|
|
|
|---|---|
|
Hej! På min 530 e39 2001 så misstänker jag oljeläckage. För jag servade bilen för 1 månad sen och redan nu så få jag en felkod på instrumenhuset "check engine oil level" När jag testade med oljestickan så va det faktisk minskad oljenivå. Så jag kollade kvittot från verkstaden så stod det oljeläckage filterhus, oljeläckage sump på misstänkta fel på bilen. Är det nån som kan vissa mig var det är som läcker. samt ungefär hur mycket det skulle kosta att fixa det?? Sen vill jag säga verkstaden använder castrol 5w /40 motorolja. Ska dem motorerna har det sorten av motorolja?? | |
| Finns Castrololja 5/40 (MAGNATEC 5W-40 A3/B4) som är LL-04 klassad. | |
|
Verkar va väldigt vanligt att packningen till oljefilterhuset torkar och läcker, här finns instruktion till M52 men det ser i stort sett likadant ut på M54, håller själv på med det på min 530 just nu. Delen med Freeze plugs kan du nog ignorera då det inte gäller M54-huset. Länk Det är en del del att riva bort, fläkt, fläktkåpa, luftburk, generator samt lossa servopump. Vet inte vad en verkstad kan ta för det. Borde inte va mer än ett par timmars jobb om man är duktig. Jag drog ut på tiden då jag väljer att byta ut det mesta av kylsystemet samtidigt när jag ändå har rivit bort så mycket. |
|
|
Kane: Vad innebär LL-04 klassad?? Och vad tror det det kostar fixa min läckage problem?? |
|
| OK Turbovin. låter stort arbete. Men vad kostar materialet ungefär till denna åtgärden då? Och vad är en sump för nåt då? | |
| LL-04 är BMW's oljeklassning för bilar från årsmodell 2004 (den är dock bakåtkompatibel). LL-01 är OK för din bil. | |
| Så det är rätt olja det dem använder till mig bil? | |
|
Packningen kostade under hundralappen, det är enbart arbetet som kostar i detta i stort sett. Sumpen är oljepannan i botten på motorn. Inte fullt lika troligt att den läcker men visst kan det va så. Men troligare att det runnit olja ner dit från filterhuset. Sumppackningen är ännu jobbigare, tror man måste tar ner subframen på E39 med sexorna. |
|
| Ok! Tack Turbovin. Nu har jag lite mer aning om felet. Jag få hoppas det är som du säger om sumpen. Usch....Så jag borde räkna med ca 2000kr med jobb? är det rimligt? | |
| Ja, om de använt Magnatec är det rätt. Dock överspecad. | |
| Ja 2-3k får man nog säkert räkna med. En fördel om du hittar nån som gjort jobbet tidigare eller iaf har BMW-vana. | |
| Ja tack för svaret. Ska lämna till dem som serva bilen som då upptäckte felet. Autosupreme i Malmö. Dem Ha fått bra omdöme av folket. | |
|
Jag har gjort detta jobb på en 525 02. Man behöver inte ta bort fläkten man kommer åt lätt ändå på en e39. Tog mig fyra timmar i väldigt lugn takt och då är jag amatör. Ett proffs måste kunna göra det på max två timmar. Jag tycker inte det borde kosta mer än 2000 kr. Min bil: Länk |
|
| Jag ha varit hos verkstaden. Han sa 1900kr med material och jobb. Så tycker det va rätt nära gissat. :) | |
| Har fixat filterhuset för ca 2mån sen. Och gjort ett motortvätt. Men idag så fick jag felmedelande igen. "Check engine oil". Kollade stickan. Då var det ca 1 liter borta. Kan det vara att motorn bara ta motorolja pga av åldern? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
BMW tar olja, ja. Och visst, att de är lite äldre adderar väl. Men hur hur mkt har han gått under dessa två månader? BMW har sagt att de kan ta 1 liter per 1000 km vilket jag personligen tycker är för mycket. Du pratade om oljefilterhuset i maj 2014 och det är först nu för två mån sen du fick det fixat, så hur har det varit på läckage-fronten fram till att du fick det fixat? Tycker du att han drar mer olja nu, efter reparation? Viktigt är ju att förstå var den tar vägen - läcker under bilen, eller förbränns den? Dvs kan du se spår på parkeringen resp kan du se blå rök i avgaserna? /Anders |
|
Storabjörnen: Jag har fyllt det varje gång jag märker det försvinner olja då. Har inte haft tid att fixa problemet. Då jag behövde bilen rätt väl då. Jag fick en 2:a på besiktningen, bl a oljeläckage. Därför va jag tvungen ta itu med problemet tills nu. Sen har ju oljan fyllt upp efter jag fixade filterhuset. Och nej jag skulle inte tror jag kört 1000mil under 2 månader. Men tycker nästan att det gick för snabbt för påfyllning igen. Nästan knappt nåt skillnad från innan reparation av filterhuset. Frågan är om det är sumpen som läcker?? Men jag lyfte upp bilen idag och där hitta jag inte så mycket oljor på sumpen. Där va kanske några droppar. Men såg inte alls ut som läckage. idag satte jag på papper under motorn. Så jag få se imorgon om det är några droppar som rinner ned. Den står i garaget nu. |
|
|
Och jag har inte märkt nåt blå rök från avgasen. Men ha inte heller haft så observant på det heller. Då jag bara hoppa in och ut från bilen. |
|
|
Har inte sett nåt läckage på pappret jag satte under motorn. Men när jag lyfte upp bilen igår såg jag olja på kåpan länge bak. Och lite här och där. Men inte stora mängder. Kan vara att när jag kör så studsar luften oljan på kåpan? Men jag ser ej var det läcker ifrån. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.