AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.318

Hur montera fast batteriladdare.

bm
15
bmwnut
320i sedan-11
Funderar på att montera motorvärmare + grenutag + fast batteriladdare i min E90-N43. Kan jag ansluta laddaren till starthjälpen som är fast monterad i motorutrymmet ?
Tänkte använda Defas ( Länk laddare.. de skriver att man bör inte ändra längden på kablarna från laddaren,
så det blir svårt att dra kabel ända till bagageutrymmet..

Ska väl funka men varför inte fråga defa på en gång? Starthjälpen under huven sitter väl på samma grova ledning till startmotorn så något spänningsfall till batteriet via laddning finns nog inte.
Dr
362
Drib
325i-08
Har du agm batteri så verkar inte DEFA 1204 supporta den typen av batteri. (Till AGM bör man ladda med högre spänning jmf med "vanligt" bilbatteri). I manualen står det att den "kan" ladda gel och agm, men det blir inte helt optimalt.

Har du IBS bör du ansluta till "starthjälpspolen". (men iö enligt manualen, dvs bla 7.5A säkring osv...)

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den i sammanhanget fjuttiga strömmen från laddaren är ingenting jämfört med vad starthjälpsuttaget är dimensionerat för så sätt den där om det är praktiskt!
Bl
98
Black Edition
GLC 250 Coupé
Har Defa 1203 som är ansluten till kontakten för stathjälpen och det funkar kanon, pratade med Defa ang laddare 1204 och de tyckte att jag skulle kapa ca 0,5 m på kablarna till laddaren för att kompensera att batteriet sitter i bak på bilen,
Kändes om en gissning från Defa så jag gick på 1203 som inte är känslig på kabelländerna.
Nu har jag en X3 men det är ju samma motor och likande bil så det borde vara samma sak
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.