|
|
|
|---|---|
|
Citrinsvart-metallic verkar rätt läcker. Svartmetallic som har en brungul grundton och vad jag förstår rätt mycket glitter. Någon som sett den i verkligheten och har åsikter om den? Angående läderklädsel. Det går att köpa till t ex detta som är rätt dyrt: BMW Individual läder 'Merino' Silkesgrå/Svart (Del av Sportpaket) ZAP7 Är det någon kvalitetsskillnad mellan dessa "Individual" och standard-Dakota? Eller är det bara tillgången på fler färger som gör den så dyr (har ju "kostnadsfri" Dakota i sportpaketet). | |
|
Merino-lädret är betydligt mjukare än Dakota och känns verkligen lyxigt. Det är också betydligt känsligare, vilket kan vara värt att tänka om om man har småbarn. Har inte sett Citrinsvart live, men tycker generellt att "standard" individual färgerna är ganska tråkiga och för lika redan existerande färger. Skulle hellre lägga pengar på lädret om jag var "tvungen". Men det skulle inte vara ett prioriterat kryss. |
|
|
Är det skinnet möjligen semi-anilin? Inte ytlackat alltså (vätskor kan tränga in). Ja det är kanske så att det krävs ett slipat öga för att skilja vissa individuallacker från dom vanliga. Sofisto briljant är det mest troliga att jag väljer av standardlackerna men jag försöker komma på vilken färg som skulle passa bäst med individualläder till den lacken och antracittak. Verkar inte gå att få något finare svart läder ihop med sportpaketet, ens för 25000 kr. Sofisto A90 och silkesgrå/svart ZAP7 verkar (på fejkbild) se okej ut. Merino ZAC8 är lite lätt gultonad känns det som. Plötsligt finns en färg till med i bilden. Inte så bra kanske. Hade tänkt behålla svarta blanka listen i bilen. Slipat silver enda alternativet. Champagne ZAP6 är för mycket USA för mig. Amarobrun ZAP5 för gräll för mig. Muskot ZAML för mycket choklad. Merino med utvidgad omfattning, kashmir beige/svart, ZAKS ser inte ut som den andra Merino. Lite mer rosa? Vad betyder "utökad omfattning"? Skinn där det annars är "plast" på dörrar och nedre instrumentpanel? För övrigt kommer bilen ha den mest utrustningen inkl NV men med den "klena" motorn, 520d. Kör rätt gubbigt ändå men sitter mycket i bilen. Sportstolarna verkar ju vara ännu bättre nu med LCI så jag tror att dom ihop med svankstöd är tillräckligt bra och det går att lägga pengarna på skinnet i stället för komfortstol. |
|
|
Muskot kanske inte är så dum ändå. Det mesta ser för ljust ut i konfiguratorn. Merino är nog lite varmare i tonen än silkesgrå. Champagne och amarobrun känns som dom två jag måste se i verkligheten för att kunna acceptera som okej. Någon som sett en Jatoba i verkligheten? Den och muskot blir för mycket brunt? Sjutton att man lever i ett land och i en stad (Linköping) där man ska behöva köpa så dyra bilar baserat på datorbilder på en webbsida... |
|
|
Kollat lite på en amerikansk tråd och merino är tydligen anilin, helt utan lack, naturligt "grain" och mjukast (andas också). Samma regler som hemma i soffan. Nappa är semi-anilin. Fint mjukt skinn med en tunn beläggning av klarlack som skydd. Mjukt men andas inte lika bra som merino. Dakota är inte skinnet från ytan utan skulle nog i Sverige kallas för spaltskinn. Det är alltså inte ytan på originalskinnet utan en bit ner. Inte lika mjukt och tänjbart, men billigare och används ofta som baksida på möbler. Genomfärgat och lackat men färg som gör att inget tränger in. Tyvärr inte heller fukt varför det inte är alls lika skönt att sitta på en lång stund. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.