AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.251

Bombad från hög höjd

An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Jag har kört bil i 30 år och aldrig, aldrig blivit bombad. Inte ens med lätt artilleri, möjligen stillastående på någon pakering någon gång.

Men så, förra helgen. Ägnade hela lördagen och söndagen till att polera och lackkonservera Z4:an (btw , Glares produkter riktigt trevliga!). En total rekond, smörjde in alla gummidetaljer och behandlade alla rutor enligt konstens alla regler osv. Kort sagt, pärlan var i utställningsskick när jag på måndag morgon rullade iväg till jobbet!

Kommit halvvägs, just lämnat några medmänniskor i Volvo bakom mig från ett rödljus, då händer det - "KABLASCH". Bilen skakar till och jag hinner tänka "vad i h-e var det där!?" Men attacken är ett faktum. En fågeljävel, ursäkta språket, har tömt sin "last", från hög höjd för att undgå upptäckt, rakt på min, nu f.d. utställningsblanka, bil. Vi snackar inte några små stänk här. Nej, den här bastarden till pippi hade antagligen inte gjort 2:an på flera månader, eller också var det en samlad attack från en bevingad brigad! Tak, framruta och hela motorhuven totalt trashad i nån vit sörja med bruna och grå inslag, som med fartvindens hjälp effektivt spreds över sitt offer. Bombad.

Det blev en nojjig dag på jobbet över vad detta kemiska stridsmedels frätande egenskaper skulle ge för skador på lacken. Men en grundlig tvätt på kvällen verkade avslöja att det hela inte gett några bestående men, tack och lov.

Så, lärdomen är väl att man inte ska tro att man är nåt, jantelagen finns även bland våra animaliska "vänner". Så här i efterhand är jag dock mest glad att jag inte hade taket nedfällt den där dagen...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Förbjud fåglar. Och katter.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Skulle aldrig väntat till kvällen utan åkt o spolat av skiten direkt då fågelträck fräter från första sekunden! Ha alltid en flaska vatten i skuffen för att omgående skölja bort det! Mvh
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Japp, hade jag kunnat komma ifrån på jobbet den dan hade det blivit till närmaste gör-det-själv-hall. Bra tips med vattenflaska!
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Know that feeling!
gO
1.407
gOry
335i Touring
pic or it didn't happen :D
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Fåglar skiter i vatten av självbevarelsedrift (dölja spår) Blank bil = vatten
gO
1.407
gOry
335i Touring
Förutom när de bajsar ner hela båtar och kapell, eller kloggar ner hela bryggor osv då eller??

Nä jag tror att de är fullt medvetna och vill bara jävlas!
ba
79
bakdäcksmissbrukaren
E91 330xd -08
E34 540ia -94
Jo, det där har jag varit med om. Nytvättad 540 (visserligen automattvättad då jag är lat men ändå blank och fin) parkeras på gatan en solig sommarkväll. Ett restaurangbesök senare ser koffertens vänstra hörn ut som om en hel armada albatrossar fullkomligt har skitit tarmarna ur sig. Den kan bara inte vara en fågel som gjort det, så dåligt kan inte en enda fågel må, det måste ha varit en samordnad bajsattack.

Hur som helst, det blev en vända till i automattvätten och problemet var ur världen men man blir ju lite chockerad när man ser omfattningen av en dylik tarmtömning.

För övrigt så är min önskan att få återfödas som fiskmås, då ska jag äta ruttet sillrens i kubik och tömma mig över Saabar och Peugeoter...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Här är en Peugeot Länk

___
//Ulf
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Hahahahaha! Kul läsning men inte olyckan i sig! Har nog hänt alla mer eller mindre, själv fick ja in en rejäl dump genom förarrutan som jag hade nerhissad. Prickade mitt bälte så skiten skvittrade på min kind sedan för resten av lasten i baksätet, jag fick tvätstanna och torka upp bäst de gick!
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Min egen anekdot på området var då jag kom hem med nypolerad alpinvit BMW och parkerade på uppfarten bredvid min tillika vita, men icke nytvättade Saab 9-3. 10 min senare hade fåglarna skridit till verket...och ni kan ju gissa vilken av de två vita bilarna de valt som offer...

/J.I
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Ha ha! Kom att tänka på då min förra Bmw blev häckningsplats åt två feta havstrutar. Jag hade bara parkerat en halvtimme för att luncha, under den tiden hade de lagt sig tillrätta på taket och bara låtit skiten flöda. F-n, det rann ner på alla sidor så att bilen såg ut som en zebra!
Fick aldrig rätt på den bilen igen, den var bara att köra till skroten.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Jag har från egna erfarenheter märkt att fåglar föredrar att skita på vita bilar. Hade en vit bil förut och det såg ut som att fåglarna hade konferens möte på motorhuven och fått i sig dåligt mat. det var över 30 bajsfläckar över en natt.

kan tillägga alla icke vita bilar runt om kring var bajsfria och fina.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kan man ringa kommunjägaren och begära skyddsjakt på blåmes?
Jag och närmaste två grannarna har en blåmes som sätter sig på backsepglarna, ser sig själv och tror sig se en konkurent, pickar lite på spegeln och avslutar med en skit på dörren. Grannarna har börjat med påsar på backspeglarna men jag sköljer dörrarna nästan dagligen - har inte el-infällbara vilket vore önskvärt.

Inga stora skitar från en blåmes men desto oftare - nästan dagligen.

Några tips?

Köpa en uppstoppad uggla som finns som båt-/brygg-tillbehör?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Fusk-uggla verkar funka dåligt mot Karlskronamåsar i alla fall:
Länk

Kanske ska lägga ett bud på uvis och se om det funakr på blåmes...

Det regnar idag så idag kankse jag slipper ut och skölja av bilen

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Det skall böjas i tid: Länk :-)
Blankt som Anders nämnde...

mvh/ Anders
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Jag bor i göteborg, och här är det ju en jääävla massa måsdjeflar och duvditos!

1) Parkera inte under ett träd
2) Inte under en gatlampa
3) Undvik att parkera nära bilar med fågelskit på, det verkar smitta
4) Nytvättad bil råkar OFTARE ut för träckbombmattor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.