AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.666

Bmw E39 AC Problem, Fläkt och kompressor fråga.

vo
6
vodkaflaska
525IA Touring -03
Har lite problem med min AC på en Bmw E39.
Den vägrar att kyla.
Gjort en diagnos på bilen och den visade att att AC fläkten har "fel funktion"
AC Kompressor visade inget fel dock kunde vi inte få igång den ändå med diagnos
felsöknings verktyg/dosa.
Gjorde lite forskning och hittade en avbränd kabel till AC fläkten.
Min fråga är då måste man ha en "Till/Start" funktion från AC fläkten för att den senare
skickar en start signal till AC kompressorn?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Nej.
vo
6
vodkaflaska
525IA Touring -03
Tack!
Det är alltså AC kompressorn och den kassa kabeln på fläktsidan som spökar med tanke på att grejerna inte verkar vara sammankopplade på något sätt.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Är du säker på att det finns gas i anläggningen? Det är ju absolut det vanligaste felet när den slutar kyla. Har du ingen gas så finns det tryck vakter som slår ifrån allt för att inte skada kompressorn vid torrkörning.
vo
6
vodkaflaska
525IA Touring -03
Gas finns i systemet. Kompressorn som vägrar att starta.
därför tänkte jag ifall det är på grund av att ac fläkten som inte är i funktion.
He
437
Henrik 77
Tror inte fläkten har med det att göra på din bil. Har du kopplat upp ett manometer ställ så du vet att där är tillräckligt mycket gas? För om du provat trycka på en ventil så kan det pysa ganska bra och ändå vara för lågt tryck.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
På en bil efter 01 så fungerar inte ac om fläkten inte går det är en spärr som ligger i att fläkten måste vara i bruk.
Ca
9
Carl_Malm
525d, -03, Touring, m57
Jag har en e39 525d -03. Min AC-fläkt har slutat att fungera. Svårt att hitta en fungerande begagnad till just min modell. Så nu kör jag utan. AC:n funkar ändå, men under riktigt varma vindstilla sommardagar när jag sitter i bilkö (då jag verkligen behöver den), väljer jag att stänga av AC:n.
Vad jag försöker säga är, att systemet funkar bra utan AC-fläkt. Fläkten går ändå bara igång när det är varmt ute.
He
437
Henrik 77
Ni har ju ändå en fläkt med visko koppling innanför kylaren som hjälper till. Det är klart att fläkten framför ska fungera för att få bra kyl effekt. Men enbart för felsökning tror jag inte den spelar någon roll. Men när det är varmt ute vill man givetvis ha bra kylning av kondensorn. Trycket blir onödigt högt annars. Det kan stig upp mot 30 bar i kondensorn. Har du ström fram på kabeln till magnetventilen på kompressorn? Har du mätt reläet? Mät tryckvakten så den är sluten så du är riktigt säker på att det finns tillräckligt mycket gas i systemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.