AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.073

Bmw M5 E60 motorlampa och "Limpmode"

Hej allesammans

Jag äger en Bmw M5 E60 där jag nu fått upp motorlampan på och strax efter hamnade motorn i "limpmode" och felmeddelandet engine fault reduced power kom upp.

Scannade av den och fick upp en del felkoder på vanos raderade alla och bara en återkom, felkod: P0025 "271D Vanos reglering avgas cylinderrad 2"

Bilen har varit såhär ett par dagar nu, första dagen lyste motorlampan och limpmode, andra dagen lyste bara motorlampan varav den också släcktes vid slutet av dagen och jag trodde allt var frid och fröjd, 5 minuter in i körningen 3dje dagen började motorlampan lysa och limpmode och nu fjärde dagen lyser bara motorlampan.
Jag kan säga att bilen var inne på bmw för byte av modul för stötdämparna och man var tvungen att uppdatera programvaran för att kunna programera modulen, vet ej om det har något med saken att göra?

Tacksam för hjälpen
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Kan tyvärr inte hjälpa dig annat än rekommendera M5board . com där stor expertis om dessa bilar finns. Sök där också och sök även här på Autopower eller invänta svar från någon som vet mer.

Det låter konstigt att det skulle påverkas av den uppdateringen men det är programvara som ska lira så vem vet. Det kan bero på massor av saker. Du kan ju också delge för forumet vad det är för årsmodell, miltal och ev övrig info som bör känns till för bättre råd.

Lycka till!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har du laddat batteriet fullt med hjälp av en C-tekladdare eller liknande?

Den enda rekommendationen jag kan ge dig är att kontakta "Dr Per" på Bil&Motorteknik, Länk de är duktiga på BMW som krånglar utanför det vanliga.

Lycka till!

Asken
Nä har ej laddat den... Det som är konstigt är att det inte är konstant motorlampa och limpmode. Utan det kommer och går
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mycket kortkörningar i stadstrafik?
Asså den har stått under vintern i garage men har startat den under hela tiden, så har kört med den i typ 4 veckor nu. Ja asså jag kör ju mest stads körning
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har du laddat batteriet under den tiden bilen stått?

BMW kan ge diverse felkoder om inte batterispänningen är på topp.

Mvh
Asken
Nä inte laddat batteriet, den har hållt sig bra under vintern
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bara för att bilen startar betyder det inte att batteriet är friskt. Som jag skrev är BMW:s känsliga för korrekt spänning. Batterier har en livslängd på 3-6 år generellt, om batteriet inte är bytt på din bil så kan det vara en potentiell felkälla som kan generera felkoder men det är inte säkert. Köp en sådan här: Länk och koppla in den i 24h på *-läget eller tills den laddat fullt. Undvik den enklare Safir 45 för den klarar inte av de typerna av AGM-batteri som sitter i nyare BMW:s. Om bilen är ståendes en längre tid så drar larmet(utgår ifrån att din M5 har detta) ström ifrån batteriet som inte laddas då bilen körs.

Om inte det hjälper, kontakta "Dr Per" enligt ovan så hjälper han dig med felkodsavläsning med BMW:s egen datautrustning och kompetent personal som hanterar mängder av BMW-problem dagligen.

Det är allt jag har att tillägga i denna tråden.

Lycka till!
Asken
Om det kommer och går så kan det vara vanosen som kärvar av att den stått och då borde det försvinna efter lite körning när grejerna kommer igång.

Ladda batteriet måste man alltid göra även om man kör.
Du kan gott låta bilen stå utan konstant laddning under vintervilan förutsatt att du laddat det fullt när den ställs in och innan den plockas ut.
Bäst är dock att ha den konstant inkopplad.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Jag laddade ett BMW originalbatteri varannan vecka förrförra vintern, ändå var det kass när våren kom. Jag tycker inte det är nån höjdarkvalitet på originalbatterierna (det var redan utbytt på garanti en gång). Så jag kan mycket väl tänka mig att batteriet blivit kass om du inte laddat det på hela vintern.
M6
35
M6rtin
BMW X5 45 e performance -21
X3 2.0d -11
650i cab -12
Mini Cooper -17
Ford Mustang -65 cab
De gånger jag har haft "spök" med att den gula motorvarningslampan tänds, har bilen nästan alltid stått på laddning med en CTEK 45 - menar du "Asken" att en CTEK 100 är bättre? Något lurigt är det iaf i samband med underhålls-laddaren suttit på(under huven - ej direkt på batteriet).

När jag sen rensat felkoderna, så kommer inte motorvarningslampan inte på, när det gjort det, så har laddaren varit iblandad.

Detta gäller givetvis m6:an.

Det spelar ingen roll om det är en ctech 45 eller 100 det underhållsladdar lika bra.
M6
35
M6rtin
BMW X5 45 e performance -21
X3 2.0d -11
650i cab -12
Mini Cooper -17
Ford Mustang -65 cab
Det var vad jag trodde med, med undrade lite om vad Asken skrev om AGM batterier etc, om det är någon substans i det? Laddar vet jag att CTEK 45 gör, har haft ett par stycken stående på året runt på olika åk.

Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
I just purchased a Ctek 45, I have two questions :
- has anyone reconditioned their battery, if so did you leave the battery connected to the car?
- if I read correctly above me, are people having the "motor check" light (yellow) come on after using the battery charger

I have an m5 e61, I got my battery checked at BMW, it's charging at 78%, which according to them is good.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.