AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.494

Vågar man köpa det oljebyts kitet till automatlådan e61?

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag tänkte byta olja på min automatlåda på min 530d 2009:a. På ebay hittade jag detta kitet för 265 euro. Oljan är rätt men är det ett original filter? Hade ni vågat köra på det? Tycker inte det verkar jättebilligt direkt för oljan. Den ligger på ca 200kr/liter. Vet visserligen inte vad den kostar här. Någon som har koll på vad tråget/filtret kostar på BMW ? På ebay hittar man det runt 80-100 euro. Men jag vet ju inte vad det är. Kan man köpa den oljan via KG Knutsson annars?

Länk
- Getriebeölwanne vom deutschen Erstausrüster ZF,"

Det kan du utan problem använda. ZF är ju dom som konstruerat lådan.
Detta är vad du får om du lämnar in bilen för lådservice hos ZF själva i Tyskland..
He
437
Henrik 77
Hehe. Den texten såg jag inte:). Verka det vara en seriös försäljare? Har aldrig handlat innan på ebay. Men tänkte registrera ett konto ( för jag antar man behöver det) och testa. Finns mycket billiga grejer:)
Fixa med PayPal tar ett par dagar så du har koll på det.
He
437
Henrik 77
Så, nu var det beställt. Ska bli spännande och se hur mycket olja jag får ut vid tömning. Jag vill ju kunna byta så mycket så möjligt. Enligt castrol hemsida ska lådan rymma 9.2 liter. Vet inte om dom räknar med oljekylaren också. Men får jag ut 8 liter som följer med så är jag nöjd. Ska framförallt bli spännande och se om det blir någon skillnad på växellådan.
Vi ser fram emot en rapport när allt är klart.
Glöm inte rätt lådtemperatur vid bytet bara.
He
437
Henrik 77
Ska ha koll. Har gjort det förr på några vw och Audi. Principen är densamma. Jag har skrivit ut från ZF hemsida hur man ska gå tillväga vid bytet. Jag tänkte även mäta mängden olja jag får ut så att jag har koll på hur mycket som ska gå i. Jag har visserligen ingen dator att koppla upp mig med för att se tempen. Men tänkte köra med en IR temp rakt mot tråget. Lovar återkomma när det är gjort. Kanske blir gjort redan nästa helg.
jag hörde av en mek att det räcker inte att låta oljan självrinna ur lådan , han hävdade att den ska "spolas" ut med nån maskin/verktyg .
nåt någon vet nåt om ??

//HW
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Ja, de "flushar" lådan, om man ska lyckas byta ut allt. Firman jag lämnade in min på sa att de använde 10 liter M.1375-4 extra först för att spola ur lådan o sen i med helt ny.
He
437
Henrik 77
Man kan testa lossa några slangar om det visar sig att inte så mycket rinner ut.
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Kan rekommendera TCI-parts, köpt flera gånger från dem och det är en ZF originalfilter som följer med. De är snabba på att skicka, sen tar det cirka 5 arbetsdagar med transport innan du får paketet via posten.

Byte av filter och olja går det åt cirka 5.5 liter. Byter du bara oljan går det åt 4.5 liter. (Gäller 6HP19Z)

Hur du byter: Länk
He
437
Henrik 77
di99dajo. 6HP19Z lådan får man bara 6 liter olja till om man köper på samma ställe som jag köpte till min 6HP26Z. Jag fick 8 liter. Är det bra uträknat borde jag kanske få ut 7.5 liter så fall. Då får man nog vara nöjd om det nu stämmer att den rymmer 9.2 liter.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Med reservation för lite OT.

Kan bara rekommendera att man byter oljan. Som man läst i andra trådar här så säger ju BMW lifetime på oljan i lådan.
Skillnaden på min låda var inte jättestor, möjligen slirar den lite mindre och går mjukare, men samtidigt blir man ju av med att oljan innehåller metallpartiklar. Även om magneterna tar en hel del av detta så känns det ändå bra att ha bytt.

Den lägger i sexan snabbare än tidigare, eftersom många vägar har 80 km/h så låg den precis i övre spannet på femmans växel tidigare. Det tyckte iaf jag var väldigt irriterande. Nu gör den inte det längre.

Om man nu jämför med en manuell så är väl inte en koppling "lifetime" till exempel?
He
437
Henrik 77
Min lägger i sexan när jag kommer upp i 90 km/h när lådan är varm.
När den är kall gör den det tidigare. Typ 75-80 km/h. Ska även det bli spännande och se om det blir någon skillnad.
He
437
Henrik 77
Läs i den andra tråden " byta olja växellåda e61" där beskrev jag hur jag gjorde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.