AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.789

saknar spänning i stift15 OBD

Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
Hei,
Jag har problem med att min elektriska kylfläkt för motorn inte fungerar, lämnade in bilen för diagnos på auktoriserad BMW. "nystartad dock"

Det är en 745-02 och dom sa att dom kunde inte diagnostisera den för det saknades ström i obd uttaget på stift nr 15 och sa att jag kanske fick byta tändlåset då bilen tydligen inte känner av nyckel läget.

Jag kollade kablaget för obd uttaget och ser att det BARA finnes 6 kablar.
Grön kabel stigt 1
brun/svart stift 4 och 5
blåvit stift 7
svart stift 9
rödblå stift 16

övriga finnes det inte någon kabel i. är detta normalt ? finnes det yttligare diagnos uttag eftersom min är produserad Januar 2002 ?

Försökt kolla WDS men funkar inte på min dator att öppna applikationen.

Någon som vet eller kan tänka sig något kring det här ?
Dock får jag ut felkoder och ärvärden med min egen OBDII läsare ELM327
Hej,
Det här är väl inte min hemmabana precis, men stift 15 är - om det alls är anslutet till en ledare - en datalina. "Ingen ström" låter därför inte alldeles vederhäftigt. Här finns lite mer att läsa:

Länk

Och om inte det räcker, googla "OBDII pinout".

Det slår mig, förresten, att OBDII-uttaget på BMW under en tidsperiod endast var ett "miljöuttag". Då hade bilarna även ett runt uttag i motorrummet för fullständig diagnos. Jag minns inte säkert, när BMW gjorde uttaget i kupen "fullvärdigt", men jag tror att det var 2001-2002, så din bil är kanske på gränsen. Lätt att kolla. Runt lock t h i främre delen av motorrummet.

Lycka till med fläkten!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.