|
|
|
|---|---|
|
Min 740 har en längre period kännts som att den har mycket mer att ge vid fullgas. Misstänkte bränslefiltret först eftersom det gav samma symptom på min 528:a som inte fått nytt bränslefilter sedan den var ny, så var det ju även på 740:in men bytet gav inte samma resultat. :( Då bestämde jag mig för att kolla felkoderna och de visade: P0170 Fuel trim (Bank 1) P0173 Fuel trim malfunction (Bank 2) Har testat med lite startgas på diverse gummislangar och där verkade allt vara som det ska. Någon som har lite idéer om vad det kan vara? MVH Grahl | |
|
Det är blandningskoder den drar troligtvis tjuvluft någonstans, när jag hade det problemet så reagerade den inte på stargas, titta bla på mitt svar längst ned i tråden. Kolla den här tråden. Länk Eftersom du har 740 så har du nog inte pluggen men packning 12 samt 14 brukar bli dålig. Länk Finns en mängd vakumslangar också. Länk |
|
|
Det skall undersökas! Tyckte i och för sig att #8 på denna såg lite knepig ut när jag hade ner insuget för att komma åt vattenpumpen i vintras Länk Får bli lite detektivarbete |
|
|
Då har jag bytt lite packningar och fick mig en "kul" överraskning, var nämligen en del olja i insuget... Någon som vet vanliga fel som orsakar detta? |
|
|
Hej, Det liknar membranet(-n) till vevhusventilationen. Läs här, t ex , svaret från Japmax. Länk /Lennart |
|
| Du tänker på det som sitter i nr 2? Länk | |
|
Jo, så är det. Men jag hoppas att någon med V8-erfarenhet blandar sig i tråden, för på min M73 ser det annorlunda ut. Men defekta membran på den motorn = (ur-)dålig ork och (mycket) förhöjd oljekonsumtion. /Lennart |
|
|
Ok, har läst en del om det och att felet är ganska vanligt. Blir väl att beställa ett sådant och byta. |
|
| Byt samt kolla kattarna! Dåligt ork på högre varv tyder på igensatta kattar. | |
|
Mycket riktigt, membranet hade en liten spricka: Länk Länk Blir till att beställa ett sådant imorgon. Usch Krille, sånt vill jag inte höra xD Hur undersöker man dem på bästa sätt? Den har gått så här sedan jag köpte bilen, vid besiktning i september var avgasvärdena som de skulle, borde det inte synts då? |
|
| Går den bra efter byte av membran? | |
| Ska beställa ett nytt imorgon sen så är det upp till bevis! :) | |
|
Skulle inte förvåna mig om del 10 samt 11 även behöver bytas. Jag hade åtminstone bytt del 10 när jag ändå är där och river. |
|
|
Har nu fått bytt membranet och bilen går kanon! Dock så började ett lager från remhjulen till multiremmen att gny när jag var ute på provturen, så nu återstår det att byta det sen hoppas jag att den inte ska krångla på ett tag. |
|
|
Kul att det löste sig. Och tack för återkopplingen. Att det sen dyker upp fler projekt, är vad en 7:a kostar. :). Jag brukar säga "lika mycket under bilen som i den". //Lennart |
|
| Kul att det löste sig! | |
|
Har konstaterat att det inte var remhjulen som lät nu... Har spelat in en kort film där man hör ljudet: Länk Ljudet kommer ifrån övre delen av oljetråget, kan det vara att oljepumpsbultarna sitter lite löst? Ska hämta ut paketet med bultarna till tråget sen så ska jag kolla oljepumpsbultarna är tanken. Eller är det något annat som skapar oljudet? |
|
| Gissar på vattenpump eller generator. Haka av remmen och provstarta så har du svaret. | |
| Glömde nämna att ljudet endast uppstår efter ca 10 min när bilen är varm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.