|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du behöver inte åka till just BMW, fungerar lika bra med en mindre firma som är inriktad mot BMW. Det stämmer att alla stiften är sotiga, men vi kan inte förlita oss eller dra några slutsatser kring detta då vi inte har någon som helst historik kring bilen. Vi vet inte hur länge stiften suttit där och vi vet inte ens om de suttit i den bilen mer än några mil (de kanske satt i en Renault Kangaroo med allvarliga motorproblem ända fram tills du köpte bilen). Nej, sannolikheten är försvinnande liten att alla tändspolar lägger av inom en kort tidsperiod. Då vi inte har någon som helst historik på bilen eller inte vet vilka fler kablar eller sensorer som är fipplade med så blir felsökningen svårare, det är lätt att komma på fel kurs pga ett felaktigt antagande. Vi ska tänka på att bara för att vi mäter upp en sensor är hel betyder inte det att styrdatorn har samma syn. Vi har tex inte kollar signalintegriteten ända fram till styrdatorn, det kan tex vara kabelbrott eller glapp någonstans mellan en sensor och styrdatorn och det ser vi inte om vi bara mäter mot sensorn. Så börja med att kolla felkoder som första steg och få en känsla av vad styrdatorn tycker är fel (den övervakar de flesta sensorer). Sen får man ta det därifrån. |
|
Provade att koppla ur lambdasonden idag och tog en åktur på 4 mil: Misständningarna borta,drog mindre bensin samt bättre gång men dock rätt slö,men det kan man väl förvänta sig att den blir utan lambdasond inkopplad. Skruvade ur stiften och samtliga hade ändrat färg ifrån sotsvarta till oboybruna. Carsoft 6.5 genererar inga felkoder trots urkopplad lambda. Antar att det blir och köpa en ny lambdasond(orginal) och hoppas det löser problemet! |
|
??? Hur kan du koppla ur en redan urkopplad lambdasond? |
| Den som var urkopplad ifrån början sitter monterad på extraktorgrenröret,den jag kopplade ur sitter på katalysatorn. | |
Ok, då förstår jag. Men finns ingen logik i beteendet. Om styrdatorn inte får någon respons från främre syresensorn (vilket den ju definitivt inte får när den är urkopplad) så stängs normalt sett hela lambdareglereingen av helt (och man kör endast på förinställda värden lagrade i mappen). Den bakre syresensorn är ju en övervakningssensor som hjälper till att göra lite noggrannare lambdareglering, övervakar att den främre syresensorn fungerar som den ska samt även katalysatorns effektivitet. Utan en främre syrensensor stängs tvåsondsreglering av helt och den bakre syresensorn används inte alls och därför ska det inte spela någon roll om den kopplas ur eller inte. Du har nog större problem gömt under ytan någonstans där. En teori skulle ju kunna vara att styrsystemet använder sig av den bakre syresensorn som backup om signalen från den främre syresensor försvinner - men det är inte så det fungerar. Men låt oss anta att det gör det - om nu den bakre syresensorn skulle vara trasig och visa helt felaktiga värden och styrdatorn litar blint på denna så är det ju inte omöjligt att den kommer att blanda till en bränsleblandning som är helt uppåt väggarna och ger både misständningar och sotiga stift. |
| Bilen går som sagt bättre nu när jag kopplat bort bakre lambdan samt att tändstiften visar på bra förbränning (oboyfärgade) gentemot hur dom såg ut innan(kolsvarta) Misständningarna som vart så tydliga innan märker jag inget av längre. Enda jag gjort är kopplat ur bakre lambda. Kan inte få det till något annat än att bakre lambda är trasig, och stiften sotat med misständningar som följd. | |
