|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det börjar äntligen dra ihop sig mot sommar och semester så jag tänkt dela med mig lite av våra planer och hoppas även få höra andras planer också i denna tråd. Det blir såklart en bil(BMW)semester i år igen men nu i en lite roligare förarstol än förra årets ;-) Ettan presterade då ca 700 mil med stor bravur genom Europa ner till Adriatiska kusten. Är man två vuxna med som vi hade ganska normal packning för ca 3-4 veckors semester gick ingen nöd alls. Sköna sportstolar, automat och bra snittförbrukning medförde en komfortabel resa även om det är skillnad mot storebröderna i 3/5/6/7 och X-serien. Den här 116 är nog så gott som fullutrustad vilket såklart höjer upplevelsen i en trevlig pendlar-, stads-småbil som faktiskt både bjuder på skön och trevlig körning såväl som "sportigare" inställning uppe i Alperna. På Autobahn klarade man sig så länge man inte tävlade i accelerationen, då kändes den slö oavsett inställning men i lugnare gastempo och jämn hastighet (och med farthållare på) var det riktigt OK! Den sommarn tog vi broarna över till Danmark och Tyskland, ner till Köln och Nurburgring där vi såg F1 racet på söndagen. Häftigt och sista säsong med V8-ljudet! Sen drog vi ner till Verona och Venedig via München och var i Italien ett par nätter. Sen bar det vidare mot Kroatien i ett par veckor. Underbart! Jag ska försöka hålla mig kort om den semestern men det finns så mycket kul att göra när man tar med bilen på semestern, framförallt BMWn vilket jag således varmt rekommenderar till er som inte hunnit, kunnat, vågat eller tänkt tanken att göra tidigare :-) För i år så har jag precis bokat klart en förhoppningsvis grym semester, det mesta är redan spikat och däribland även två bröllop varav ett är mitt egna som även avslutar semestern i södra Europa. I år blir det dock lite annorlunda då det blir en kombinerad bil->båt->tåg och omvänd ordning på väg hem igen. Det blir mindre vägtransport mil, köer och på så vis bortkastade timmar i bilen. Och i år blir det en annan resa då det sker i en lite roligare bil - en fantastisk M bil! Det ska bli så härlig att cruisa i solens värme på vägarna längs med bergen och kusten med adriatiska havet som spegelbild utanför rutorna. Asfalt som från en annan värld kontra den vi har hemma på vissa platser. Hastigheter som åtminstone tillåter viss aktiv körning med nöje. Även om bland det bästa med denna bil är hur ofantligt komfortabel lyxkryssare den är när man vill det men fortfarande i en sportbilskostym som väldigt fort vaknar och övergår till något helt annat när man vill det. Det blir båt till Travemünde och biltåg med ÖBB till Wien och förmodligen både fantastisk och rolig körning därifrån neråt kusten. Sparar mil, bensin och tid även om slutsumman blir ungefär densamma. Däremot vill jag fråga om här finns någon som åkt med ÖBB kontra DB? DB Autozug går också till tex Villach men kostar betydligt mer när man dessutom vill ha egen hytt och platserna var nästan redan fullbokade onsdag-söndag när jag började kolla i början av detta år. Det ska bli kul att se Wien och en upplevelse att ta bilen på tåget. Har någon åkt denna rutt med ÖBB och finns det något särskilt man bör tänka på annat än tidsschemat? Ska nog förbereda bilen innan med en oljeservice men annars är det nog bara tuta och köra! Jag har funderat lite på vad som blir bäst med all tankning och körning. Förra året var enkelt då kreditkort gällde överallt då det är en firmabil. I år undrar jag om det gör någon skillnad om man ser till valutakurser och kortavgifter samtidigt som jag ogärna kör iväg med massa kontanter om jag inte måste. Lite kontanter ska man och behöver man alltid ha, tex till de snälla poliserna söderut om man råkar missa en hastighetsskylt eller parkeringstillstånd. Det kan hända den bäste! Men hur brukar ni som också bilsemestrar göra? Bara köra på med kort eller lönar det sig med att växla nu och skaffa Forexkort till sånt eller? Tips mottages gärna & om man bör tänka på något annat också, det är bara bra att få mer input :-) Trevlig helg på er! | |
