|
|
|
|---|---|
|
Hjullager byte bak på en 525xd -08. Svårare än jag trodde men nu är det bara drivaxeln kvar att pressa in. Finns det några bra verktyg till detta? Helst något jag kan bygga själv. Vill inte slå in drivaxeln då det kan skada lagret. Tacksam för svar och glada tillrop. /Henrik | |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
jag bytte i vintras på E39:an inte svårt men drygt jobbigt mycket skruva jag knackade in lagret på drivaxeln sätt en hylsa mot den inre ringen på lagret Länk Länk |
| Den splinsade delen ska gå in utan problem, har aldrig varit med om något annat.. | |
|
Tack för fina länkar. Precis det jag letade efter. Det ska alltså gå utan problem att trycka i drivaxeln. Kan något ha hänt när jag tog ur den? Använde avdragare och slog tre-fyra gånger på axeln för att få den att lossa. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
lite "våld" krävs den ramlar inte på plats av sig själv lite presspassning är det |
|
Jag fick tillbaka allt. Lite våld löste det hela. Dock verkar det som om jag gjort bort mig totalt. När jag startade bilen så säger den att 4x4 systemet och dsc är ur funktion. Jag rörde på drivaxeln hit och dit vid montering. Kan man vrida allt rätt eller är det kört och reparationer av BMW som gäller nu? Felkod 55C3 nödprogramreglering av fyrhjulsdrift aktiverad |
|
|
Ser här i mitt autocom att man kan återställa fördelningsväxellådans adaptionsvärden. Är det något jag vågar göra? |
|
| Skadat ABS-systemet? | |
| Hur menar du? | |
| Givare eller kuggkrans? | |
|
Jag försökte vara så försiktig jag kunde. Men ger trasig givare ett fel på VTG/fördelningsbäxellåda? |
|
| Har du kört med bilen efteråt? Kan vara så att den tappar minnet om den varit strömlös eller om en absgivare kopplats ur. Isåfall släcks lampan efter några meter. | |
|
Ja körde ca 200m väldigt sakta. |
|
|
Jösses vad rädd jag va. Såg pengarna flyga iväg. Hjälpte att köra lite längre och snabbare än 30kmh. Allt försvann. Tackar alla som bidragit till mitt bättre vetande. |
|
|
Härligt! Gjorde samma grej nästan när jag kopplade in extraljus på en flång ny Audi allroad... Varenda varningslampa lös när jag skulle prova. Blev ganska lättad när allt slocknade vid nästa gathörn! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.