lära mig.

Om jag missat att bistå med info så är det bara att säga till. jag kan även fixa fram bilder om det skulle underlätta.

Mvh,

Rawa29

Zw
110
Zwamp
E30 325 iX -88
Hej,

Har svårt att tro att det är någon form av eftermarknads startspärr.

Har du någon i din närhet som är duktig på bilar? Tänkte för äldre bilar innebär tyvärr mycket meckande och är aldrig värt det om man inte kan göra det själv eller har mer pengar än vad som kan anses nödvändigt under en livstid :P

Trots att den inte hostade utan bara dog, så skulle jag kolla så att den hade gnista och att den får fram bensin till motorn som första åtgärd. Sen ska jag vara ärlig, jag är inte jätte duktig på bilar heller utan lär mig från dag till dag. Men jag skulle nog mäta spänningen på batteriet, även om startmotorn går runt och låter ok så kanske den inte får den kräm som den behöver från batteriet för att kunna starta, vet dock inte hur känsligt det är på äldre bilar.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Vi försökte putta igång bilen utan framgång. Även under bogseringen testade vi några gånger. Det borde väl utesluta batteriet? När jag berättar för folk om hur allt skedde och hur den beter sig nu så är det många som tänker bränslepumpen. Jag vill helst verkligen se till att denne kass innan jag lägger 1500kr på en ny.

Tänker jag rätt med att surret jag hör från fronten troligen inte är från pumpen? Det skulle ju innebära att den inte är igång om så är fallet.

Jag försökte lyfta baksätet på bilen men förstod inte riktigt hur man skulle bära sig åt. Finner inga handtag eller liknande för att få till det. Då skulle jag åtminstone kolla så att den verkligen är igång.

Vad blir ett bra nästa steg för mig?
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Jag skulle gissa på soppapumpen om den bara tvärdog.

Du tar bara tag i framkant på sätet och rycker uppåt.

Kolla gnistan först för att utesluta att det inte är något annat. Plocka loss ett tändstift och kör det löst mot jord på motorn.

Kolla så att du har ström fram till pumpen.

Om du tvångskör pumpen med ett löst batteri så kan det hända att den hoppar igång och fungerar. Men jag skulle byta den endå för att vara på säkra sidan. Inge kul om den dör igen. Har den dött en gång så är den slut.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Ok, då ska jag få upp sätet i morgon och kolla om Pumpen lever. Ska inhandla en multimeter i morgon och testa om den får ström. Sen ska jag försöka direktkoppla ett batteri till det. Tack så mycket för alla svar. Återkommer i morgon med resultat.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
En liten rapport på vad som skett under dagen.

Tog av baksätet och skruvade upp för att komma åt bränslepumpen. Kollade så att den fick ström. Mätte 11.4 volt med en multimeter. Demonterade den och och testade direkt mot batteri. Den pumpade ur allt bränsle som redan var i omlopp. Så satte jag in den igen och den gav ljud ifrån sig när jag försökte starta bilen. Men bilen var fortfarande död. Jag antar att pumpen inte är död?

Startmotorn får motor att gå runt men det tänder inte till.

Hittade en säkring som jag tidigare inte sett. Den var bränd så jag köpte ny likadan. Det hjälpte inte heller.

Jag har tyvärr inget verktyg för att ta ut tändstiften och testa dessa. Jag mätte med multimeter på ett av dem medan kompisen försökte starta. Fick 0.179 volt i utslag.

Jag har fått tips om att kolla ett relä som sitter vid vänster främre fjädertorn. Ett vitt relä som styr bränsle och tändning. Detta ska jag försöka finna i morgon och testa.

Känns verkligen som att allt enskilt fungerar på bilen, men det vägrar att samarbeta.
Det positiva är ju att jag vet hur man byter bränslepump på en E30! Vilket ja ser som någon form av vinst för dagen.

Så vad tycker ni jag borde testa härnäst?
Kommer att leta efter relä och förhoppningsvis är det helt jäkla bränt så att jag ser att det behövs ett byte.

