AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.236

Extraktorgrenrör + kattar för e46 320i (150k) sökes

to
116
toffmeister
E87 130i -06
Hej!

Skulle behöva byta ut ena grenröret på min 99:a och börjar då istället söka efter extraktorgrenrör i stil med det som finns hos Schmiedmann:
Länk

Pratade med dem och de menar att man även måste programmera om boxen då lambdorna efter katalysatorerna inte kommer fungera som de ska då de hamnar för långt ifrån motorn..

Det låter komplicerat..

Men iaf, sökt som en galning i forumet och hittar inga aktuella butiker där man kan köpa extraktor-grenrör + ev. kat mer än hos ovan, t.ex. tuningshop.se finns inte kvar?
Någon som vet var man kan få tag i sånt?

Har även en till fråga, om jag endast skulle köpa grenröret hos ovan länk och sen länka ihop rören innan en 100-cell-kat (1 st ist för 2 st), kommer det bli problem då?

Ursäkta rörigheten men man blir mosig i huvudet efter ha googlat och funderat konstant på detta de senaste dagarna...
Du kan utan problem dra ihop dem till 1 rör och en 100 cells katt. Det du kommer få göra är att förlänga kablarna till lambdorna för de räcker inte efter katt.

Kan du inte ordna kabel, så hojta till. Ordnar vi ett par meter till dig.
Sen det vanliga med krympslang över skarv osv, så inte fukta kommer in.

Köpte själv mitt Grenrör från Tuningshop, men som sagt det finns inte mer. Kan säkert finna billigare på tex ebay.

Sen räcker det att du nöjer dig med 2,5" hela vägen. Bättre pga plats brist också om bilen är sänkt.

Lägre ska du inte ha som tex 2". Har provat det och accelerationen blev kanon, men bilen dig efter 180 km/h.

Annars bara att köra. Spar en del pengar på endast en katt istället för två.
to
116
toffmeister
E87 130i -06
@Clintan66:
Tack för svaret!
Frågan är bara hur det blir med lambdorna då iom att man har ju 2st innan katt och 2st efter katt, ska de sitta i samma rör då?

Hur "tar man bort lambdasonder i databoxen"?
Har ju diagnosprogrammen + "verktygen" från Länk (bcables.com), kan man göra det med dem?

Tänkte mig en katalysator i stil med:

Länk
Varför du ska ta bort lambdasonder i data boxen vet jag inte.
Själv satte jag lambdorna innan katt som de satt original.
Den ena i röret till 1,2,3 Den andra i röret som går till 4,5,6. Precis som original.
Efter katt placerade jag den ena i hålet som finns i katten vid köp. Där har jag 1,2,3 lambdan. Sedan svetsade jag fast en mutter efter katt i röret som jag då använder 4,5,6. Så vet jag vilken som är vilken om datan visar att någon går sönder av dem.

Klippte kablarna på mitten till lamdorna och sedan förlängnings kabel mellan. Här klippte jag en tråd i taget och skarvade dem en och en bara för att få dem till rätt ställe igen. Finns 4 trådar på våra lambdor.

Race katten är likadan som min fast jag köpte på ridetech.
Ända skillnaden :).

Sen köpte jag Y till avgas efter grenröret direkt.
På med katten.
Liten bit rör också sedan en oval kort dämpare (c:a 25 cm lång) som är placerad strax innan bakaxeln där det satt en original potta om jag minns rätt.

Mer rör och sedan en Japs på slutet.

Ska du använda kraftigare dämpare på slutet (typ liknande original) kan du nog nöja dig med den och skippa den lilla ovala strax innan bakaxeln.
Min Japs dämpar inte så mycket. Jag gillar stuket på Japs dämpare, men det är tycke och smak. Vissa är helt anti Japs dämpare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänk bara på att om du skall förlänga sladdarna skall du INTE löda ihop sladdarna eftersom du då täpper igen luftspalterna mellan ledarna och lambdasonden tar referensluft via ena ledningen för att jämföra syrevärdet i avgaserna med - löder du "fel" kabel kommer sonden att få helt knasigt syrereferensvärde att jobba mot...

Skarvning skall således göras med krymptång och skarvhylsa.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
to
116
toffmeister
E87 130i -06
@Clintan66:
Ridetech har jag kikat på, tack!
Hade glömt vad de hette..
De har dock endast 100 cells och 300 cells kat, ska man satsa på 300 cells för att vara säker på att avgasvärdena blir så bra som möjligt?

Gör nog så som du sa isf, skapar nytt hål för lambda nr. 2 bredvid den första..

Nu börjar det arta sig, först var priset uppe i närmare 7 papp, vilket är lite saftigt för min ekonomi just nu, under 5000kr är ju klart överkomligt!

@Johan B:
Ska tänka på det, hade nog inte lött dem ändå med tanke på hur varmt det blir där hade jag (kanske felaktigt) blivit rädd för att lödningen ska släppa av värmen... :)

Nu ska jag bara hitta rätt katt för rätt pris, runt 1300kr känns ju lagom, å 2,5" blir det då, skarvar ihop den med orginalsystemet och sätter isf katten vid första dämparen, hoppas då på ett lite goare ljud även om resten är orginal :)

Annars kan man alltid bygga vidare senare :)
Det räcker gott med 100 cells katt.

