|
|
|
|---|---|
|
När fläkten är bytt och den ändå går upp i temp när Man står stilla.. vad kan man byta då? | |
| Termostaten fungerar samt vattenpumpen? Har du möjlighet att läsa felkoder? | |
|
Det visar inga felkoder.. vet inte riktigt hur man ska veta vilket som är trasigt. Han läcker inte vatten och värmen funkar som den ska? Den går upp i temp när jag står stilla med den. |
|
|
Hur mycket? Om den går ner "nästan direkt" när du kör iväg och håller 40-50km/h tyder det på att vattenpump och termostat är ok. Kolla i så fall att viskokopplingen greppar in ordentligt. Dels genom att öppna huven och varva till lite lätt för att kolla att fläkten verkar snurra på ordentligt, eller stäng av motorn och känn direkt på hur "hårt" fläkten är inkopplad. Med den låga tomgången på 540 kan det också vara lite si och så att viskofläkten räcker till. Jag har för mig (är osäker!) att på 540 före 9/98 är kondensorfläkten av tvåstegsmodell med en dubbel termokontakt som sitter på radiatorreturen (dvs som alla BMW med AC på 90-talet, kondensorfläkten blev sedan steglös och datorstyrd). Dvs i dessa situationer skall kondensorfläkten starta och hålla nere temperaturen! Fungerar din kondensorfläkt? |
|
|
Tempen går ner direkt när jag börjar åka med bilen.. Är det elfläktarna som sitter längst fram du menar? Vet inte om dom funkar eller hur man kollar det.. |
|
|
Ja. Har du 2?? Hm, är det original? Om ACn är på ska nån av fläktarna starta efter en stund. |
|
| Min viscofläkt på 525:an räcker inte till för att kyla vid långt stillastående, då startar elfläkten. Märkte det då elfläkten hade fastnat då bilen stått några månader. Tempen rusade då den stod på tomgång en bra stund. Då drog jag på full värme och den sjönk genast och jag tog en rejäl åktur och när jag kom tillbaka hade elfläkten skakat loss och allt var som vanligt. Efter en stunds stillastående startar elfläkten igen. | |
|
Kom nyss hem från karlstad och då stannade jag på macken och Kände på fläkten.. den går as lätt?? Ska inte den gå segt som fan När man åkt långt och bilen är varm.. Nu vart jag osäker om det är 2 fläktar.. måste man ha på ac,n för Att elfläkten ska funka |
|
|
Fläkten behövs inte i landsvägsfart så om du kört långt är det bara när du kommer till en stad och börjar stanna vid korsningar, rödljus etc som den behövs. Så känner du på fläkten när du nyss stannat kan den vara "lös". Men inte om du står still på tomgång ett tag med huven stängd. Elfläkten ska starta själv om kylvätskan från kylaren är för varm ELLER om ACn är på och den behöver fläkten. Jag menade att du kan sätta på AC för att se om fläkten fungerar. ACn producerar mycket värme förresten så vid mycket AC och körning i låg fart måste fläktarna fungera. Jag har iofs kört med antagligen trasig viskokoppling i 4 år utan problem eftersom elfläkten är steglös på min och ser till att kylvätskan från kylaren inte går över 90C. :) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Ska prova fläktarna imorgon.. om det skulle visa sig så att dom inte startar när den blir varm, är det någon givare eller relä som styr då? Ska även testa med ac,n.. tack för svaren... |
|
|
Jag tittade lite snabbt i WDS för E39 fram till 9/1998 med IHKA (klimatautomatik). Hoppas detta gäller för din bil. Där står att elfläkten fläkten är trestegs. På kylaren sitter en dubbeltermokontakt på den högra gaveln i färdriktningen. Steg1: Kylare över 91C. Steg2: Tryck i AC över 20 bar. Steg3: Kylaren över 104C. Du kan alltså testa den genom att ta bort kontakten till termokontakten och jorda pinne 3 eller 5 så ska fläkten gå i steg 1 eller 3. Fläkten har fyra anslutningar, jord (brun), steg1, steg2 och steg3. |
|
|
Det ska jag prova.. är lite halv dålig på el. så om det funkar om man jordar kontakten är det den det är fel på då? Ha ha riktigt dålig.. |
|
|
Det ska jag prova.. är lite halv dålig på el. så om det funkar om man jordar kontakten är det den det är fel på då? Ha ha riktigt dålig.. |
|
|
Om fläkten startar när du jordar rätt stift så funkar ju elsystem+fläkt. Startar den inte vid 91 resp 104C är alltså termokontakten kass (ovanligt). Mer vanligt är nog att själva elfläkten kärvar ihop. |
|
|
Ok.. jag hoppas på kontakten.. för fläkten ser inte rolig ut och byta. Bytte ju kylaren förra året kanske kontakten gav sig då.. tack igen för tipsen.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.