Jag håller med, dina tester visar ju hur tydligt som helst skillnaden mellan inkopplad och icke-inkopplad. Därför är jag lite förbryllad, du borde inte se denna skillnad om det enda du gjorde var att koppla ur den bakre syresensorn (såvida inte styrsystemet faktiskt använder den som backup och den får helt knasiga värden härifrån och i brist på annan information litar på denna information). Vi vet dock inte med säkerhet om det är just sensorn som är sönder, du har ju inte kollat signalintegriteten. Kan vara en avskavd kabel som ligger och jordar till och från mot någon del av chassit, eller en intermittent kortslutning någonstans i kablaget. Fast det är dock större sannolikhet att den den bakre syresensor inte fungerar korrekt än att kablaget är skadat (men man kan inte utesluta det andra). Det finns dock en stor sannolikhet att det du ser är ett följdfel av det riktiga problemet. Att den främre syresensorn är urkopplad känns inte helt stabilt - någon har varit där (och troligtvis på flera andra ställen) och fipplat men misslyckats. Är du säker på att du inte ser fel på den främre och bakre? Så att det är den bakre som alltid varit urkopplad och att det var den främre som du kopplade ur nyss? För då blir det fullt logiskt igen. Eller en anna twist på det hela, hur säker är du att föregående ägare inte kopplat fel? Dvs att den bakre syresensorn faktiskt är inkopplad till där man kopplar in den främre och tvärtom? Finns fall där det kopplats fel och man bara kliar sig i huvudet och inget stämmer. Än en gång så skulle avläsning av felkoder vara till stor hjälp. Speciellt att se vad STFT- och LTFT-parametrarna ligger på. Om motorn gick som du sa borde de vara way off med syresensorn inkopplad och mer normala med syresensorn urkopplad. Även livedata med spänning från syresensornerna skulle vara till stor hjälp för att förstå felet. Så just nu arbetar du till stor del i blindo och är viss gissning inblandad. En syresensor är inte helt gratis. |
Nej, vänta nu... Dessa motorer har ju bara en syresensor! Är säker på det, men ska dubbelkolla... |
| Helt säker på att den främre är urkopplad då jag följt kabeln ner till sonden. Köper en Bosch 4ledare sond via eBay och nya stift och återkommer med resultat samt avgasvärden så får vi se. Har rotat runt under insuget men finner inget att koppla in främre sonden på heller. | |
Det ska inte finnas någon främre syresensor på dessa motorer! Länk Länk Eftersom det bara ska sitta en syresensor och det var den "riktiga" som du kopplade ur så stämmer plötsligt det resultat du såg - då är det logik i allt igen. Men hur är bilen ihopskruvad egentligen? @ChrisG : Vilket chassinummer har du på bilen (räcker med de 7 sista siffrorna)? Ja, försök komma undan så billigt som möjligt då det med 100% säkerhet inte är fel på just sensorn - men allt pekar på det så har du inga andra alternativ så får du chansa. Se bara till att du köper rätt Bosch-sensor. |
| Haha jag har letat anslutningen till den där sonden flera ggr nu.Den sitter antagligen där som en "dummie" för att dom som haft bilen innan inte orkat skruva dit pluggen som jag varit och köpt nu. Chassinummer är EF01723 | |
|
hej jag lånar denna tråden lite. jag har en bmw med m60b40 motor som inte startar den får bränsle och gnista men när jag mäter kamaxelgivaren så stiger motståndet i givaren hela tiden ganska långsamt.jag har kommit fram till att givaren ska ha ett värde på 1400 ohm men den jag har stiger långt över detta och bara fortsätter att stiga i värde. kan det vara det som gör att inte bilen startar ? tacksam för svar om vad ni tror mvh |
|
Eftersom den får både bränsle och gnista anser styrsystemet att den har all info den behöver för att starta motorn. Vill minnas det sitter en kamaxelgivare och en vevaxelgivare på denna motor. Men om vi ska våga gå vidare på denna teori så måste du vara helt 100% säker på att den får gnista OCH bränsle. Annars kommer vi in på ett lååångt villospår... Därför bör inte kamaxelgivaren vara själva orsaken till problemet. Men om den fjantar sig fram och tillbaka så kanske den kan ställa till lite förvirring, då är det bättre att koppla ur den helt så styrsystemet får en tydlig uppfattning om att denna sensor är helt död - den ska jag inte lyssna på. Några felkoder? |
|
