AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.135

Vilken olja till automatlådan?

US
547
US
850 iA -92
När man byter kylare tappar man ju några deciliter olja från automaten. Vilken olja används och luftar man systemet på något vis?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du bör ha en etikett på lådan som talar om vilken olja du skall ha. Ingen luftning behövs men det är en speciell process för detta, för ZF-lådor Länk
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Du har en märkning på vänster sida på växellådan grön eller svart, har du en svart skall det vara transmax dextron III, transmax Z för grön och det går åt ca 3,5 liter om jag inte har helt fel.
Låter du bilen stå under en längre tid så får du ut mer olja men ta det i ett kärl så är det lätt att mäta mängden, passa på att byta filtret i lådan men då får du skruva ner tråget ta då och gör rent magneterna som finns där också. Fyllning gör du via oljesticksröret lite bökigt och tar tid men vad gör det.

Den mängden som du tappar är vid kyl byte är som du skriver liten, men när byttes oljan i lådan?? kanske kan vara värt när du ändå håller på.

Lycka till
/P
US
547
US
850 iA -92
Jag har nog bara tänkt återställa till korrekt nivå och inte byta ut oljan.
Ska kolla om det går att se när den byttes.

US
547
US
850 iA -92
Kollade skylten nu och den är svart. 4hp-24 står det på den. Ska man kolla nivån på stickan vid speciell temp?
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Ja oljan skall hålla en temp på ca 40 grader motorn skall vara igång med växeln i park läge
US
547
US
850 iA -92
Hur lång tid på tomgång kan det ta för oljan att komma till 40 grader?
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Ja du det tar nog sin tid, bättre att köra en sväng och sedan tempmäta tills du har rätt temp. för du har väl inte tappat ut speciellt mycket olja?
/P
US
547
US
850 iA -92
Vad händer om man har fyllt för mycket olja i växellådan?

"Mätte idag tempen på lådan med grilltermometer då jag har varit lite osäker på mängden olja. På verkstaden säger de, att känna med handen på lådan när den är tillräckligt varm, är deras metod och så har jag gjort. Tänkte ändå kolla detta och satte grillspettet mot växellådan med en magnet? När tempen nådde 37 grader var nivån enligt stickan full och det är här jag är tveksam. Efter 40 grader på oljan som jag likställer med 37 utvändigt på lådan så stiger nivån rejält fort.
Tänkte ändå att låta detta vara OK och provköra bilen. Kör iväg och den växlar som den ska ända tills jag ska svänga då den inte vill växla ner. Stannar och drar igenom spaken genom alla lägen på lådan. Kör iväg igen och nu växlar den upp och ner som den ska. Kör in i ett fabriksområde och gasar lite mer ordentligt så den går upp i temp och känner att allt funkar som det ska. Kommer hem och kör upp på garageuppfarten och slår av motorn. Ryker lite ur motorrummet men jag har sölat en del både med växellådsolja och hydraulolja. När jag sedan ska köra in den i garaget och vrider på tändningen går tempmätaren nästan i botten. Får fortsätta kolla om det är luft i systemet nästa mektillfälle."
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Kan kanske upplevas som lite "petigt", men tempen på oljan bör väl egentligen ligga på max 48 och vara optimal i sin expansion för normala lådor,racing är en helt annan sak.
Vill med detta säga att du kanske i detta skede fått i lite för mycket olja,bäst är ju att kolla stickan när du kört "ordentligt" och använt motor/låda som sig bör,alltså inspirerad körning.
Resultatet kan märkas i ett senare skede med ett litet droppande från trågpackning,packbox på utgående axel och gängan där röret till stickan går.
Växelåds verkstäder har ju speciell utrustning med vattenbad som är noggrant inställda på just rätt temp för syftet.
Se detta som en reflektion bara men all info kommer från Jacke o han är väl att betrakta som en legendar inom denna branch.
Mvh Dic
US
547
US
850 iA -92
Dic:
Om oljan ska vara 48 grader så har jag för mycket. Tappar jag ur genom pluggen i botten?

När du skriver att jag ska kolla stickan när jag kört bilen "ordentligt" är inte oljan för varm då?

Hos BMW-verkstaden fick jag info om att deras metod var handvarm växellåda.

//Ulf
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Ulf är det inte bäst att läsa i repmanualen som jag skickade en länk till dig??

/P
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Njo!
Stickan är ju ett bra mätverktyg på att det är för mycket när oljan är varm,oljan expanderar bara till en viss gräns (arbetstemp),har för mig att Jacke sa att efter 54 grader händer inget mer,den kan alltså vara 74 grader men expanderar alltså inte mer efter 54.
Senast jag bytte var på en 4hp-25 tror jag den heter på en e32 750.då tog vi oljan genom botten pluggen och mätte mängden olja i en kanna.Kommer inga jättemängder i och med att gängan gick ju upp i lådan en bit.
Glöm inte att sätta tillbaks pluggen direkt,finns ju ett flertal på detta forum som lämnat öppet över natten och fått en ny planering dagen efter gällande städning av garage golvet,inge kul.Konvertern släpper sin olja lite långsamt,typ 5-6 liter.
Finns även trickset att köra hävert från röret till stickan och ta upp oljan den vägen,har självklart testat det med men fan vad det smakar illa och tar längre tid.
Detta är ett tips som gäller våra gamla godingar med den tidens olja,vet alltså inte hur det funkar på modernare lådor/oljor.
Lättast att tänka i deciliter än liter när man ska pytsa fram och tillbaks.
Mvh Dic
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Fel av mig,4hp-24 ska det väl ändå vara.
US
547
US
850 iA -92
kspehe: Jo det är det ju självklart!
Blir lite fartblind när man läser och tolkar.

Har nu gjort som du säger och för allas infohunger ska det gå till som följer:

"Kontrollera nivån med växelväljaren i P och motorn på tomgång stående på plant golv.
Efter en testrunda med en oljetemp på ca 40 grader får oljan inte understiga mätstickans första kula.
Oljenivån skall vara mellan min och max-markeringen vid en temp på ca 80 grader.
Mängden oljan mellan min och max motsvarar ca 3 dl.
Torka aldrig av stickan med en trasa som luddar av sig."

//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.