|
Låter som en toppen tur. Körde själv till Italien förra sommaren. Jag kan nästan alltid betala med kreditkort (är i Italien varannan vecka just nu), men ibland på söndagarna när allt är stängt i Italien (inte turistorter), är det bra att ha lite back-up cash, så du kan få lite bensin, då de endast tar kontanter samt italienska bankkort i automaterna. Jag har aldrig provat biltåget, men hört att bilarna blir skitiga av sot från dieselloket som drar tåget. Värst av allt är dock de varma partiklarna från tågets bromsar som kan flyga upp på bilen. Kolla därför noga när du kör av tåget, och tvätta bilen på en GDS mack, så den blir sotfri resten av semestern. Dock är det positivt det jag har hört om tåget - detta är dock uttalandet från icke-bilfreaks :) Personligen kör jag hellre själv. Körde från Tignes (skidort, Frankrike) i påsk och hem till Köpenhamn och vägarna i Tyskland var utan köer och olyckor samt lastbilar (helg) och det var en underbar tur. |
|
|
Hej Härlig resa du planerar! Själv kommer vi att åka ner till Vorarlberg i Österrike om två veckor sedan vidare till Schweiz. Har åkt en hel del med DB autozug, tror inte det är någon skillnad alls mot ÖBB. Förmodar du skall åka från Altona (Hamburg), vilket är en lite speciell upplevelse första gången. Vi har nästan alltid åkt på fredagar och brukar då vara framme på stationen vid fem-tiden. Ett tips är att inte köra ända fram till incheckningen, utan parkera ett par hundra meter innan på lämplig plats, och sedan gå fram och kolla om man kan checka in och köra in i pålastningsfilerna (ungefär som när man skall åka färja). Gatan är nämligen enkelriktad och smal så har inte incheckningen startat så skickas man ut i trafiken igen. Det finns många trevliga restauranger i Altona, så kommer man tidigt blir det perfekt med middag innan avresa. Tågen till Lörrach och München har ingen restaurangvagn, är osäker om Wien har det, men tror inte det med tanke på att det är en rätt kort resa. Beträffande kort och kontanter, så brukar vi ha med oss c:a 6' i kontanter (på landsbygden krävs det, man tar sällan kort). Samt lite vanliga kreditkort, även ett firstcard som man kan ta ut kontanter på. Du har ju kört söderut förut, så då känner du säkert till att man skall ha en Vignette i Österrike. Lycka till med resan! Calle |
|
|
Sim, på biltåget kan man få se dom mest fantastiska bilar om det är någon mässa eller veteranbilsrally på gång. Inte en chans att dom killarna skulle sätta sina bilar på tåget om det fanns den minsta risk för lackskador. Man får en tunn hinna på bilen, som man kan tvätta bort, jag brukar göra det när jag kommer hem. Calle |
|
|
Ok, betydligt bättre än det jag har hört då. :) Det kanske är godstågen som kör med 5-600 bilar i ett svep (från fabrik till PDI anläggning) där problemen med flygande bromspartiklar är störst. Har sett det på ett par nya bilar. |
|
|
Härligt! Givetvis hade jag gärna kört ner hela vägen och då på helgen pga trafiken. Men jag avvägde länge den här gången med tanke på köer, trafik och "onödiga" mil på Autobahn. Räknar att jag på det här viset sparar ca 120 mil enkel väg som hade varit enbart "transport mil", för sedan fortsätter ju körningen där nere också och det lär bli minst ca 100-150 mil ytterligare. 