jag har kopplat ur givaren helt och mätt. det är då den stiger hela tiden.jag har läst att den inte ska avvika med än 10% från det angivna värdet(1400). det konstiga är att bilen inte svarar när man kopplar upp carsoft 6.5 datan har ingen kontakt med pin 20 när man slår på tändningen så jag kan inte läsa av felkoder. hade jag kunnat så kanske jag inte hade suttit här nu :P |
|
|
jag har kollat att den får gnista tog ur ett tändstift och jordade med spolen mot ventilkåpan samtidigt som en kompis kör på starten. jag har bytt bränslepumpen i tanken då denna inte gick. när man har ur ett tändstift och kör på starten så luktar det bensin ganska tydligt. ja denna motor har en kamaxelgivare och en vevaxelgivare. |
|
Ibland så kan vissa komponenters resistans stiga med ökande temperatur. Hittar faktiskt inte något värde på just kamaxelsensorn (inte ens i Bentley), för vevaxelgivaren tror jag det var 1280 ohm eller där i närheten. Låter ju lite märkligt att motstånder bara stiger och stiger, vad är du uppe i för ungefärliga värden på motståndet? Över vilken tidsperiod, vad är derivatan så att säga? Men börjar den på samma värde när du börjar mätningen och sedan stiger? Eller gjorde du bara en mätning, och där såg du att den bara steg och steg? |
<< när man har ur ett tändstift och kör på starten så luktar det >> bensin ganska tydligt Mmmm, fast säkrast är att kolla om styrsystemet försöker öppna spridarna för att med säkerhet veta (det låter dock ganska troligt att den sprutar in bränsle). Dit med ett noid-lyse eller enklare lyssna med stetoskop på någon av spridarna när du försöker dra igång motorn. Om du inte har stetoskop, ta en vanlig skruvmejsel, spetsen mot spridaren och skaftet mot örat. Om vi nu kan bekräfta att den både tänder och öppnar spridarna så försöker ju styrsystemet starta motorn. Då kan vi för tillfället kasta kamaxelgivaren åt sidan och börja vinkla felsökningen mot andra delar som gör att motorn inte går igång. |
|
motståndet börjar på 700 ungefär och fortsäter att stiga snabbt till ca 1200 och sen så går det ganska långsamt men sakta uppåt. jag har provat med 2 st olika multimetrar då det visade sig att den ena inte var helt tillförlitlig. denna bil har stått i ca 5 år utan uppstart. det verkar som om att det inte är något med startspärren för då ska den kapa både bränsle och tändning vilket den inte gör. jag har dessutom skruvat ur 1 tändstift på varje cylinderrad och bägge är fuktiga med bensin när man har kört på starten. |
|
Håller med, är inte heller startspärren. Men har du verkligen det på din 840? Är det förresten din 840 vi pratar om? Första versionen som kallades Drive Away Protection installerades 9/93 och framåt. Stämmer att denna kapar både gnista och bränsle. Sen kom EWS I från 01/94 och framåt. Den skiljer sig åt att den spärrar även startmotorn att gå igång. Mmmm, märkligt det där med givaren. Verkar vara helt klart något knas med den. Den kanske reagerar på den lilla ström som multimetern skickar igenom kamaxelsensorn när den försöker mäta motståndet? Iallafall så verkar kamaxelsenorn inte må bra. Men motorn ska kunna starta ändåså, utan den. Så vidare felsäkning behövs. Lite märkligt med att diagnosuttaget inte verkar fungera. Men kan vara ett separat problem. Nästa logiska steg skulle nog vara att mäta kompressionstrycket i cylindrarna, bra tillfälle att byta till nya icke-nersurade tändstift också. Är det på denna motor det är så förbaskat krångligt att nå de innersta tändstiften? Iallafall så kan man ju börja köra komptest på de mer lättåtkomliga cylindrarna och se vad man får för resultat. Bränsletryck är ju något annat intressant att se också. |
|
ja det är en 840 -93 det borde ju vara det första systemet du skriver om eftersom den är ifrån 93 tändstiften är så gott som nya. jaså du tror att det kan vara något med kompressionen men även om det skulle vara dåligt på någon cylinder så borde ju bilen strta tycker jag. om kamaxelgivaren inte fungerar riktigt så borde ju bilen inte få rätt signal vid start. jag får väll mäta upp vevaxelgivaren och se hur den beter sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.