AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.479

Kvittrande ljud vid acceleration enbart vid varm och rullande motor 530i

ps
39
psonb
530iA -07
Hej tänkte höra här före jag lämnar bilen vidare, har ett jobbigt ljud som jag stör mig mer och mer på. Bilen är 530iA 2007 LCI

När jag kört en stund och motorn börjar bli varm så uppstår ett kvitter liknande ljud det hörs mest när man kör i låga farter runt 40-50, Lägger man sig stadigt på ca 1500 varv och rullar i 50 km/h så hörs det mest eller om man kör sakta i en uppförsbacke låter det som allra mest. Ljudet är inget högt ljud utan sätter man på musik så hör man det knappt, har försökt lokalisera det men är svårt när jag endast hör det när bilen rullar. Har testat att lyssna utifrån men kan inte påstå att det hörs bättre utifrån. Ljudet kommer enbart när jag har foten på gasen. Stillastående på tomgång eller om man varvar så hörs ingenting. Släpper jag gasen så försvinner ljudet direkt.

Har förstått att N53 motorn kan ha endel ljud för sig, detta ljud har dock uppkommit under våren så tycker det borde vara något som inte är rätt.

Har bokat tid på BMW för att de ska felsöka och kolla om de kan hitta vad det är. Tänkte dock kolla om någon här har haft något liknande ljud eller som vet vad det kan vara innan jag lämnar bilen vidare.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Lite beroende på vilken typ av kvitter du hör så är det inte omöjligt att ett lager håller på och ge sig i någon av löp eller spännhjulen till generatorremmen.

Testa stetoskoptricket genom att hålla en gummislang i örat och sätta emot godset på misstänkta delar så borde du kunna lokalisera var ljudet kommer ifrån.

/Christian
ps
39
psonb
530iA -07
Har spelat in lite ljud för några veckor sedan när jag började leta, kom o tänka på jag tyckte det lät lite konstigt runt generatorn men tänkte inte mer på det då de inte var de ljud jag letade efter(ganska okunnig så vet inte hur det bör låta). Eftersom jag flyttar runt telefonen jag spelar in med så hör man att något vid generatorn låter lite som ditt tips.

Har även det andra ljudet jag stör mig på mest inspelat, man får lyssna ganska noga det hörs inte så högt och blev något sämre i inspelningen.

Kanske inte är så kvittrande när jag tänker efter heller vet inte hur jag ska förklara ljudet... 12 sekunder in i filmen så hör man det.
Bm
12
BmwBromma
BMW 523T 2009
Hej

Har liknande oljud i min 523 -09, har postat i en annan tråd.
Hos mig låter motorn konstig när man ger "lagom" gas för att bilen ska fortsätta rulla och mellan 2500-3000rpm, ljudet försvinner antingen när man slutar att gasar eller gasar hårt (vid acceleration).
Den tjattrar som en diesel vid tomgång och låg hastighet, och kvittrar som ett kylskåp vid högre hastigheter och lagom gas för att behålla farten.
Har varit inne på BMW för felsökning 2 ggr, första gången påstod dem inte kunna höra oljudet, andra gången med mekanikern vid min sida på en kort testrunda så hörde han det...
Dem bytte olja och varvar motorn i 3000rpm i 10 min för att smörja ventillyftarna, som påstods vara orsaken till ljudet. Men det hjälpte bara lite och temporärt, nu låter motorn riktig illa 2 veckor senare.

Jag har funderat på om det möjligtvis kan vara lager till spännrullarna/löprullarna som är orsaken, men det förklarar inte varför oljudet försvinner när man släpper gasen...jag är inte så värst kunnig inom motorteknik.
Jag börjar bli rätt trött på detta, har redan betalat 1500kr i felsökningsavgift och andra gången ville de ha 4500kr för oljebytet och felsökning, som jag bestred då jag ansåg att felet inte är avhjälpt.
Att lämna in bilen för ytterligare felsökning och åka på ytterligare "parkeringsavgifter" har jag ingen större lust till.
Får kanske leva med detta, eller byta till en annan bil.

Hoppas du lyckas hitta felet, berätta gärna hur det går.

Mvh
ps
39
psonb
530iA -07
Har ditt ljud uppstått eller har du haft det hela tiden? Varvar jag 3000 så tar motorljudet över, kommer knappt upp i 3000 varv heller med min automat om jag inte gasar på då. Jag skulle nog vilja säga att mitt ljud är mest noterbart mellan 1300-2000 varv. Tycker jag läst flertal personer som försökt felsöka efter ljud och lagt ut massa pengar hos BMW som inte kunnat hitta vad det är.

Det där med oljan tycker jag dock låter intresant för jag skulle nästan vilja säga att det låter som det saknas smörjning någongstans, närmar mig även oljeservice(800 mil kvar). Gjorde service på bromsar i februari och bad dom kolla i fall jag behövde ta olje service då med, så tycker de borde sett om det inte var tillräckligt för att kunna köra 3 månader.

Ska in imorgon så får vi se om de kan hitta var ljudet kan komma ifrån. Skickade min ljud inspelning till en service kille på BMW som hjälpt mig tidigare och han ansåg att det var något som inte var rätt och kanske vore bra att komma in för felsökning. Så tycker inte de ska kunna påstå att de inte hör ljudet.

