AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.110

Ingen ström fram till kamaxelgivaren.

Sida 1 av 3
Ch
60
ChrisG
325 1992
Hej! M50B25 e36 1992: Ingen ström till kamaxelgivaren,försökt mäta via dom tre stiften men får inget utslag på voltmätaren vare sig motorn är igång eller inte?Mäter jag likadant på vevaxelgivaren så ligger den på ca 5 v. Letar fel pga att motorn misständer tomgång samt är slö när den kommer upp i temp.Stiften är kolsvarta men torra.Någon som har en ide?
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Du ska väl inte ha ström till kamaxelgivaren? Utan de ska komma en impuls från givarn när den känner av kammen i rätt läge?

Rätta mig om jag har fel
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Beror vilken typ av sensor det är.

Är det VR så är dessa passiva och kräver ingen extern spänning (de genererar sin egen). Däremot finns det inget som hindrar att styrdatorn lägger på en biasspänning. Ger ut en sinusformad spänningskurva, ju snabbare frekvens ju högre spänning. Oftast två kablar.

Är det en Hall så har den en spänning matad till sig. De har en square-wave utsignal. Oftast tre kablar, men inte alltid.

Om den har tre kablar så verkar det dock som kamaxelgivaren således är en Hall-sensor. Det är bara att fläka upp sitt stora elschema på köksbordet och med säkerhet identifiera vilka pinnar som har vilken funktion. En Hall-sensor med tre kablar är då har power, ground och signal.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom det sitter en M50B25-motor i E34 525i också (gissar på att det är i princip identisk med den som trådskaparen har) så fluktade jag lite snabbt på elschemat.

Och Max_k har rätt - det är bara två kablar (svart och gul) till både camshaft position sensor och crankshaft position sensor. Dessutom är de shieldade vilket är en stark indikation på att de är VR-sensorer. Således ska de inte ha någon spänning till sig (såvida inte styrdatorn applicerar en bias-spänning).

EDIT : Tittade lite närmare på elschemat och det tredje stiftet är för shieldingen. Så tittar man bara på kontakten så ser man tre stift och kablar - men det är egentligen bara två kablar från sensorn. Detta och att den är shieldad tyder på att det är en VR-sensor.

@ChrisG : Vilket elschema tittar du på som visar att dessa sensorer har tre stift/kablar?
Ch
60
ChrisG
325 1992
Hej,jag har inte kollat i något elschema än, däremot kollat genom att dra av gummiskyddet på kontakten. Tre kablar svart,gul och signalkabel?
Är inte så hemma på detta men då det finns tre kablar på vevaxelgivaren och jag lyckats mäta upp +5 volt där så utgick jag ifrån att det skulle vara samma med kamaxelgivaren?
Ch
60
ChrisG
325 1992
...Bilen är lika trött i/urkopplad kamaxelgivare vilket tyder på att den just nu saknar funktion?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Börja med att mäta resistansen över coilen, dvs koppla isär kontakten och med avstängd motor mät resistansen.

Prova sedan att se om du kan få någon respons alls från givaren. Koppla isär kontakten och koppla in en multimeter (ställ den på att mäta AC spänning) på pinne 1 och 2 och ha motorn igång och se om du får något utslag på multimetern.

Du kan ju ha multipla fel, det kanske finns ett annat fel som gör att motorn är i typ limp-home läge och då kanske den inte bryr sig om kamaxelgivaren.
Även om avsaknad av kamaxelsignal skulle vara det enda problemet så vet vi idagsläget inte om det är sensorn, kablaget eller styrdatorn som är trasigt.

Därför behövs vanlig hederlig felsökning. Man felsöker metodiskt och utesluter den ena detaljen efter den andra men håller reda på vilka variabler man har som kan påverka mätresultaten och symptomen.
Ch
60
ChrisG
325 1992
Kanon,skall försöka ge mig på detta senare idag!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittar bara värde för crankshaft, men vad jag kan se så ska camshaft vara samma.
På M50 så ska man ha en resistans på runt 1280 ohm mellan pinne 1 och 2 (gul och svart).

Prova först på crankshaft sensor och se vad du får för resultat där. Den är ju en good known sensor och du vet den fungerar (om den inte fungerar så startar inte motorn).

Angående antal kablar och dess funktion, läs mina tidigare inlägg så får du svar på detta.

