AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
12.783

Få bort fläkten utan specialverktyg?

US
547
US
850 iA -92
Som rubriken lyder har jag inte specialverktyget för att lotta fläkten.
Finns det något annat smart verktyg på tavlan som jag kan utnyttja ?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Har du använt 32 mm blocknyckel och gummiklubba förmodar jag? Enkelt mothåll gjort av plattjärn med 2 hål efter skruvskallarna är lätt att tillverka.

Tryckluftsdriven hackspett, typ denna Länk funkar bra ibland också.
US
547
US
850 iA -92
Det är just det där med mothållet som är problemet? Har inte direkt något material eller verktyg för att tillverka mothåll.
Jätte polygrip från Jula och håll emot på remskivan
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Fungerar med 32 fast nyckel och gummiklubba som Kane skriver men man får slå rätt ordentligt men glöm inte att fläkten är felgängad, alltså om du står framför bilen skall du slå åt höger (mot vänstra sidan på bilen)
gO
1.407
gOry
335i Touring
För vilken anledning måste du ta bort fläkten? Ska den bytas eller är de något annat du ska komma åt som är lättare när den är ur?
För de går ju annars att enbart ta bort bladen från själva kopplingen! Den sitter med ett par insexskruvar..
US
547
US
850 iA -92
Ja det är ju bara bladen som behöver komma loss så jag kommer åt att byta remmarna. Kollar på det.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har slagit loss en hel del viskokopplingar och aldrig misslyckats med en 32 mm u-nyckel.

På senare tid har jag dock haft en extra lång 32 mm nyckel som gör det lite enklare
Länk
Länk

Tricket är att chocka dvs få en mycket kort men kraftig stöt genom delarna.
* Först, se till att remmen till vattenpumpen (som viskokopplingen sitter fast i) är normalt spänd.
* Sen se till så att du slår åt rätt håll :-) Den är som sagt vänstergängad.
* Sist ska du se till att du inte har något glapp alls som kan reducera stöten, dvs se till att ringnyckeln ligger direkt mot muttern (räcker med att du trycker lätt med ett finger nedåt så att ringnyckeln har direkt kontakt med muttern utan något initialt glapp), sen ska du slå med en hammare ett snabbt och snärtigt slag. Inga tunga kraftiga slag, det är en kort med kraftig impuls du är ute efter.

Gummiklubba försämrar dina odds rejält då denna reducerar denna kraftimpuls ganska rejält. Du ska ha hammare, dvs stål mot stål.
gO
1.407
gOry
335i Touring
bmw-slangen har de varit motorer med kilrem där detta har utfört detta på? För på motorer med poly-V brukarn remmen greppa sämre så de istället slirar.. En kilrem brukar bita mer av belastning.

På en Mercedes E430 så gick till och med remmen "inverterat" på et helt slätt hjul och då måste man bryta isär de med hjälp av en nyckel som passar på skruvarna som håller i remhjulet i vattenpumpen..
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, det har bara varit kilremmar (främst M20- och M30-motorer i olika åldrar och konfigurationer). Även gjort det på någon enstaka M5x-motorer vill jag minnas (men dessa har dock poly-remmar).

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Fungerar oavsett rem påstår jag. Men man kan få slå rätt många gånger just för att remskivan snurrar lite väl lätt i remmen vid multi-rib.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Håller med slangen, skippa gummiklubban!
Välriktade slag med hammare direkt mot nyckeln är effektivast. När jag hade loss fläkten på min bil första gången lossade den efter ca 5 slag. Det gäller att få till svingen så det blir ett snabbt slag (hastigheten står i direkt relation till energitillförseln).

mvh/ Anders
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tillverkade ett mothållsverktyg av plattjärn, men vad besviken jag blev när det gick så lätt att lossa fläkten :) Det hade lätt gått med en hammare, men det kan ju säkert skilja från gång till gång, främst beroende på korrosion skulle jag tro.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jag kan svara på att de skiljer verkligen från gång till gång! Vissa gånger lossnar de lätt, man behöver typ bra titta på fläkten så kommer de loss. Andra gånger sitter de som berget.
Så här Länk var jag tvungen att göra för att få loss fläkten på en kärra.
Fick svetsa fast ett platt järn direkt på remhjulet som mothåll!
Hade inte vattenpumpen gått att montera ur utan att att lossa viskon så hade de hela blivit betydligt jobbare. Pumpen skulle ändå bytas så alternativet var att köpa ny koppling.. Men nu fick jag loss viskon genom att spänna fast plattjärnet i skruvstädet och stå och hänga på 1,5meter förlängare..

Så att tipsa om att man enbart behöver en extra lång 32mm nyckel köper jag inte! Då är de bättre att investera i de rätta verktyget som greppar i skruvskallarna, även om de i mitt fall inte hjälpte, då de "klippte" av skallarna istället. Men de fungerar 9 fall av 10. De är ju lätt att tillverka ett eget annars, har för mig att de är 45mm c-c mellan skruvskallarna..
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, jag kan tänka mig att det sitter ibland. Skulle kunna tänka att det skulle hjälpa att värma upp muttern rejält, men då kan man nog räkna med att axeltätningen i pumpen ger upp.
Jag skulle montera motorvärmare i en dieselmerca för många år sedan och den monterade man i ett hål som var pluggat med en M36 el. likn. med insex. Hade ett 3/4" skaft förlängt med rör och mothåll via ett grovt spännband i motorfästet. Det knakade i allting och jag trodde nästan att jag skulle bryta loss en bit av motorblocket runt pluggen :) Men den släppte till slut.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@US : Hur har det gått?

BTW, du behöver inte lossa fläktbladen för att byta remmar. Lossa remmen helt, trä remmen över ett blad och walk the fan belt out when rotating the fan (kan inte komma på vad man skriver på svenska).
US
547
US
850 iA -92
Sorry, jag skriver i bloggen här på AP. Ska ju självklart skriva svar i trådarna man skapar.

"Idag gick arbetet vidare med att bägge remmarna byttes. Har provat att slå loss fläkten med öppen nyckel och hammare men med min relation till Murphy så la jag ner det. Skulle nyckeln slinta verkar det kunna bli dyrt?
Remmarna gick att få dit utan att vare sig ta loss fläkt eller något annat, förutom remspännarna då. Det var lite bökigt att spänna samtidigt som man ska dra åt, men det gick bra till slut."
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Funderar att byta dessa 2 remmar efter jobbet idag och undrar hur du fick bort remmen utan att ta bort fläkten??

Går du in bakom spännaren efter att du tagit bort den? Jag tänkte mest på generatorremmen. Servoremmen är ju enkel iallafall :)
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kan bara meddela att remmen gick lätt att trä över fläkten. Båda remmar var bytta på 30min
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.