|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har ett problem på min Bmw 320i-04. Om bilen stått en längre stund och man startar bilen så lyser oljetryckslampan(den röda) i 3-4 sekunder. Har bytt olja och filter samt o-ringarna på filterhuset men ingen skillnad. Så jag undrar lite vad man ska börja med för att den ska släckas direkt vid start? Enligt reservdelsgubben på bmw så var det ingen fara att den lös ett tag efter start då motorn inte utsätts för nån belastning, men tycker ändå att det känns lite olustigt. Sen undrar jag om det är en vanlig sak på bmw bilar att dom lyser en stund vid start? har mest kört volvo och saab innan och dom släcks ju på direkten om det är friskt. Mvh Johan | |
| Jag har för mig att det sitter någon liten backventil vid filterhållaren som håller kvar oljan i pickup-röret vid stillestånd. Verkar som att det av någon anledning rinner tillbaka i tråget vid avstängning. | |
|
Tack för svar. Du vet inte hur man kan se om backventilen är trasig? Om den skulle vara trasig måste man då byta hela filterhållaren? Mvh |
|
|
Tänkte upp och börja felsöka lite under morgondagen, så hade varit tacksamma för alla tips som folk kan tänkas ha angående mitt problem. T.ex om man kan se att den här backventilen i filterhuset är trasig? Eller om det kanske kan vara nån givare eller liknande som spökar på bilen? Har felsökt med obdII läsare, men hittade inga felkoder. Som sagt tacksam för alla tankar och funderingar som ni kan ha. Mvh Johan |
|
| Ventilen är med på sprängskissen för oljepumpen. Borde vara 12 till 16 på bilden. Länk | |
| Då var jag ute och cyklade lite för då sitter troligen backventilen vid oljepumpen. Såg att du bytt o-ringar vid filterhuset, men kolla det en extra gång så att det inte är någon spricka i röret på locket eller något. Då filterhuset töms kan det också ske att oljetrycket dröjer några sekunder. | |
|
Blir rätt mycket jobb för att byta den ventilen då känns det som. Men får kolla över filterhuset en gång till först innan man ger sig på det jobbet med oljepumpen. Mvh johan |
|
|
Mät oljetrycket. Har du oljetryck när lampan lyser så är det troligtvis givaren. |
|
|
Mäta oljetrycket skulle man kanske försöka få gjort i veckan då. Men brukar inte oljetryckslampan lysa hela tiden om det skulle vara givaren? Eller är det ett tecken på att givaren börjar ge upp om den lyser en stund efter start? |
|
| Hur ofta byter du olja? | |
|
Byte olja i förra helgen så bilen har bara gått ca 20mil på den olja och filtret som är i nu. och innan dess har det alltid varit efter serviceboken. |
|
| Och hur många mil är det mellan intervallen? | |
|
Har för mig intervallen var 2500mil eller 1år. I vilket fall som helst så var den inom gränserna i serviceboken. |
|
|
2500 mil är för mycket på ett oljebyte. Jag kör 1500 mil eller 12 månader vilket som inträffar först. |
|
|
Håller med dig, skulle aldrig köra så långt själv mellan bytena. Men att bmw sätter intervallen och gemene man kör efter den kan man inte göra något åt. Volvon jag hade innan skulle servas var 3000mil/1år om man skulle gå efter intervallen, det var också en bensinare. Själv kör jag samma bytesintervall som du kör med då det känns bättre. Men nu ska inte den här tråden handla om oljebyten som så många andra trådar, utan problemet som beskrivs i första inlägget. Mvh Johan |
|
| Är det inte det vi diskuterar grundproblemet olika orsaker som kan få oljetryckslampan att lysa? | |
|
Jo visst det är klart man ska diskutera grundproblemet till varför. Menar bara det att oavsett forum så kommer det alltid upp disskussioner angående oljebytesintervaller, och alla har mer eller mindre sina egna uppfattningar. Alltså en disskussion som inte kommer någonstans. Vill bara att denna tråden inte skulle bli en massa onödiga inlägg. Bilen i fråga är fullservad i enlighet med bmw rekommendationer. |
|
|
Meningen med frågan var att om den är servad med så långa intervaller och kankse korta körsträckor så kan pickupen vara igensatt och det tar tid att pumpa upp oljan. |
|
|
Ok, då måste man rengöra den för att oljan ska pumpas runt riktigt i motorn då? Hur går man tillväga för att rengöra oljepickupen? Mvh Johan |
|
| Det finns motorrengöring som man kan prova att hälla i innan oljebyte. | |
|
Ok, har du nån motorrengöring och rekommendera? såg att dom hade på wynnsbutiken.se bland annat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.