|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen köpt en BMW 318 i touring 2004 som har gått 17400mil och jag tykcer att den drar ganska mycket bränsle ca 0,97 blandad körning. Är de mycket för en 318 eller kan de vara något fel och i såfall vad kan de vara som gör att den dra mycket!? | |
| Beror ju i och för sig på hur du kör och var, men det låter lite mycket. Är det länge sedan den är servad? Lufttryck i däcken? | |
|
Jag kör lagom lugnt. kan de göra skillnad att serva d.v.s byta olja filter? De var ett tag sedan den byttes. och däcktrycket är bra enligt rekomendationstabellen på bilen. |
|
|
Hej jag har oxå en 318 -05 . Har gått 17 400 :-) precis som din. Min drar nu blandad körning senaste 100 milen 0.72 l Vilken olja kör du med? |
|
|
Hmm konstigt :/ vet inte vad de är för olja i den men tror att de kan vara en Mekonomen olja då den enligt boken ska vara servad där. vad kör du för olja då? |
|
| Jag kör på Biltemas 5w50. Byter vår och höst. Gör en oljeservice och byt luftfiltret. | |
|
Oljan gör max 3% i skillnad! Har du läst av ev. felkoder? Kolla även så inte någon broms ligger på hela tiden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Väldigt stor skillnad beroende på vad man avser med blandad körning. Beskriv vad bland körning är för dig. __________ Mvh Grelle |
|
|
Förbrukningen kan variera oerhört mkt beroende på vad du avser med blandad körning. Min 318 har dragit allt mellan 0,6 och 1,2 L/mil. Landsväg på sommaren med endast några stopp blir lätt 0,6 medans en hel tank fram och tillbaka till jobbet (stadskörning) på vintern har resulterat i upp till 1,2... Utan att du definierar din "blandade" körning går det inte att avgöra om det är en rimlig förbrukning eller ej. Jonas |
|
|
Det kan också vara så att du har ett fel som gör att den ökar bränslemängden. Det kan man se om man skaffar sig ett instrument som läser av fueltrimvärden tex tourqe för android. |
|
|
Jag kör till skolan ca 2-2,5 mil enkel väg sen blir de lite små körnigar under kvällarna de är vad jag anser är blandad körnig. Men jag får byta olja och luftfilter och se om de blir bättre :) Tackar för alla svar :D !! |
|
|
Kolla hur stiften ser ut - de kan påverka en hel del om de är dåliga! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade en 318 förut (iof en e36) den drog dryga 0.8 blandad körning. Har nu en 330i-04 och den drar knappt 0.9 på i princip samma blandade körning. Kan inte hitta nån direkt anledning att åka 4a när det skiljer så lite. Börjar man snurra mkt i stan eller köra aktivt drar det förmodligen iväg till 6ans nackdel. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Min -02 tar sällan över 0,8 blandad körning . 0.6 långkörning så 0.97 är för mycket bör nog kollas upp med felkodsavläsning/service. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ska boka in en service. Tack för svaren! |
|
|
Vår 318i -04 drar 0,95 när man kör inom stan med halvljummen motor. På landsväg lagligt nedåt 0,65. Med lite moms på landsvägen brukar jag hamna på 0,82..85. Blir oftast inte omkörd. Riwa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.