|
|
|
|---|---|
|
Kört sedan senaste inspektion 2 för 1800 mil sedan på Castrol edge 0w30. Fyller på ungeför 0.25 liter/100 mil. Varierat korta/långa resor och en hel del i stan. Inför mitt kommande oljebyte om 150 mil så tänkte jag gå upp i viskositet. Hittat Castrol EDGE FST 5w40 till OK pris. Jag vet att titanium additativet har börjar rullas ut på marknaden men vet ej om jag är intresserad av med tjafs för längre serviceintervall och teoretisk lägre bränsleförbrukning. Bryr mig helt enkelt inte om de frågorna speciellt mycket, Nu till den kluriga biten. Varför rekommenderas M54B30 från 2000-2001 EDGE 5w40 och 2001-2004 0w30? Gjordes det någon förändring efter första året som motorn lanserats? Detta gäller även 5 serie med M54B30. framöver kommer "rekommendationen för hög oljeförbrukning i fallande ordning" se ut på 2001-2004 Bäst EDGE (Ti) 0W-30 A3/B4 Bättre EDGE (Ti) 0W-40 A3/B4 Bra Magnatec 5W-40 A3/B4 Jag kommer aldrig köra 0w30 igen och funderar i framtiden om man tvingas till det att köra magnatec (som tydligen ska byta namn) och köra byte var 1500mil istället. /anton | |
|
Hej! Jag kan bara säga att jag slängde i Castrol edge 10-60 ( som dom föredrar för M-serierna) och märkte stor skillnad. min tog olja som fan när jag körde 0-30, nu nästan ingenting :) mvh :) |
|
|
Upplevde en ganska hög oljeförbrukning på min 320, 2004 när jag köpte den. Den hade då nyligen fått service med 0-30 olja. Bytte efter 1200 mil till 5-40 vilket påverkade oljeförbrukningen mycket positivt. Efter ytterligare 1200 mil fortsatte jag med 5-40, och har efter det bytet kört två snabba europaturer - långa sträckor och höga hastigheter - och nivån har på de sammanlagt nästan 800 milen sjunkit c a 2 mm på stickan. mvh/Magnus |
|
|
Kör sedan ett par månader och ett par hundra mil på castrol edge 5w40 och upplever sedan dess ingen oljeförbrukning. Dålig stil att både oljetillverkare och de själva rekommenderar 0w30. Men säkerligen bra business |
|
|
Ni som skryter om att bilarna inte drar någon olja med högre viskositeter, byter ni olja och filter oftare än "long-life"-intervallet då? Longlifemotorerna SKA förbränna olja för att de ska få i sig frisk olja emellanåt, det är ju grundprincipen med hela long-life-systemet. Går bilen 3000mil utan att få i sig någon ny frisk olja, kommer det inte vara en glad motor i långa loppet. |
|
| TP_: Har du källa till ditt påstående? Hur mycket olja skall en longlife-bil förbruka på 3000 mil för att uppnå designspecifikation? | |
|
TP_ hur ska bilen få i sig ny frisk olja ??? Antar att du bara hade otur när du tänkte här.. :) På min typ av bil byter man helt enkelt olja när intervallen är uppfylld.. Fast jag byter istället tidigare och , den ska INTE förbränna olja då det är en 4 taktare och inte en 2 taktare med oljeblandad bensin. |
|
|
Det jag inte riktigt förstår är att det i min instruktionsbok står att de oljor som rekommenderas är 5W-40 och 5W-30 i den ordningen. Ändå använder BMW 0w30. Jag tycker att det är konstigt. Att longlife motorer skulle bränna olja för att på nåt sätt cirkulera oljan är naturligtvis inte korrekt. |
|
|
Jag hade, och har inte otur när jag påstår att Long-lifemotorerna ska dra olja. Givetvis ska de förbränna olja. Long-lifeoljan har en bättre förmåga än vanlig olja att samla och binda smuts, men den är inte så extremt mycket bättre att den håller dubbla intervallet utan att få lite tillskott och gammalt förbränt. När Volvo, Audi och BMW, för att ta några exempel, införde long-lifemotorerna, ändrades specarna för hur mycket olja de fick dra/100mil i samtliga serviceregister. Hur kommer det sig att motorerna före Long-life, i princip aldrig drog någon olja, hos varken VAG, Volvo eller BMW? |