Om ni vill ha bilder på något särskilt så säg gärna till, fixar det omgående. Vill verkligen få igång min fina BMW.

Alla tips och kommentarer tas emot med öppna armar.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Lite bilder:

Motorrummet: Länk

Ett relä som ser lite slitet ut: Länk

En säkring som byttes: Länk

Har en hel del andra bilder och är beredd att ta fler om det skulle hjälpa.

Var finner jag "motronic-reläerna"? På min bil så finne rjag dem inte lika lätt som det ser ut att vara när jag kollar på nätet. På nätet så ser det ut som att de är framme och väldigt lätta att komma åt. Var finner jag ett sådant relä billigt om det är felet?
ni
4
nilsson75
320I cab -89
När jag köpte min Cabbe för nåt årsen o var på väg hem så dog den bara med.... Var en kabel till polen på batteriet som satt löst,som tur var...
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Jag bytte ett relä som hade rostat sönder. Men detta hjälpte inte. Så jag började kolla in larmet som är av typen touchgard tg-400. Verkar vara väldigt amatörmässigt draget. Kaos med kablar. Jag började följa kablarna och plocka bort så mycket jag kunde. Mitt under detta så upptäcker jag en liten knapp på kåpan ovanför pedalerna.

Kan detta vara någon form av startspärr? Kan min bror ha kommit åt denna mitt under färd så att allt bara dog? Det började iaf ösregna, så jag täckte över bilen och sprang hem.

Fick inte loss luftfilter för att spruta in startgas innan regnet kom. Men jag ska testa det och även kolla gnistan på tändstift så fort jag kan.

Jag ska få igång fanskapet!
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Ja, det var vid bränslepumpen och jag tror att det var när vi försökte starta. Ska springa ner strax och mäta vad jag får från batteriet. Idag dog dock batteriet för att jag har försökt starta den så många gånger när jag bytt relän och annat.

Batteriet får ju igång startmotorn. Borde inte ett dött batteri bara klicka isf? Det drar ju runt motorn. Testade iaf. med startkablar till min polares bil. Fungerade fortfarande inte. Måste nog kolla gnistan på tändstiften.

Jag lämnade bilen med ett larm halvt urdraget. Den lilla knappen som vi hittade ledde rakt in i styrboxen till larmet. Strax tillbaka med en rapport om volt vid batteriet.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Fick ut 11.60 på polerna med multimeter. Men kan inte det vara för att det i stort sett är urladdat nu?
Dra runt motorn samtidigt som något sprayar startgas, tänder den till är det någon bränslerelaterat om den inte tänder så är det tändningsrelater typ gnista etc.
Startspärr kan strypa något eller båda av dessa, men bra att testa så man vet vad man ska leta efter.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Jag ska testa båda sakerna så fort jag är hemme efter helgen. Det känns som att det är nära nu. Har identifierat de flesta kablar som är larmets. Dessa ska alla ryckas. Vill inte ha ett spökande larm med startspärr.

Har köpt startgas. Man sprutar in det i luftintaget bakom filtret eller hur? Så jag tar loss filtret och sprutar in det i röret antar jag? Och ber en kompis vrida om. Säg till om jag tänker helt fel.
Det går att spruta in startgasen utan att ta bort filtret. Det är bara att spraya vid insuget till filterboxen.
Dock finns det risk att ett smutsigt luftfilter geggar igen pga lösta smutspartiklar så det är ingen nackdel att först plocka ur filtret.

Vad du också bör kolla är att motorns jordfläta är hel. Om man testar tändstiften mot karossen och det kommer gnista där, men inte när man håller tändstiftet mot motorn, då är motorns jordfläta lös eller av.
En sak till. Av säkerhetsskäl så skall inte eftermarknadslarm anslutas mot tändningen utan mot startmotorn. Om larmet är installerat av någon som inte följt installationsanvisningarna så kan det alltså styra tändningen eller helt enkelt stänga av databoxen.

