|
|
|
|---|---|
|
Hej! har en 330xi-01 automatare som viskokopplingen gett upp på enligt vad jag läst mig till. blir ett susande ljud vid gaspådrag. speciellt under statskörning då bilen ofta jobba på ganska höga varvtal. men när jag kommer på landsväg så slutar ljudet när varven kommer ner till runt 2000. har lyssnat och det låter som en gammal 240 från fläkten (närmast motorn) när man gasar upp den på tomgång. har provat smörjt med WB-40, det har hjälp en stund och sedan har ljudet kommit tillbaka. även fläkten känns trög och snurrar inte a sig själv när man snurrar den. om det nu är viskokopplingen är den svår att byta själv? Tacksam för alla svar! // jocke! | |
| Inte så svårt att byta själv. Plasthöljet runt fläkten måste med upp. Sitter några reläer på höger sida av fläktkåpan som måste lossas och är det en diesel så får du nog koppla bort intercoolerröret på vänster sida för att få plats med att lyfta upp allt. Tror det sitter 2 skruvar i överkant på fläktkåpan. Kommer inte ihåg om det sitter någon i nederkant men vet att jag hade plastkåpan under borta. Kan hända att den bara ligger i något spår i nederkant. När du lossat fläktkåpan kan du lossa viskokopplingen (felgängad). Finns plats att komma ner med 2 stora ringnycklar. När du väl fått upp allt borde det bara vara 3 små skruvar som håller fläkten mot viskokopplingen. | |
| Här kan du se fläktramen. Länk | |
|
Viscokopplingen kan (brukar) sitta som fan på vattenpumpen. Är 32mm grepp och jag har då aldrig lyckats komma åt med 2 st 32mm U-nycklar. Vet att det finns supertunn nyckel motsvarande BMWs specialverktyg som man kommer åt med. Men jag brukar bara ställa dit nyckeln och sopa till den med en liten handslägga. Kan behövas allt från 3-4 slag till 30-40. Men jag har hittills aldrig gått bet. OBS!! V ä n s t e r g ä n g ! --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Kan väl i princip bara instämma med ovan. Jag har inte bytt viskokopplingen men dock själva fläkten eftersom jag min olycka sumpade ner en hylsa framför fläkten. Fick ner armen och tag i hylsan, påväg upp bröt jag ett fläktblad. Så jag lossade ju såklart precis som beskrivit ovan (plastkåpa, nåt relä tror jag, och det handlar om ett par skruv bara. Tråckla upp plastkåpan och sen får du lite livsrum. Jag satte en apstor nyckel 32'an ja, och sen klappar man till med en stor järnhammare. Mycket viktigt som sagt: Felgängat! Ingen liten gummiklubba eller sånt trams utan ett rejält as, stål mot stål så det sjunger. Tror viskon är dyr. Bara fläkten gick på 500:- Anders |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.