AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.958

Musbo i motorrummet

Sida 1 av 2
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Min bmw började gå dåligt, stannade titt som tätt. Jag tänkte att bränslesystem kan vara felet och detta är jag inte tillräckligt kunnig för att åtgärda själv, så lämnade in den.

Det visade sig vara ett musbo vid insuget och de små odjuren hade gnagt av en del kablar bland annat en injektor.
Den är helförsäkrad hos IF men det täcker inte sådana här skador.
Motorskada hade de kunnat ta det på om det inte vore så att bilen gått 12800 mil.

Är det bara o acceptera detta och betala?
Hur kan man göra för att undvika att de bygger bo där igen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har du haft bilen i eget garage då de byggt kanske hemförsäkringen kan vara något att kolla upp? Står bilen parkerad inne finns väl en del ultraljudsalstrande prylar som håller möss borta bl.a.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Nä den står på parkering ute. Så det är nog kört med hemförsäkring...
Sluta gubbkör och varva ur den lite så kommer mössen nog flytta ur motorrummet fortare än kvickt skall du se. ;)
Lägg något under huven som mössen inte tycker om.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Haha, ja en kompis sa nåt liknande. "Du gasar för lite med den"
O ja måste nog gasa ur den mer, men det är ju bara 80 km/h på lederna i Göteborg.
Vet inte om det är en myt men granris sa någon att det hjälper.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
De är nog inte med ute och åker i.a.f. :) Jag har varit med om att de byggt bo på fjägerbenstornet då jag parkerat i kallgarage. De slår till blixtsnabbt och bygger där de tycker det är varmt, men det går ju liksom över rätt snabbt när motorn svalnar. Här finns det en del att leta bland: Länk
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Är det granris? Hade för mig att eneris var grejen!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Får jag fråga vad du sa till If och vad de svarade? Att de inte skulle ta en sådan sak på försäkringen är konstigt. Att det inte ersätts genom maskinskadeförsäkringe är logiskt men det borde gå på vagnskadeförsäkringen.

De kan ju inte gärna ha förklarat bort det med att "skada orsakad av djur" eftersom man får ersättning för annat som djur orsakar som t.ex att de springer ut på vägen framför en. Eller om någon annan är en mus skulle orsaka skada på bilen (t.ex en inbrottstjuv) så får du ju ersättning.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Det står i villkoren så här:

Försäkringsvillkor motorfordon
2013
17
11. Otur
Det framgår av försäkringsbrevet om denna försäkring
ingår.
11.1 vad försäkringen gäller för
– skada i kupé och bagageutrymme enligt punkt 11.2

stöld eller förlust av bilnyckel och/eller bilnyckelkort
som innehåller elektronisk startspärrfunktion (s.k.
immobilizer) enligt punkt 11.3
11.2 ersättning för skada i kupé och bagage
-
utrymme
Försäkringen ersätter skada genom plötslig och oförut
sedd händelse på inredningen i bilens kupé eller baga
geutrymme. Med kupé avses inte sufflett eller hardtop.
Skadad inredning eller stolsklädsel ersätts med liknande
sådan om det skadade inte längre tillverkas.
begränsning

Ersättning lämnas inte för skada orsakad av
– djur eller insekter
– slitage eller vanvård
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Som tur är så är det "Prova på försäkring" så kostar bara 1920 för ett halvår.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Aha, okej. Då är det ju ganska så klart, surt.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Japp.
14200 landade kalaset på. Så det var riktigt dyr musfest.
De hade en festmåltid på kabelstammen till motorn, lite packningar/kontakter som tilltugg och sen orsakade kortslutning på spridare och glödstift på 6ans cylinder. :-D
Länk

Spola till 1:10 så berättar bosse hur man gör för att inte få möss i bilen ;)
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Såg härom dan att jag fått in råttor i garaget. Bara spår av dom under bilen, mao kommer dom in och värmer sig när bilen är varm. Vill ju INTE att dom ska ta sig längre och börja klättra upp i motorutrymmen etc. Har skaffat fällor samt nån nymodig ultraljuds pryl. Skeptisk, men det kan ju funka.
Enris låter ju enkelt och bra....om man visst var man får tag i sånt?
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Ja, jag har också köpt en sån ultraljudspryl. Den jag köpte slår man ned i marken. Dock svårt att avgöra om det fungerar eftersom min bil står utomhus.

Finns det ingen typ gammal betesmark/hagmark i närheten? Där kan finnas enbuskar.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
tremolo: Fällorna är än så länge tomma, vilket kan betyda att ultraljudsgrejen funkar kanske. Tiden får väl utvisa det.
Inte mycket betesmark eller hagar häromkring, Stockholms närförort. Ärligt talat vet jag inte ens hur en enbuske ser ut :)
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Att fällorna är tomma beror nog mest på att mössen hittar mat ute i naturen , vänta tills höstrusket slår till då är dom frusna o hungriga.
En hungrig katt är dock effektivare än enbuskar...
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Micro68: Förvisso, men det känns lite taskigt att stänga in en katt i garaget :)
Men saken är att det är nu senaste dagarna dom börjat ta sig in. 4 dar sen, ingen råttskit. 3 dar sen, råttskit.
Men med fina laddade fällor samt ultraljudsgrejen kommer det nog lösa sig. Ska ta en räd också och försöka hitta vart dom kommer in och täta till.
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det otäcka med råttgift är att andra djur kan bli förgiftade också.
Höll på att förlora min ena kisse då den troligtvis fått i sig råttgift enligt veterinären.
Det är bättre och humanare med en vanlig slagfälla så djuret dör direkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.