AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.801

Fel på kylsystem eller ej?

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej.

Jag är nojjig:(

Brukar ofta trycka in så jag ser tempen via dolda menyn vid trippmätaren. Tidigare brukade den vara som klistrad mer eller mindre vid 96c. Kunde någon gång gå upp mot 99c men väldigt sällan. Nu när vi körde senast en längre tur på 35 mil enkel väg tänkte jag på ena vägen att den låg lite högre än normalt. Typ 97-99c. På väg hem idag så märkte jag att den på tomgång gick upp ända till 115c. Då våga jag inte chansa mer utan drog igång lite värme i kupén varpå tempen sjönk omgående till ca 95 c. Vid färd, blandat från 70-160 knyck så höll sig tempen aldrig över 103c typ. När jag låg på motorväg låg tempen på typ 96-99 ungefär.
Nåväl. Kom hem, lät bilen stå på tomgång utan ac/fläkten igång och tempen åkte upp till typ 114c. Sen drog kondensorfläkten igång först lite lätt för att sen steglöst dra igång en hel del. Dock inte länge. Tempen sjönk omgående ner till typ 93 eller nåt sånt. Sen, sakta gick tempen upp igen. Viscon märker jag inte att den dragit igång nåt varken nu eller tidigare. Nivån i kylaren är konstant. Den vitryker inger. Avgaserna luktar inte konstigt. Inga problem med varken värme eller kyla i kupén. Analoga temp mätaren är absolut stabil. Hade jag inte vetat om dolda menyn hade jag alltså inte reagerat på att något skulle vara fel.

Så, va kan det vara?

Själv är jag inne på att viscon är dålig, men det förklarar inte varför den går lite varmare än normalt i fart så därför börjar jag nästan tro att det även kan vara termostat och/eller vattenpump. En sista vinkling är möjligen en vild gissning. Om jag har tryckt fram tempen i dolda menyn, kör en sväng så bilen är driftsvarm, och jag sen stänger av men tar bara nyckeln ett steg så dolda menyn är upp, då ser jag hur tempen sakta stiger, sen om jag drar igång motorn sjunker tempen direkt på sekunden typ 20c beroende på hur länge bilen varit avstängd så klart. Kan det vara temp. givaren helt enkelt?

Långt inlägg, ursäkta för det:)

Bilen, e39iA 2002. 16500 mil. Inget bytt av kylsystemet mig veterligen.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Ingen?

Mvh Martin
Sh
53
Shush
530dat maxxad 04
Dålia termostat som inte öppnar när de ska?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Är det vanligt att en felande termostat öppnar dåligt? Eller är det vanligare tvärtom?

Mvh Martin
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Att tempen pendlar är tydligen inget onormalt om jag fatt det rätt , men jag vet inte exakt hur mycket det brukar pendla.
Kanske därför det inte finns någon tempmätare i e60:n för att man inte ska bli orolig.
Oftast fastnar nog termostaten i öppet läge med lägre temp som följd.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Min e60 med nya termostater pendlar kanske mellan 92-98 grader. Om den går så varm som 115 grader borde du väl se det på tempmätaren? Något är fel då. Men eftersom det är vid stillastående så är det nog inte termostaten. Jag hade börjat med att se så visko kopplingen är okej och att den verkligen suger med sig luft genom kylaren.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Tempmätaren börjar röra sig först vid 120c om jag inte missminner mig. Men den har aldrig rört sig från mitten. Ni tror inte på vattenpumpen då?

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Får nog kolla upp på verkstad känns det som för att vara på säkra sidan... Lika bra att kolla upp innan det skiter sig.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Svaret på frågan jag ställde i rubriken är tyvärr ett rungande ja:( bilen står i detta nu står skrället i stan och skäms.

Detta hände. Åkte hemifrån för att handla, inga konstigheter tempmätaren stod rakt upp. Åkte sen in till stan och där började tempen röra sig mot rött, den drog upp till 75%. Då drog jag på värmen på Max och stängde av. Tempen sjönk. Lät den svalna ett tag, kollade om jag kunde se nåt oklart, kondensorfläkten funkar, tror viscon är kass, den greppar inte in utan snurrar bara lite lätt. Sen efter ett tag öppnar jag kylarlocket och nivån är ok. Drog på tändningen och då sjönk nivån, stråle i expansionskärlet och flottören sjönk. Va innebär det? Sen tyckte jag mig se att det var lite blött på hasplåten, men kunde inte avgöra om det var gammalt regnvatten eller om kylaren läcker.

