AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.027

Byta brömsrör på e34, tips?

Sida 1 av 2
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
Åker på att byta bromsrör längsgående, vänster bak, och vänster bak yttre.
Har beställt ett bromsrörs kit i koppar och hade tänkt byta de själv, nån guide eller några tips på hur jag ska gå tillväga? aldrig någonsin gjort detta förr. Tacksam för svar!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Blod svett och tårar.
Försök lossa gamla rör försiktigt så du kan återanvända en del fästen. Har man rätt grejer kan man byta den skadade delen av ett rör och slippa byta hela, det kan spara mycket jobb.

Tryck inte ner pedalen innan systemet är luftat med bromsman eller liknande utrustning, gamla huvudbromscylindrar kan paja om de trycks i botten pga skit längst in som pajar packningarna...

// Magnus

ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
okej tack! Ska samla mod till att börja riva isär skiten..
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Skaffa dig detta verktyg, finns på Ebay.

ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
köpt detta kitt, ser ej ut som dedär verktyget behövs då dom redan är pressade? eller har jag fel?
Länk
Du har rätt, men då gäller det att du får av alla kopplingar hela :)

Ta det försiktigt bara så går det säkert bra.

/Martin
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Använd gasolbrännare så mycket det går utan att skada tex bromsslangar för att värma de gamla nipplarna. Ett annat bra knep om rören ska bytas är att knippsa av rören precis vid nipplarna och skruva ur dom med 6-kants hylsnyckel då vanliga blocknycklar ofta drar sönder den mjuka skallen.
Det finns bromsrörsnycklar som tar alla kanter och har ett spår.
ser ut så här

Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

..och är värdelösa.

Nu var förvisso mina nycklar köpta på feltema, men de dög inte till annat än att ta plats i verktygsskåpet.
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
varför ska dom vara hela? som jag ser på bilden följer de även med nya kopplingar? :o eller hur tänker jag nu?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Nej, du behöver inte få av dem hela. Men du ska få bort dom alls, det är oftast inget jätteproblem dock. Det är värre om man ska byta bromsslang och ska få bort röret med nippel hela.

Men för att göra processen minst smärtsam bör du iakta tipsen jag gav dig.
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
Suttit i 2 dagar nu, inte ens fått lös de yttersta bak :):):):)
Allt är fast-rostat som saaatan.. igen med ideér för att fö lös brutalt rostade gängor?
Eller nån som vet av någon som gör de åt mig kring luleå? :p
Värme brukar vara det enda som hjälper.
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
hur mycket vågar man värma innan de värms för mycket? :p
Du kan aldrig värma för mycket , det kan vara illrött.
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
tänkte på oljan, hur mår den av att koka i systemet?
Vad spelar det för roll,ska du använda den gamla eller vad?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Enklast att skrota bort allt gammalt, jag har bytt på dom flesta bmw och är det fler än ett rör eller slang så byter man rubbet.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
Var skeptiskt mot att värma hela tiden.. var tvungen att prova med nippeln på de yttre röret. Hade fött lös slangen som är fast i oket med nippeln avsågad i andra änden, så tänkte värma och prova gänga ut nippeln.
Värmde som ni sa till den började bli röd, de gick bra. Skulle sedan prova ta lös nippel och så fort ja fingrade i kopplingen så lovar jag er.. de var inte en liten smäll som drogs iväg! Kopplingen smällde av på mitten i ett JÄVLA tryck, jag stod lutad över den och var jävligt tur att jag klarade mig från skador. Hela garaget blev rökfyllt och de piper ännu i mina öron.. näfyfan, andra ideér än att värma?
Du tömde inte systemet på bromsvätksa innan?
ro
80
robinostrom
Bmw e34
sedan 525i -94
jo de var tomt i slangen jag provade på
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.