AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.909

Köpa BMW 320d e90 177hk

Hej kära BMW ägare.

Jag funderar på att bli BMW ägare för första gången.
Hittat en BMW 320d e90 av 2009 årsmodell med 177hk som jag tycker är intressant.

Min fråga är vad ni har för erfarenheter av denna bilmodell. Borde jag överväga och köpa det senare motoralternativet e90 med 184hk istället? eller kanske 163 hk efficient dynamics?
Ge mig gärna råd och dela med er era erfarenheter.

Mvh J.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vid verklig "normal" körning kommer du aldrig kunna märka skillnaden mellan dom 3. Vridet är 350-380Nm på alla.

Personligen tycker jag 320D EDE har knasig utväxling om du inte ligger och kör motorväg hela dagarna.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Äger en 320d e91 2010:a med 177hk och hittills inte haft några problem frånsett ett par småsaker som en gummilist och ett märke på fälgen som lossnat. Petitesser.

Motorn uppdaterades rejält redan 2008 (innan LCI = facelift som kom 2009) och ny grundeffekt blev då 177hk istället för 163hk. Nya motorn innebar att partikelfiltret inte behöver bytas, det är självrengörande. Mars / april 2010 höjdes effekten ytterligare lite och blev 184hk.

Huvudnumret med efficient dynamics var att den kvalade in under den tidens miljöbilsgräns med 120g CO2 / km. Innebar i praktiken lägre fordonsskatt (noll kronor?) första åren, lite lägre effekt i motorn och att du inte får montera dragkrok. Vinsten för andrahandsköparen blir ju lite lägre eftersom skattelättnaden försvinner, då bör också priset falla lite hårdare än 177/184hk.

Hade jag valt idag hade jag gått för 177hk/184hk. Skick, mil, årsmodell och utrustning hade då varit viktigare än +7hk. Dock hade jag denna gång tagit en seriös titt på såväl x-drive som automat. X-drive stod på min önskelista men det fanns inte något vettigt objekt på marknaden med detta när jag letade. Någon vinterbil är och kommer heller aldrig BMW:n att bli (nu får jag en tunna skit över mig..).

Vad gäller automatlådan passar den motorn perfekt, dessutom finns det dom som haft problem med clutch jidder, dvs en pulserande koppling i dragläget. Ett problem som försvinner med automatlådan.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Effekt- och förbrukningsmässigt är det väldigt liten skillnad mellan 320d före och efter 2009. Det är två olika versioner av N47-motorn. En väldigt trevlig motor att köra med, den har nog med kräm för alla vardagsbehov.

Dock så har den en svaghet jämfört med andra BMW-motorer, fram till modellår 2009 ungefär så har fler ägare än normalt problem med kamkedjan, den blir lös och börjar rassla och i värsta fall kan det leda till ett dyrt motorhaveri. Risken att råka ut för det är inte jättestor men eftersom motorn tillhör BMWs mest sålda så finns det gott om ägare som fått sura överraskningar, inte minst på detta forum. Utan gällande maskinskadeförsäkring är ett motorbyte en DYR historia.

Den nyare varianten med 184 hk ska inte ha denna svaghet längre så om du vill minska risken för att råka ut för kamkedjeraset så ska du välja den istället.

Wilhelm Svenselius
Tack för era svar!
Känns skönt med en seriös sida som denna.
Jag har kikat på denna
Länk

Tycker priset är helt ok 139k med den utrustningen jag önskar. Enda tråkiga är att jag gärna ville ha med M-paketet men man får kompromissa.

Denna modell med 177hk behöver inte partikelfiltret bytas ut?
Th
42
Thielfoldt
320d E91
120d coupe E82
520d E60
523I E39
Z3 cab
Har en Bmw e91 163 hk. Super nöjd och inga som helst problem, rullar och går som en klocka.
Fördelen med de som är senare (177hk och 184hk) är ju att det är underhållsfritt partikelfilter. Annars är det ingen större skillnad än priset. :)
Har dock hört att bmw har fått återkalla senare modeller efter årsmodell 12 då det varit problem med att det låter mycket ifrån kamkedjan, detta beror tydligen på att kuggarna är för "vassa", men det går ju på garanti. :)
Håller helt med cliff barnes ovan, mina erfarenheter är detsamma. Kolla kopplingen på de manuella då detta är överlag det vanligaste problemet.

Kamkedjehaveri förkommer men det är som skrivits ovan endast ett fåtal bilar som drabbats i Sverige och inget som bör avråda från köp om han håller sig till den nyare motorn.
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
En till nackdel med EDE motorn (163HK) är att bilen inte får rustas med dragkrok
Ha
289
Hamilton1974
E65 740d -04
944S2 Cab -89
Håller också på och kollar på E90 318d samt 320d som pendlarbil åt tjejen.
Ett krav på utrustning är att den ska ha bluetooth handsfree. Det verkar dock som att även bilar utan BT har telefonknappen på ratten. Stämmer det?
Finns det nåt sätt att se utifrån bilder ifall det finns? (Dåligt med info i många annonser).

Vad har BT för utrustningskod på E90?

Vad är det för skillnad på Business och Professional-stereon?
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag har förstått att om bilen har hajfena på taket så har den handsfree..

Men i x3'an har jag ett Parrot kit installerat, grymt trevligt, mkt bättre mic än det original handsfree som jag hade i e61'an och även i nuvarande f10'an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.