Vilken kabel till crankshaft sensor kunde du mäta upp +5V på?
Ch
60
ChrisG
325 1992
Ok,vevaxelgivare 498 ohm pin 1&2 4,42 volt pin 1&3
Kamaxelgivare 1212 ohm pin 1&3(samma värde på en jag har liggandes)
Ström till kamaxelgivare 0,50 (200m/vdc pin 1&3) Enda värdet som gick o få ut och vet inte vad det betyder...0 på allt annat jag provat.

Det bästa av allt var att när jag rotade runt bakom motorn så hittade jag kabeln till främre lambda som ej var ansluten,dock ej vart den skall anslutas till? Kan vara det som spökar mest på denna eminenta bil.Någon som vet vart jag skall plugga in den?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> vevaxelgivare 498 ohm pin 1&2 4,42 volt pin 1&3
Finns många tolkningar av dessa värden då du inte uppger hur du mätte.
Mätte du tex spänningen mot sensorn eller mot kablaget (mot styrdatorn)? Mättes spänningen med motorn igång? Med tändning läge II endast? Eller med tändningen avslagen? Var multimetern inställd på att mäta DC eller AC? Var det peak-notering som avlästs eller låg den stabilt på detta värde?

>> Ström till kamaxelgivare 0,50 (200m/vdc pin 1&3) Enda värdet
>> som gick o få ut och vet inte vad det betyder...0 på allt annat jag
>> provat.
Jag tror inte du mätte ström, gissar på att du mätte spänning. Eller försökte du mäta ström?!?
Vad fick du för värde på motståndet mellan pinne 1 och 2 (mät mot sensorn och denna dessutom urkopplad) på kamaxelgivaren?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@ChrisG : Det låter som du inte känner dig helt bekväm med en multimeter ännu och är inte 100% säker på hur den ska användas tillsammans med bilelektronik.

Börja isåfall i små steg och lär dig efter hand (det är annars väldigt enkelt att man leds iväg på villospår pga felmätningar - tro mig alla har råkat ut för det någon gång). Till exempel skulle jag i detta fall rekommendera att fokusera på att mäta resistansen mot kamaxelsensorn (när den är isärkopplad).
Får du värden som 0 ohm eller oändligt motstånd är det väldigt säkra tecken på att sensorn är trasig.

EDIT : Missade din viktigaste mening, du fick ju 1212 ohm mellan pinne 1 och 3. Borde vara pinne 1 och 2 kan man tycka, men det verkar vara ok iallafall.

Vilka felkoder har du läst ut från bilen? Det är ju högst intressant och höra vad styrdatorn anser vilka signaler som den inte får in. Rapporterar den inget fel på kamaxelsensorn och du även mätt upp korrekt resistans så bör vi kunna stryka denna från listan över misstänkta.

Stämmer, såklart ska främre lambdasonden vara inkopplad. Det måste ju garanterat styrdatorn gett felkoder för. Varför är den urkopplad?
Utan lambdavärden så kör den open loop dvs den kör på förprogrammerade värden. Det brukar inte ge såvärst stor prestandaskillnad, tomgång ska tex inte misstända.
Ch
60
ChrisG
325 1992
Haha,nej du har rätt för jag kommer aldrig få en doktorshatt i ämnet multimeter, men Resistansen i urkopplad kamaxelgivare mätt på just kamaxelgivare är:pin 1 och 3 = 1212 ohm

Vevaxelgivare Resistans urkopplad mätt på vevaxelgivare pin 1 och 3 =498 ohm.

Åter igen vevaxelgivare urkopplad mätt på kabel ifrån styrbox pin 1 och 3 = 4,42 volt.

Men jag är mest förundrad över vart anslutningen sitter som jag skall koppla in lambdasond 1 alltså den före katalysatorn,för den hittar jag inte?
Ch
60
ChrisG
325 1992
Inga felkoder registrerade i carsoft,dock rejält sotiga stift alla sex samt kanske i och med det misständning på tomgång som är rätt tydlig.Varför lambdasonden är urkopplad har jag ingen aning om, jag hittade den kabeln hängandes fritt i bakkant motor.Vart skall den kopplas in?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det viktiga är att det är pinnarna för den gula och den svarta kabeln som man mäter på (och det tror jag du gör för annars hade du inte fått så bra värden).

Kamaxelgivare (pin 1 & 3) : 1212 ohm

Vevaxelgivare : 498 ohm
@ChrisG : Var det pinne 1 & 3 detta också (du skrev pinne 1 och 2 innan)?
Och var spänningen mät (mot styrdatorn) på pinne 1 och 3 innan också?