Får hoppas de hittar något som är fel också, då jag har garanti kvar sedan jag köpte den och den täcker bara felsökning om de hittar något som orsakar felet. Har faktiskt fungerat väldigt bra mellan garanti bolaget och BMW då jag fick byta högtryckspumpen och en ventil till vanos i höstas.
Bm
12
BmwBromma
BMW 523T 2009
Jag började uppmärksamma ljudet aug-13, i samband med att bilen började varna för låg oljenivå. Jag blev lite förvånad med tanke på att jag kört mindre en 500 mil sedan jag köpte bilen april-13 med Premium Selection, om man antar att BMW borde ha fyllt på alla vätskor innan leverans och att den var väl genomgången innan den godkändes med BPS.

Hur som helst, en liter olje inhandlades från BMW och hälldes i.
Några veckor senare var det dags för service och bilen lämnades in till BMW.
I samband med det frågade jag mekanikern om motorn ska tjattra som en diesel, han svarade att de nya snåla motorerna brukar låta som en diesel.
Sen tänkte jag inte så mycket på detta i några månader, men vid mars i år så blev oljudet värre och med tanke på att den ettåriga BPS garantin går ut i april ville jag vara på den säkra sidan och lämnade in bilen på felsökning.

Egentligen vet jag inte om oljudet alltid varit närvarande vid köpet eller inte, då man inte hör det om radion och kupéfläkten är på (om man inte vet vad man ska lyssna på, vilket jag gör nu).

Jag har öppnat motorhuven och försökt lyssna var ljudet kommer ifrån.
Det låter speciell illa vid generatorn, men varför försvinner ljudet när man släpper gasen? Ljudet finns ju där mellan 2500-3000rpm vid konstant fart, släpper man gasen vid 3000rpm så tar det en stund innan varvtalet sjunker under 2500rpm och ljudet bör således kunna höras innan dess.
Eller belastas inte generatorn om man inte ger gas?

Jag är full av funderingar, men inga goda teorier på vad det kan vara....
fa
8
fadeaway
530i Touring -08
Det skulle kunna vara spridarna ni hör. De ger ifrån sig ett slags kvittrande ljud som främst hörs vid låg belastning då de är "halvöppna". När du släpper gasen så stängs de helt och inget ljud hörs då.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Ljudet man hör i den första filmen

har jag också på min bil. Misstänker lager i löprulle eller spännare.

mcwede
Bm
12
BmwBromma
BMW 523T 2009
De kopplade in felsökningsdatorn och kunde inte finna några felkoder båda gångerna.
Jag begärde ut reparation- och servicehistoriken, dec-2012 fick förra ägaren misständning och BMW skulle ha bytt alla spridare/injektorer, tändspolar och tändstift den gången, då hade bilen gått 2800 mil.
Är det verkligen så illa att spridarna håller på att ge upp igen? Lite drygt 1500 mil senare?
Vad kostar det att byta spridarna? BPS-garantin har gått ut så man lär åka på kostnaden själv.

ps
39
psonb
530iA -07
Har nu varit hos BMW och han kunde konstatera nästan direkt han hörde ljudet att det var inget med motorn att göra, troligtvis är det en skyddsplåt under bilen som vibrerar mot något annat. Orsaken till att det just hörs vid så specefika varvtal och när jag gasar är att chassiet vibrerar kanske mer när motorn arbetar i dessa varvtal vilket gör att skyddsplåten ligger o vibrerar mot någonting. Han var i alla fall helt säker på att någonting ligger och skakar, vilket jag kan hålla med om det är nästan så jag upplevt det mestadels.

Eftersom ljudet är så lågt är det troligtvis väldigt svårt att lokalisera, därför valde jag att köra vidare och återkomma om det skulle bli värre.

Tänkte jag ska lyfta upp bilen o titta/känna efter själv.
Bm
12
BmwBromma
BMW 523T 2009
Nä, kan det vara så enkelt?
Fantastik om det inte är något värre!
Hoppas du hittar källan, jag ska också ta och hissa upp bilen när jag
har lite tid över.

Berätta hur det har gått när du kollat under.

Bm
12
BmwBromma
BMW 523T 2009
Hej igen,
varför hissade inte verkstan upp bilen och rätta till felet när du ändå
är där?
ps
39
psonb
530iA -07
Det sitter flertal olika plåtskivor/skydd etc under bilen behöver inte vara under bilen heller utan kan vara något i motorrummet eller i stor sett var som helst, han sa att man kan hålla på väldigt länge och leta när det är så lågt ljud som uppstår. Vilket skulle resultera i flertal arbetstimmar i kostnad för mig då garantin jag har inte täcker en sådan sak. Så jag valde själv att de inte skulle försöka hitta det utan ska titta själv i första hand och om det nu skulle bli värre så får jag åka in till bmw igen. Han gissade dock på någonting som sitter under bilen, kan väll vara troligt om det nu skulle ha flugit upp en sten eller något som orsakat en skada eller något likanade till exempel.
Bm
12
BmwBromma
BMW 523T 2009
Ok, då förstår jag varför du inte bad de fixa.

Jag har inte haft tid att kolla under bilen än.
Förresten, vet någon här var det finns en bra GDS hall i närheten av
Brommaplan?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.