Så vad göra, är det krångligt att byta kylare? Måste man ha lyft. Vart köpa en kylare på en lördag?

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Byt inte kylare om du inte är säker på att den läcker.

Kondensorfläkten startar vid en returtemp FRÅN KYLAREN på 80-90C (minns ej exakt). Motorn skall därför ALDRIG gå upp till 115C på tomgång, även om du skruvar bort viskofläkten helt. Den är nog kass på många E39or utan att någon märker nåt. :)

Att motorn gick upp till 114C innan kondensorfläkten startade betyder att kylarreturen inte var varm nog (mindre troligt att den givaren är paj), vilket i sin tur betyder att för lite kylvätska cirkulerades ut till kylaren.
Antingen pga termostat, pumpen, eller igenbeckad kylare (kan det verkligen hända?).

Vid 105C (innan fläkten startar) prova öka till 1500-1700 rpm med så liten belastning som möjligt (stäng av allt!). Om kondensorfläkten då nästan direkt drar igång och temperaturen inte stiger mer tyder det på för dålig cirkulation (pumpen?). Om temperaturen däremot hinner stiga ytterligare och sedan gå ner tror jag mer på att termostaten inte öppnar ordentligt.

Hela resonemanget förutsätter att det inte är luft i systemet.
ma
7.450
marin849
Eftersom det är en E39 är det lätt att byta kylare!
En mekaniker gör det väldigt fort. Det enda är att skruva loss fläkten: med ett specialverktyg, såga till ett verktyg av ett plattjärn, eller använda slägga.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Har testat tomgång samt lite varv utan belastning och kunde inte se att det vart nån skillnad. Alltså tog det ungefär lika lång tid för kondensorfläkten att dra igång oavsett tomgång eller tomgång plus moms. En försiktigt slutsats är alltså att om jag inte kan hitta en läcka samt att jag förutsätter att viscon är kass och att det inte är luft i systemet så borde det vara termostaten.

Alltid inträffar allt jobbigt på taskig tid. Är på tjänsteresa tre av fem dagar kommande arbetsvecka och sambon förutsätter att hon har bil att åka i... Dagis, handla, ni vet själva....därför får jag väl göra ett tappert försök att fixa:)

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Statusuppdatering:

En pöl låg under bilen när jag kom till den imorse. Gick på ca 1,5 liter. Men, kan inte härleda eller återskapa läckaget. Nu när jag testar är 96c som klistrad i princip, värmen ok, kondesorfläkten går då och då. Nivån stabil.

På måndag blir det verkstad som får trycksätta och leta fel.

Oljan ser ok ut. Ingen vitrök.

Mvh Martin
M_
467
M_Tech
Bmw 540IA Msport -18
Termostat?
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Men kan termostaten typ hängt sig så det vart för varmt med övertryck som följd, å så kanske nån koppling läckt eller nåt. Men då borde det läcka nu med tycker jag.

Mvh Martin
ma
7.450
marin849
Locket till expansionskärlet har en ventil som öppnar vid ett visst övertryck (om den inte fastnat...), den funkar även om termostaten är stängd är jag ganska säker på eftersom "avluftningsslingan" går via motorn, elpumpen och kupevärmen till expansionskärlet. Tror inte övertryck ska göra att termostaten hänger sig.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Mysterium alltså. Under natten har inte droppe läckt ut. Bilen går precis som den ska. Går inte att få den över 98 c varken under körning eller tomgång, oavsett om värme är på i kupé eller ej, ac på eller ej. Fan, fattar inte. Men men. Får ringa till verkstad imorgon och kolla om dom kan felsöka. Nåt måste det ju vara.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Uppföljning:

Konstaterat läckage från kylaren i gaveln på den. Därför ska kylaren bytas, och jag passar på att byta termostat också. Tack för alla tips!

Mvh Martin
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Och om du inte bytt termostathuset så är det nog kanske dags för det också. Den integrerade tätningen på termostathuset mot motorn har tyvärr en tendens att smälta...

___

Min bil: Länk
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Byter hela huset och termostat. Det är lika bra det.

Mvh Martin
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Kylare och termostat+hus är nu bytt och allt verkar vara frid och fröjd:) peppar peppar....

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.