Man bör också kolla att bilen inte är försedd med en GPS-aktiverad larm som inte är helt ovanliga på entusiastbilar och som t.ex. kan programmeras att stänga av bilen om den förflyttas för långt bort.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Jag måste ladda batteriet som just nu är urladdat. Så jag tar ur det och laddar det hemma under natten. Under denna tid ska jag rycka återstående kablar och fixa så att alla originalkablar sitter som de ska.

i morgon kommer jag att testa med startgasen och även kontrollera gnistan. Ska köpa en tändstiftsnyckel så att jag kan få ut tändstiften.

Hade varit riktigt gött om jag fick någon som helst ledtråd av allt felsökande. Om det inte är gnista så vet man ju attd et är orsaken till stoppet. Sen är det bara att följa upp och kontrollera varför den inte tänder till.

Jag är skeptisk till att det är GPS-aktiverat då det verkar vara ett rätt simpelt larm. Kan inte kosta mer än några hundralappar. Det ser inte ut att vara installerat enligt anvisningar öht. Väldigt slarviga dragningar med kablar som hänger löst is tort sett.

Se bild vid batteriet: Länk
Här kan du se att en kabel går från larmet till startmotor med (mörk kabel med gul topp, som är borta i dagsläget.): Länk

Idag: Ladda batteri och dra ut resterande kablar.
Imorgon: Startgastest och kontroll av gnistan.

Tack för tipsen.
Jag skulle gissa att larmet helt enkelt stänger av relät till databoxen och startmotor. Så att rycka bort alla extra sladdar och återställa ordinarie är nog ett bra steg.

På en sådan gammal bil är det bättre att installera en liten GPS-tracker t.ex. i bakljuset så att man kan leta rätt på bilen om den skulle bli stulen. Ett larm funkar sällan som man tänkt sig och kan vara störande när de larmar vid fel tidpunkt.

Äldre cabbar är heller inte så stöldbegärliga eftersom det är entusiastbilar och är för uppseendeväckande för biltjuvar som antingen vill ha det senaste eller en anonym bil att köra stöldgods i. Så det räcker i regel med att ha en kretsbrytare med nyckel som bryter strömmen (är ofta krav om man skall ha billig entusiastförsäkring eftersom brandrisken minskar)
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Så nu är larmet hemma hos mig och laddas. Under dagen har jag försökt rycka alla kablar som går till larmet.

Det såg ut så här när jag började: Länk

Och till slut när jag ryckt en hel del kablar så såg det ut så här: Länk

Allt detta togs ut ur kaoset: Länk

Nu måste detta pussel lösas på något sätt med. Är rätt lost i allt virrvarr. fortfarande en del kablar som tillhör larmet.

Dessa är ju kvar som gick rakt in i larmdosan: Länk

Vad gör man med dem? Måste hitta något slags kopplingsschema så att jag kan lista ut det. Har noll erfarenhet av detta dock. Ska jag våga ge mig på det eller ska jag ge upp och lämna in den på verkstad?

Jag har ju inte testat vrida om nyckeln än, men jag antar att det jag gjort har dödat något.
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Jag testade med startgas utan någon skillnad. Kollade gnistan genom att ta ut ett stift och placera det nära chassit för att få gnista men det kom inget. Så det verkar som att jag inte har någon gnista.

Vad borde jag kolla nu? Några tips på nästa steg att ta?
Har du kopplat ihop allt sen du rev larmet?
ra
27
rawa29
E30 325IR Cab -89
Jag har kopplat ihop de sladdar som är mest uppenbara. Vet inte riktigt vad som ska kopplas ihop med vad. Jag har kopplingsschema till larmet och försökte pussla ihop det så. Centrallås fungerar, stereo, alla lampor, signaler osv. Men fönster och fläkt verkar inte vara kopplade just nu. Så allt sitter inte som det ska.

Jag behöver studera kopplingsschemat mer nogrannt för att förstå exakt hur allt ska kopplas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.