AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.397

Ta ut kamkedjesträckaren för att kolla om den är bra? går det?

Tjo!
Undrar bara om man kan skruva ut kedjesträckaren och kolla om det behövs en ny eller inte? eller måste man installera en ny om man tar ut den gamla?

Riktig nybörjarfråga men vågar inte riskera något :)
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
det går bra.
Vet inte 100%, men det bör inte vara några problem. Varför du skulle göra det vet jag inte pga när min byttes på gamla bilen hörde man tydligt att den var slut.

Kanske behöver du ny packning om du skruvar loss den gamla, så det inte trycker ut olja sedan.
Tack för rappa svar!!

Iofs Clintan, låter rätt rimligt. man hör inte kedjan skramla tydligt men öppnar jag oljelocket så kan man höra kedjan krammla lite. har lite andra problem nämligen och har läst att folk fixat de genom att byta sträckaren.
Okej. Lycka till
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser du om du behöver en ny fjäder till sträckaren om du inte har en ny att jämföra längden med?

Fjädern kostar typ 30 kr och packningen kanske 15 kr.
Kolven kostar nog ca 250 kr men är nog bra att byta om man har rassel.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Öh...Nu vet jag inte hur det ser ut specifikt på "318i motorn" men de motorer jag känner till (S50,S38,M50) har alla samma "konstruktons-ide" när det gäller sträckaren. Fjädern i sträckaren har som uppgift att se till att kedjan är "någorlunda" spänd när den startas, så fort motorn startat så är det oljetrycket som "sköter" spänningen. Att byta fjäder kommer inte få slut på rasslet om det låter när motorn startat. Däremot kan sträckaren ibland vara sliten i "framkanten", dvs den har blivit lite kortare vilket kan göra att den inte sträcker som den skall...Mitt råd är att köpa en ny sträckare, eller skruva ut en gamla (finns en speciell procedur som man bör följa, kort förklarat: Sträck upp kedjan så allt slack hamnar vid sträckaren, rubba inget när sträckaren är demonterad!) o kontrollera slitaget, är den sliten kan man säkert hitta en "fin" på skroten för 100 kr. En ny brukar kosta runt 1000 kr.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Tomas Petros : Du har N42-motorn och den använder exakt samma kamkedjesträckning som min N46-motor (E87 120i).

BMW har tagit fram en ny kamkedjesträckare (hydrauliska kolven) med en förbättrad design och lite längre "räckvidd". När jag köpte min E87 120i bad jag att få denna bytt som en del av affären.

Nu betalade jag inte detta själv, men när jag pratade med BMW så var det i runda slängar 500 SEK för material och 500 SEK för arbete.

Du ser #7 i sprängskissen nedan (där ser du även att den nya designen trädde i kraft 03/2007)
Länk

Den gamla sträckaren har en tjock (hög) skruvskalle medans den nya har en smal (låg) skruvskalle.

Vill minnas att att det bara är att skruva ut den gamla och montera den nya, ska kolla.

En ny tätningsring (detalj #8) bör du dock införskaffa inför bytet.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är BMW' instruktioner
Länk

Ska du ändåså lossa spännaren så är det lika bra att byta den till den nya designen.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
En bekant till mig renoverade motorn till sin 635csi och gjorde ett riktigt ordentligt jobb med allt, utom just själva kedjesträckaren. Den såg ju bra ut så den satte han tillbaka, och några veckor senare gav den upp och så fick han ett ordentligt haveri. All tid och framförallt pengar han hade lagt ner var totalt bortkastat.

En kedjespännare kostar inte mycket, och när du ändå ska ha ner allt är det värt att byta ut den. Det är trots allt en del som slits mer åren och du kommer nog oroa dig mindre om du vet att det du satte i en ny. Ibland är det dumt att snåla!
Hi
32
Hit-Man
318i E90, 2008/9
Är det nån som vet hur mkt ska man spänna kedjan och vart sitter den på en BMW 318i E90? Bild?

co
87
coffew
320D x-Drive M-sport F31 -18
Kedjan går ej att spänna, är den slapp är de "bara" att byta som gäller
Hi
32
Hit-Man
318i E90, 2008/9
Ok, tack för svar! :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.