250+250+150 mil är mer än 130+130+150 mil som båt/tåg-alternativet. Nästan en "hel" enkelväg mindre att köra, ex antal tankstopp färre att stanna, mindre slitage/risk för olyckor längs med vägen och slutligen ha möjlighet att lägga dessa "transport mil" på vettigare sätt senare eller slippa lägga på mätarställningen. Bilen har ju "bara" gått 6600 mil idag :-) Således blev det biltåg bokat. Ska bli spännande och jag antecknar era tips ovan. Det var ganska omständigt att boka ÖBB då de använder en site för bilbokningen och en för personbokningen. Deras kundtjänst är enbart nåbar via telefon och köerna dit var rätt långa samt kan man ej tyska så vet man inte direkt vilket tonval som hade kopplat en vidare rätt på direkten. Det tog ett par dagar att förstå vad som gällde för att slutligen boka allt till en kostnad av ca 888 euro tur och retur för bil samt egen 2-bädds hytt med WC och dusch samt liten frukost vid ankomst. Motsvarande paket hade kostat ca 1200 euro med DB Autozug om jag inte minns fel. Det var rätt mycket dyrare hursomhelst och ÖBB hade även betydligt fler lediga platser under hela sommaren. Frågan om lacken har slagit mig tidigare faktiskt - lustigt att det kom upp direkt. Jag har nämligen ett outdoor cover till bilen. Är det fel eller bara "nördigt" att sätta på det när man parkerat bilen på tåget? Enda nackdelen är ju att den är lite meckig att sätta på själv så sambon lär ju behöva hjälpa till då men framförallt så behöver ju bilen vara någorlunda ren/dammfri så att man inte får onödiga krafs eller repor? Kanske är smart att ta med den på semestern. Bilen kommer dock vara rätt fullproppad med tanke på alla saker som är inplanerade under semestern och takbox/släpvagn är inget direkt valbart alternativ i det här fallet :-) |
|
|
Tillägg: 3073 euro kostar motsvarande resa/paket med DB Autozug så det är lite skillnad mot ÖBBs priser. Undrar varför annat än att DB Autozug är tyskt och mer välkänt resealternativ för européer etc? Billigaste alternativet där kostar 1153 euro och då delar man hytt 5 och 5 personer.. |
|
|
Kul att du bokat ! Jag sitter också och kollar Google Maps för att leta bra vägar mot Italien i sommar. Packa inte in bilen. Då ska den vara klinisk ren innan du packar in den. Fartvinden från tåget gör också att den säkert rör på sig, och det kan säkert ge små repor. Tvätta när du kommer fram :) Personligen hade jag skippat milen i Sverige och kört dem i Tyskland, speciellt över Östtyskland (A9), om man nu vill spara mil, vilket jag aldrig förstått... :-) |
|
|
Du får inte sätta på någonting av tyg eller väv utanpå bilen, som inte tillhör bilen (tygcab är ok). Skidor i tygfodral godkänns t.ex. inte. Skall du ha takbox måste det anges vid bokningen, med rätt höjd på bil + box, takbågar med lösa prylar godkänns inte. Jag har sett många exempel på folk som står några minuter före pålastning och plockar av lösa pinaler från tak mm, värst var nog dansken i folkabuss som fick lämna takboxen i Hamburg..... Sedan åker bara föraren på tåget, så din medpassagerare bör ha plockat på sig det ni skall ha till kupén. Det är trångt som skam på bilvagnen och inte läge att lasta ur bilen då. Calle |
|
|
Härligt, vi ska åka ner till italien hela familjen. Funderar som best på om jag nöjer mig med Navigon i iPhonen eller om man ska slå till på en Garmin 3597 gps. Är det någon som vet någon riktigt bra bilkarta över Europa? Alltså i pappersformat så man kan få en bra överblick. |
|
| Det är partiklar / nedfall från kontaktledningarna som kan skada lacken och som ibland renderar i åtgärd vid ankomst till PDI. | |
| Boken 'Rechts + Links der autobahn' är ett hett tips vad gäller karta Länk | |
|
Blir som vanligt ned till båten i Kroatien. Jag och nån mer i familjen åker bil, resten flyger På hemvägen blir det Berlin några dagar, har inte varit där ännu. Gjorde stora europasvängen ifjol (tyskland, österrike, slovenien, kroatien, italien, frankrike, tyskland, sista stopet hos vänner i danmark) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.