|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har precis blivit ägare till en 335i e93 från 2009. Är min första bmw och jag kommer ta väl hand om den som jag gör med mina fordon. Därav till ämnet, Walnut blasting är som jag förstår en sandbläster med krossad valnut istället för sand då det är skonsammare för alugodset i toppen. Är vanligt med carbon buildup på di motorer och vill inte riskera några onödigt motorskador längre fram utan kommer montera en oil catch can och göra det typ en gång var 5000de mil. Bilen har gått 9000mil och det är aldrig gjort så känns som det är dags då jag läst och sett bilder på många skräckexempel med lägre mil på mätaren. :O Har sett det finns lösa dammsugartillsatser till n54 motorn att köpa för att kunna göra det själv om man har en blästermaskin. Men det jag undrar är om något vet någon som utför detta? Jag finns i Skåne men älskar bilen så kör gärna upp till Karesuando om jag får vetskap om någon som utför detta med kunskap och för rimliga pengar. Jag vet det går att göra det med gevärsborstar och några flaskor brakecleaner men känns för segt att stå med det och betalar hellre några tusen för att få det gjort ordentligt. Tips är uppskattat. Mvh Patrik | |
| Är också intresserad av detta, borde väl finns någon i vårat avlånga land som gör detta? | |
|
Autopower användaren Ame skriver på sid 642 i "ökad effekt" tråden att han gjort det själv och ev kan tänka sig att hjälpa andra också. Det var tydligen svårt att hitta en verkstad som kunde göra det. Kanske skicka ett PM till honom? /DJ |
|
|
Går ju annars att glasblästra alu, finns betydligt fler som gör det iaf. Äter inget på alu. blir slät å fin yta. |
|
| Problemet med glasblästring är att det sätter sig som fan och försvinner inte helt när man är klar. Det är inget du vill ha ner i cylindrarna direkt. | |
|
Spontant skulle jag snacka med en Mitsubishi-verkstad, då det var en vanlig åtgärd för att få bort sot ur deras GDI-motorer som hade stora problem med att de sotade igen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMW har ett eget kit för att göra detta på N54/N55 motorer. Tror dock inte kunskapen om detta är så utbredd på BMW verkstäderna. -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.