Nu gissar jag lite bara, men det kan vara så att det är fullt normalt (att du ser spänning pålagd på vevaxelgivarn men inte kamaxelgivaren). En teori är att vevaxelgivaren måste ge en läsbar signal även på låga varv och VR-sensorer ger lägre spänning ju långsammare frekvens. Därför ligger styrdatorn på en biasspänning som signalen får rida på får att minska risken att den störs ut (utan bias kanske signalen pendlar mellan tex +0.5 och -0.5 volt men med bias på 4.42 volt så pendlar samma signal mellan +4.92 och -3.92).
Eftersom kamaxelgivaren inte är kritisk för start så är motorn redan uppe i tomgångsvarv när denna signal behövs och därför behövs inte någon biassignal då signalen redan är tillräckligt stark.
Endast en teori dock.

Ja, den där främre lambdasonden ska ju sitta någonstans :-) Fast det borde ju vara något begränsat - den kan inte sitta längre bort än vad sladden räcker till :-)
Ska se om jag inte har någon bild någonstans.
Men varför är den urkopplad? Varför har du plötsligt fått dålig tomgång och dålig effekt på din bil? Att veta tidigare events på en motor är precis lika viktiga ledtrådar i en felsökning (tex kom felet plötsligt eller gradvis under längre tid osv). Om den där kontakten sitter lös, vad mer har fipplats med? Hur många mer kablar finns avklippta?

Men har du ingen mekhandbok (tex Bentley eller Haynes) till bilen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inga felkoder? Med en urkopplad lambdasond (dessutom främre)? Nja, det där tror jag inte på! :-) Styrdatorn blir ganska gnällig om den inte finns där.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade en bild (dock för E34 men det är samma motor som du har) och där sitter kontaktuttaget för lambdasensorn under insuget.
Ch
60
ChrisG
325 1992
Ja någon har fipplat och kabeln till lambdan är rätt lång! Felet uppstod bara sådär och symptomen ifrån början var svajande tomgång samt att motorn dog titt som tätt tills jag bytte ut tomgångsmotorn,sen försvann det problemet.Bilen går skitbra fram tills den når arbetstemp och det är just då den misständer samt känns trött som en 240.Drar 1,5 l milen vid normal körning.Stiften är kolsvarta/sotiga men torra.
Ch
60
ChrisG
325 1992
Inga felkoder via carsoft 6.5 Allt ok enligt den! Testat flera ggr,det skitprogrammet registrerar inte om jag kopplar ur kabeln till luftmassemätaren,kamaxelgivaren heller.Går ej att få upp livedata heller då bilen verkar vara för gammal.Däremot har jag provat det på en väns bil ifrån 1995 och då kommer det upp det mesta man framkallar själv.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då kan vi lugnt utgå ifrån att du inte kan lita på vad Carsoft 6.5 säger :-)

Hade du varit i närheten av Malmö så hade jag kunnat prova läsa ut lite felkoder.

Ditt problem åtgärdas dock inte med en inkopplad lambdasensor (fast den ska ju naturligtvis kopplas in).
Eftersom vi inte vet historiken på bilen kan vi inte vara säkra på var/när/hur dessa tändstift monterades. De kan till och med komma från en helt annan BMW.
Det intressanta är om det bara är en eller ett par cylindrar som misständer, eller om det är lika utspritt på båda.
Du kan tex ha en tändspole som är på väg att ge upp, de kan ge intermittenta fel och kan fungera mycket bra när de är kalla men när de värms upp av motorn så slutar de fungera.
Eller så har du en luftmassemätare som ger felaktig data, eller en tempertursensor som säger att motorn är kall hela tiden och gör att styrsystemet fetar på.
Man kan gå igenom och testa alla dessa komponenter, eller läsa av felkoder. Styrsystemet känner av om det inte kommer några signaler som varierar över tiden och sätter felkoder efter det. Men eftersom vi inte vet historiken på denna bil så kan vi inte lita 100% på nuvarande felkoder heller. Proceduren är således att du läser av och antecknar nuvarande felkoder, nollställer styrdatorn och kör ett tag och ser vilka felkoder som verkligen sätts.
Ch
60
ChrisG
325 1992
Ok,jag får ta mig till bmw och kolla med dom om dom kan läsa av felkoderna då... för Carsoft 6.5 verkar ju inte fungera på en 1992:a.Men att samtliga stift är lika sotiga tyder ju i såfall på att alla sex tändspolar är trasiga,eller att något annat ställer till det.Kopplar jag ur lmm så går bilen som en kasse skridskor iaf,det har jag provat:)Tack för att du tagit dig tid i detta elände!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.