|
|
Vag har haft specen 1liter/100mil ända sedan golf 1 kom till världen 74/75 och då var det inte Longlife oljan utan krånglande ventiltätningar som satte gränserna. Biltillverkarna vill ju friskriva sig från problem så mycket som möjligt därav deras spec. Men en hög oljeförbrukning sliter ju även på katalysator och miljön i långa loppet så det är ju inte bra. En frisk Longlife motor drar inte olja , i mitt fall berodde oljekonsumtionen på fastsatta oljeringar med igensatta hål så att oljan inte kunde återcirkulera till motorn. Med nya kolvringar i som har bättre oljeavrinning samt allt koks / sot borttaget så kunde nu oljan åter gå tillbaka ner i motorn och den drar nu inget mellan oljebyten. |
|
|
Jag är väl medveten om att M54 ska dra lite olja. Dock så konstruerades denna motor långt innan LL04 standardiserades. 3000mil har aldrig varit aktuellt för någon bil om man inte kör väldigt snålt då serviceintervallet är per 2500 liter bränsle. Jag kommer ungefär 2000 mil mellan bytena. Anledningen att 0w30 är standardiserad beror på att det är billigare att bara ha en olja för alla motorer exkl M. |
|
|
Nej, en M54 SKA INTE dra stora mängder olja, men det är inte ovanligt att de motorerna gör det. Sedan får man tänka på att ALLA motorer drar LITE olja, men oftast är det så lite att man inte skall behöva fylla på mellan oljebytena. I M54:ans fall handlar det om att man har lågfriktionskolvringar med mycket mindre tryck mot cylindrarna än tidigare motorkonstruktioner som t ex. M52tu, allt för att få lite lägre bränsleförbrukning. Dessa kolvringar har dock en tendens att koksa igen, särskilt när man nyttjar sig av de långa "Longlife"-intervallen. Kombinerar man det med en "ogynnsam körprofil" och/eller "ogynnsamt klimat" (läs typiskt svenskt åretruntväder), då blir det lätt knas med koksade ringar och hög oljeförbrukning som följd... Många har fått bilar som drar mycket olja, att sluta eller åtminstone drastiskt minska förbrukningen genom att bara gå över till lite tjockare olja som t ex. 0W40 eller 5W40. Det finns en mängd BMW LL04-klassade oljor i dessa viskositeter så man kan välja en olja av god kvalitet även om man inte köper den olja som BMW-verkstäder slår i motorerna. I riktiga "problemfall" kan 10W60 kanske vara på sin plats, men då bör man överväga en "WD40-behandling" som oftast gör stor skillnad. Nästa steg är att öppna motorn och byta kolvringar, men det sistnämnda är nog inte ekonomiskt försvarbart i de allra flesta fallen, särskilt inte om man skall betala en verkstad att göra jobbet. Att påstå att en motor med "Longlife-intervall" SKALL dra olja, är rena rappakaljan och är en vals som man säkert har lärt vissa kundmottagare att dra för att lura missnöjda kunder till att bli nöjda och belåtna utan att behöva göra något alls åt de tekniska problem som deras motorer har... Motortillverkare har som sagt sedan 60-talet hållit fast vid att det är "OK" att deras motor drar upp till en liter/100mils körning. På den tiden var det mer naturligt med tanke på toleranser i tillverkningen och oljornas kvalitet - idag är det rena lurendrejeriet att hävda en sådan sak tycker jag - det är bara för att de i det längsta inte skall behöva ta kostnader för att åtgärda motorer som drar mycket olja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan vara problem med oljeröret(som man sätter Stickan i) att det koksar igen. Går Nämligen ett mindre rör i ett större, och planen är att oljan ska gå tillbaka mellan det yttre o det mindre inre röret. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.