|
|
|
|---|---|
|
Jodå jag vet: ännu en tråd med RFT-frågor... men något så intressant är väl värt att diskutera igen:S La på original 245/45/18 sommardäcken för första gång på F11'an. Den spårar alldeles för mycket och byta ska jag göra, men frågan är till vad: ej-RFT eller smalare däck? Tippar ni att det är bredden eller RFT som är problemet? Allra helst vill jag behålla 245-bredden och byta till ej-RFT. Vad säjer ni som redan fixat samma sak? | |
| Har du kollat lufttrycket, tyckte min var lite nervös på sina 18", sänkte trycket lite och det blev stor skillnad till det bättre. | |
| Har 2,5 fram och 3,0 bak. | |
| Kolla i dörrsidan vad det står, jag körde enligt det som står där. Inte fullastad och med två passagerare så blev det lite lägre än 2,5/3 minns inte riktigt siffrorna nu | |
| Sänkte till "rätt" tryck så som du danielb sa, 2,1 fram och 2,6 bak(kalla däck). Provade också med 1,9 och 2,4, men ingen av de två justeringarna hjälpe i nämnvärd grad. Har någon varit med om att BMW-återförsäljaren hjälper i sådana här tillfällen? | |
| Byt från RFT däcken till något annat. Vanliga däck är mycket bättre. | |
|
Men hur mycket kostar ett byte? Vad kan de nästan nya, men ändå lite använda begagnade RFT däcken ge på blocket? |
|
|
Är det originalfälgar du har? ET? Bredd? Min erfarenhet är att du ska gå upp i däckstryck om bilen är spårig, det har alltid funkat för mig, jag ligger på max rekommenderat enligt BMW och lite till utan att överskrida vad som står på däckssidan, med originalfälgar och 2,8 fram och 3,0 bak borde inte din bil vara så spårkänslig. Vad du kan få för dina däck? Kolla vad nya kostar på däckonline och lägg dig strax över 50% av det priset så blir du nog av med dem, tycker någon att det är för lite får väl de köpa däcken av dig isåfall ;-) Kommer du upp i typ 75% av nypriset hade jag valt att köpa helt nya istället men jag tror inte att det löser ditt problem. Angående RTF lider jag inte av det i den utsträckningen som beskrivs här på forumet, får se om det blir någon stor skillnad när jag byter till icke RTF till sommaren, gör det pga prisskillnaden. |
|
|
Ja, det är originalfälgarna som satt på bilen när den var ny i april, 328 tror jag dom heter. BMW tar in bilen för att kolla upp saken. Dom provkörde den och var enig i att den spårar, så då får man hålla tummarna att dom klarar att lösa saken. Sedan bilen är ny är det nog bäst att gå den vägen, innan man börjar exprimentera själv. |
|
|
245/18 fram 2.5/RFT och 275/18 bak 2.5/RFT på Orginalfälg. Spårar inte alls så mycket anser jag, visst, något mer än 245/18 2.5/Vanliga vinterdäcken men inte så det stör faktiskt. Lite mer oljud dock då de låter högre när man kör. |
|
Verdi |
Orättvist att jämföra sommardäck med vinterdäck. Vinterdäck är mycket mjukare på alla sätt. Även stor skillnad på olika rft. Pirelli PZero som jag har på 335:an är märkbart mjukare/tystare än de Bridgestone jag hade på 330:n. Allt annat lika. |
|
I väntan på verkstadstimmen så provar jag 3,0 fram och 3,2 bak. Minsann blev det bättre. Men ännu mera oljud, men det handlar ju inte denna tråden om.... Kanske man borde prova ännu högra tryck:P Allvarligt talat skulle man tro att rekommendationerna som står på bilen skulle funka bäst men så verkar det inte. Verkstadskillen på BMW sa också att högre tryck var det första dom provar vid dylika fel, men sedan jag redan provat 2,5/3,0 så blev det bokat timme. |
|
|
Var försiktig så att du inte överskrider maxtrycket för däcket, står på sidan, på mina Goodyear RTF 245/40/19 är det 3,4 som är max, kör 3,0 i dem och bilen har rullat 8500 mil och det är fortfarande originaldäcken minus det den gått med vinterdäcken, det tycker jag är ganska bra. |
|
|
+1 för att höja trycket. 2.8-2.9 runtom funkar bra för mig, E91 utan rft. E9X är erkänt spårkänsligare än F1X. |
|
|
La på Dunlop Sport Maxx RT 245/40/19 Höjde trycket lite 2.6 fram och 3.0bak Har inga problem med spårkänslighet varken på sommar eller vinterdäck. Samma bredd, sommardäcken dönar på lite mer men 5-an är så pass bra ljudisolerad så inget som direkt är irriterande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.