Lycka till med bygget
Går hur bra som helst att förlänga sondens sladdar (2, 3 el. som oftast numera 4 st beroende på sondmodell) genom lödning, det är helt vanliga elkablar.
Reaktionen med avgaserna, som sker i sonden, alstrar en elektrisk spänning/signal (0-1 volt) som skickas via signalkablen till styrboxen som justerar så att förbränningen blir optimal (lambda 1).
En kabel är signalkabel, en är jord, en alt. två är för förvärmning (+12 V matning)av sondens värmeelement.
Den elektriska signalöverföringen blir generellt bättre med lödning framför andra lösningar, men olika skarvhylsor funkar givetvis också.

M3 E30, the real one...
Sport Evolution, the ultimate one!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
SL - NEJ!

Jag har varit i telefonkontakt med NGK angående detta spörsmål och de säger klart och tydligt att man INTE skall löda kablarna!

Som jag skrev tidigare behöver det kunna passera luft mellan metalledarna innanför höljet i kablaget för annars blir syrehalten fel i sondens referensluft.

Spänningen som alstras av sonden är beroende av SKILLNADEN av halten syre på referenssidan (utsidan av sonden) och på mätsidan (själva sonden i avgaserna).
Om du täpper igen de små men viktiga håligheterna mellan metalledarna i kabeln som ger referensluften, kommer sonden att ge helt felaktiga mätvärden - inte pga. att kabelns resistans är ändrad mht. förlängningen (för den är marginell om skarvningen är korrekt gjord) utan just pga. att det inte kan komma in "fräsch" luft (syre) via mellanrummen mellan ledarna i kabeln.

Mvh
Johan B

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Johan B: Är du helt säker på det där? Låter ju helkorkat om man skulle få lov att byta sond för att kabeln blivit lite skavd.
Jag tvivlar starkt på det påståendet och det låter mer som ett försäljarknep från NGK:s sida.
Det blir ju tämligen tätt med skarvhylsa också. Nej det där köper jag inte.

///BMW - Was sonst!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, tvärtom - det blir problem om du "proppar igen" kablaget med lödtenn eller liknande. Det måste vara lite luftspalter mellan ledarna som sitter innanför isoleringen runt kabeln för att sonden skall fungera som den skall...

Klämmer du ihop en skarvhylsa med en krymptång kommer du fortfarande att ha små luftspalter mellan ledarna.

Skaver du av isoleringen får du fortfarande fritt luftflöde i kabeln - iofs riskerar du kortis men det är en annan sak! ;)

När jag pratade med teknisk support hos NGK sa de att det går bra att skarva kablaget men man skall göra det med hylsor och krymptång och att man absolut inte skulle löda kablarna av ovan nämnda anledning. Det är också därför det alltid är krymphylsor till "universalsonder" som man själv skall skarva på kontaktkablage på.

Mvh
Johan B

Referensluft?!
Sonden mäter syrehalten i avgaserna genom den kemiska process som sker mellan ädelmetallen i sonden och avgaserna. Se för övrigt mitt tidigare inlägg.
Sonden är helt tät, inga avgaser går genom den, ej heller luft in igenom den, hur skulle det gå till? Helt osannolikt, så funkar inte en lambdasond.
Mina lödningar, dels på en av bilarna jag har nu, men även en tidigare, har det då aldrig varit några problem med, som dessutom är hårdlindade med vanlig eltejp över skarvarna. Har aldrig sett några lufkanaler i de sonder jag stött på, bara helt vanliga elledningar.

M3 E30, the real one...
Dokument från Bosch: Länk Se första sidan, stycket till höger.

mvh/ Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
SL, fel igen!

Sondens "sensorkropp" är halvporös och tunt belagd med bland annat platina och måste ha referensluft för att fungera, eftersom den skapar spänningen genom SKILLNADEN av syrehalten på utsidan och insidan av sonden - som jag skrev innan...

Det finns inga regelrätta "luftkanaler" i ledningarna men det finns små naturliga mellanrum mellan de runda ledarna när de packas till en "kabel", det är dessa små utrymmen som används som "transportutrymme" för luften. Studera tvärsnittet av en elkabel med förstoringsglas om du inte tror mig.

Om man löder dåligt så blir det inte helt tätt mellan ledningarna och då kanske det kan fungera trots lödning...kanske är det det du gjort? ;)

Mvh
Johan B

Tänk att man aldrig blir fullärd, tack/bra att du fick mig att svara Johan.
Min lödning är perfekt, å andra sidan är kardelerna (koppartrådarna som ledningen är tillverkad av) blottade några mm innan isoleringen börjar. Över detta sitter sedan eltejp. Troligtvis är detta tillräcklig öppning, för den mycket lilla andel syre som behövs (och luftmolekyler är rätt små...), för syretransport till det semi-permeabla (viss genomsläpplighet av molekyler, ex.vis luft) keramelement där kablarna ansluter vid bakdelen på sonden.
För säkerhetsskull, om det blir någon mer gång man skarvar, får man använda sig av krymp-/skarvhylsa. I och med denna känslighet bör man dock kanske fundera både en och två gånger innan man skarvar på en nyare bil med mer finkänslig elektronik/styrsystem än vad en sen 80-tals BMW har.

M3 E30, the real one...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.