AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
564

insektsgegga!

bm
70
bmw_e32
750iAL -92
nån som har bra tips för att få bort alla insekter som fastnar speciellt på lacken på speglarna
bästa medlet osv? vill ju inte fräta bort lacken där precis är turtel insect remover bra?
CJ
36
CJH
530ia -02
Testa en svamp med riktigt varmt vatten och gnugga bort dem försiktigt. Det brukar funka för mig.
Har testat Turtles insect remover och den funkar riktigt bra. Rekommenderas. Vet iofs inte hur aggressiv den är på vaxet men på min bil verkar vaxet finnas kvar iaf.
ma
91
maobse
520dT -15
Hej!
Jag fick ett tips i våras om att använda tidningspapper indränkt med Coca Cola. Har testat det och det fungerar faktiskt förträffligt.
Efter detta bör man ju givetvis tvätta och vaxa bilen på normalt sätt. Vet ej om Coca Cola kan vara skadligt för lacken. Kanske nå´n här som vill avråda från att använda det?

/Mattias
BeeMWe playboy
Tror inte det är värre än avfettningsmedel, lite citronsyra i men hur stark är det... Åtminstone klarar våra kroppar av det...
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Tvättmedel med högt PH-Värde (b.l.a. Turtle Insect Remover) brukar lösa problemet precis som CJH skrev. Man bör dock tänka på att det är ganska aggresivt mot lacken och inte låta det ligga på för länge. Särskilt röda och vita bilar kan ta mycket stryk av starka medel. Metallic lacker brukar däremot aldrig vara några problem.

Man kan också tänka sig att använda ett mildare medel. Det går oftast lättare om man låter det sitta på en lite längre stund så att de intorkade insekterna blir fuktiga och därmed löses upp lättare.

//Sahlin, fd. bilrekare.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag brukar använda en liten bit gammal heltäckningsmatta som är lagom hård. Det händer ingenting med lacken, och med lite gnugg går insekterna bort med en gång.
pjotor
Använd vanligt vax,polish, flugorna försvinner direkt.
Ka
131
Kanada
328i -00
Varmt vatten och högtrycks tvätt går bra också. Blöt bilen först och låt flugorna suga åt sig lite vatten i några minuter. Gå sedan på med högtryckstvätten igen. 99% av flygskitarna lossnar och resten tar man med Bilshampoo och en svamp.

Nicke..
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
jag använder en trasa som är dränkt med vatten! lägg den på speglarna låt den ligga medans du tvättar resten av bilen tex. sen är det lagom upplöst....funkar finfint! och för de riktigt smetiga fläckarna har jag ett spray som heter insektremover! (tar även bort tjära och annat skit)

323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86
BeeMWe playboy
avfettningsmedel

Teknikens värld 1974
Polisen blev ifrån åkt på E4an i 170 km/h. Mannen trodde de ville tävla. Polisbilen var civil.

(M)irc Dalnet #bmwpower
Ti
54
Tiaz
E30 318iS 1990
Använd en fuktad nylonstrumpa det fungerar superbt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.