AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.360

bmw 330xd -07 chiptrimma

bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
hej

funderar chiptrimma min bmw 330xd -07 automat åkt 11600mil ca men folk säger att lådan kan gå sönder fyrhjulsdriven kan gå sönder är det skit snack? tänkte på eco chipningen genom obd uttaget isåfall det är ingen fara finns det nån som kan rekomendera nån i sthlm eller närmaste länet?? är mkt tacksam för era hjälp:)
be
81
beemer530
320D - 2011
Du har ju tekniktema.se som håller bra priset och pitstop i Sthlm.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Satsar du på uppdatering av programvaran så brukar de välrenommerade företagen ta höjd för vridmoment och liknande.

KCR-box däremot så kan du nog räkna med att något rasar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Klart att saker KAN gå sönder. Det kan de ju alltid.

Risken för att de går sönder ökar såklart också med trimning eftersom marginalerna krymper. Men hur mycket ökar risken? Det är den egentliga frågan. Detta är ju inte digitalt, att det är antingen 1 eller 0. Vissa modeller har överdimensionerade delar och de modeller som har det är ju mer lämpliga trimobjekt än de bilar som är specificerade närmare sina gränser.

Risker ökar med trim och hur man ser på den ökade risken beror på hur riskbenägen man är som person, hur ofta man pressar grejerna och hur överdimensionerad modellen var från början.

bmw330xd
330XD Sedan -07
Ok men så det finns inte att manuell och inte fyrhjulsdriven håller bättre?
Finns en hel del olyckskorpar som alltid tror det värsta. Sen är det rätt stor prisskillnad mellan de olika alternativen. Körstilen är det viktigaste för hållbarheten. Jag köpte iaf en Promotechbox på blocket, sån som skall ge 285 hk/600 nm) för 2500 kr som jag satte in direkt i min 330 xd aut -07, bilen hade gått 6500 mil då. Nu har den rullat 14300 mil utan några som helst problem, haft den i året runt samt inte brytt mig om att ta ur den då den servats på BMW eller besiktigats. Det är väldigt få dagar jag inte kör minst 170 och det är genom åren väldigt få som tagit sig om vid rödljus, speciellt vintertid. Har förstås helt prickfri körning utan minsta anmärkning hos polisen trots konsekvent fortkörning under snart 25 år. Nyckeln är bra koll och långa avstånd, samt en bil som är följsam.
Verdi
Inga boxar.

Länk

£399 pund. ~4500 inklusive frakt.

Hade själv det på min 330xd -08. Superenkelt att lägga på/ta bort trimprogramvaran själv med handenheten och företaget är riktigt smidiga och proffsiga att ha att göra med.
Box är ball, bäst och billigast, kolla på blocket!
Verdi
Iofs "reklam" från BSR:s hemsida. Men ändå läsvärt.

I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allting ska fungera på bästa sätt. En dieselbox manipulerar vissa signaler i primärt syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket. Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem registrerar det. Det innebär att en dieselbox lurar bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekt beräknade:
bilens färddator kommer att visa för låg bränsleförbrukning
antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment
automatlådor får felaktiga värden på vridmoment
momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej
regenerering/tömning av partikelfilter sker ej optimalt
beräkning av avgastemperatur störs
beräkning av serviceintervall störs
diagnossystemet störs

Sen att du har kört si och så många mil utan problem är inget bevis för att boxar är bra. :)
Problemet är att boxarna sällan verkar ge den effekt de utlovar på nyare dieslar med common rail teknik. Se denna länk exempel..finns flera exempel på den Facebooksidan: Länk

Flåklypa
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Jag körde promotech plusbox innan o det funkade kanon. Nu kör jag programvara istället och det funkar ngt bättre. Lite piggare och framförallt jättebra vrid vid låga varv. Kan gå ner till 1000 varv utan protester:)

Tror marginalerna på BMW:s dieslar är ganska stora då det är väldigt många som trimmar och verkar vara väldigt få ras. Både på manuella och automater.

mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Nej det är 330d jag syftar på. Original med PF var den döslö under 1500 rpm.
Nu axar den skapligt redan från 1000 rpm på sexan!
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Har också kört både box och "chip", tycker chip var 100ggr bättre. Bilen gick mycket jämnare(då hade jag ändå en promotech + box som reglerar även laddtryck). Fick mer effekt på "chipet" också annars hade de samma "utlovade" effekt med det skillde 2.5s 100-200 på samma bil(325d -11)-->300hk/600nm.
bm
184
bmw330xd
330XD Sedan -07
vad tycker ni om tmchiptuning.com/ ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.