AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.913

540ia E34 -95 Startar, men dör direkt.

JS
6
JSjoons
525TDS E34 -94
540IA E34 -95
Tjenare.
Skulle behöva lite tips till mitt felsökande av min kärra (540ia -95)

Bilen har tidigare varit trögstartad när den var kall och trögare ju kallare det har varit. Förra veckan så satt jag och körde helt normalt i ca 70kmh och bilen dog plötsligt efter 3 mils åkning.
Efter det så startar den men bluddrar endast någon sekund sen dör den.
Försöker jag starta den igen så går den inte igång, kanske i 1 sekund om man nöter lite.

Vad jag har gjort efter detta
Mätt upp Vevaxelgivare (520 ohm) och kamaxelgivare (1260 ohm)
TPS (4.12 Kohm / 1.49 Kohm)
Testat bygla mellan 30 / 87 på relä (ingen skillnad)
Har ingen ström på säkring 23 (bränslepump)?
Betyder detta att pumpen är trasig eller kan det vara något annat som förhindrar strömmen till pumpen?

Var ska jag fortsätta felsöka? Ska jag byta pumpen? Hur testar jag pumpen annars lättast?

Jag har läst massa forum och så men är lite vilsen nu. Seriösa svar tack.
Vill hellst inte göra onödiga operationer om det finns någon med kunskap om dessa problem.

Bilen har rullat endast 14xxx mil.

Mvh Jonas
JS
6
JSjoons
525TDS E34 -94
540IA E34 -95
Har även haft ''sensor oelstand'' stått i datorn.
Ska försöka kolla felkoderna på något sätt, men bilen står där den står nu så att säga.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Styrboxen ger spänning till relät och vidare till säkringen. Mäter du strömmen där mot jord så ska du ha spänning. Har du byglat 30/87 på bränslepumpsrelät och inte har ström på säkringen är något jättefel.
Har du byglat rätt relä? Det är relät i E-boxen närmast motorn (har jag för mig) kabeln till säkringen är grön/lila.

Direktmatar du 12V på säkring 23 ska pumpen gå, inte helt ovanligt att de går sönder på dessa modeller.

JS
6
JSjoons
525TDS E34 -94
540IA E34 -95
Ska kolla upp det då. Men borde bilen ens starta om pumpen är trasig, så mycket tryck kan det väl inte bli av sig självt?

Tack för svar
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Den startar absolut inte om pumpen är tvärdöd.
Men jag la direkt mitt fokus på att få rätsida på strömtillförseln när du skrev att du inte hade ström på säkringen vid byglat relä.

Är pumpen dålig men inte död kan man höra variationer i ljudet, det bästa är ju om du samtidigt kan kolla trycket i spridarbryggan.
JS
6
JSjoons
525TDS E34 -94
540IA E34 -95
Ja precis. Men pumpen är i stort sett tyst (Något litet ljud finns) fast jag har ström hela vägen fram till kontaken uppe på tanken. Beställde iallafall ny pump för den var sjukt billig, byter även filtren så får vi se sen då :)
JS
6
JSjoons
525TDS E34 -94
540IA E34 -95
Byglade nog fel först.. fick fram ström till pumpen sen men den lät KNAPPT någonting.
Har bytt bränslepumpen och soppa filtren nu och den går igen :)
300+frakt för pumpen med plasthållaren! Tack kineserna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.