AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
102.463

"BMW CIC PREMIUM ROAD MAP EUROPE 2014-2 (version 2)!

Sida 10 av 19
En lustig grej med MOTION: man måste åka runt med bilen för att uppdateringen ska fortskrida. Stannar man för rött så stannar uppdateringsprocessen. Det går 45 minuter åt så c:a 85km. Kan inte låta bli att tänka att det sitter nån tysk någonstans i München och garvar åt sin lilla skämt...
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Kan absolut noll om detta - men var och hämtade en BMW 530 xd -14 härom dagen och upptäckte på hemvägen med min "nya" bil att ett vägavsnitt inte fanns i navigatorn. Det konstiga var att avsnittet fanns i min gamla bil (F11 2011 där jag absolut inte har uppdaterat kartorna - nånsin).

Kollade därför versionen i min nya vilken säger 2014-1 NEXT. (Fordonet tillverkat 2014-06 enligt transportstyrelsen - i trafik 2014-10-22). Stora navin.

Så - jag skall senare i år bila till Spanien och vill naturligtvis ha de senaste uppdaterade kartorna.

Frågorna är således - Vad behöver jag, var får jag tag på det och hur uppdaterar man om man inte vill åka in till närmaste BMW-återförsäljare?

Första två frågorna lär väl inte vara så krångliga att tyda svaren på - men sen - hur man uppdaterar - behöver en förklaring som en 5-åring kan förstå.. ;). Alternativt om det finns någon som mot rimlig ersättning i Gbg-området kan assistera?

"time flies like an arrow - fruit flies like a banana"
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

2015-2 ROAD MAP EUROPE NBT NEXT är den senaste du ska ha
Visa användare
153
hogan
Tack för det Bianca. Steg ett avklarat. :)
Visa användare
153
hogan
Tackar härmed Bianca for assistans med relevant kartuppdatering. Snyggt och professionellt!
Fanns inte 2014-2 för MOTION?
Pe
2
Pertta
328iX GT
2014

Challenger SRT8
2009
Uppdaterade precis till 2015-2 och såg att den nya sträckningen av E4 med bron över Sundsvall inte var med.
Hur gammalt är kartmaterialet?
J0
18
J0lle
318d -10
titta på fildatum :)
Jo
10
Joniss
325d Touring -09
Hur ser det ut med release på DL-DVD till Premium Europe?
Jag har den gamla CIC´n som inte tar uppdateringar via USB..
J0
18
J0lle
318d -10
inte nåt än, uppdatera sw?
Jo
10
Joniss
325d Touring -09
Helst inte uppdatera.. Hört att det strular för en del!
Och vissa kör nån form av "total" uppdatering då försvinner ju mitt trim :(
Bi
3.797
Bianca

Att de skulle strula,är rent skitsnack
Bi
3.797
Bianca

Uppdatera bilen,så kommer den att läsa uppd via usb
Bi
3.797
Bianca

Och vissa kör nån form av "total" uppdatering då försvinner ju mitt trim :(

de dummaste jag hört på länge!!

vad har ditt trim med navin att göra?! HAHA
Jo
10
Joniss
325d Touring -09
Ok! Är det nån som kan hjälpa mig med det?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Bianca, du får tänka på att de flesta uppgraderar hos BMW och inte dina ful-uppgraderingar hemma. BMW uppgraderar alltid hela bilen och då stämmer det som Joniss säger, worst case (som BMW gärna påpekar varje gång) är att det strular när man uppdaterar hela bilen. Dessutom finns det chans att motorstyrenheten uppgraderas och därmed trim försvinner.
J0
18
J0lle
318d -10
iDrive och motorstyrning har inget med varann att göra. Om du siger til nån att uppdatere SW på idrive-enheten så at USB-uppdatering kan funka så har det inget med bilens SW. Du kan siga till at dom BARA skal uppdatere iDrive-SW och gör dom nåt annat så får dom ersätta om dom har gjort nåt fel ;)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Mja, att säga att det inte har med varandra att göra är väl halvsant. För att undvika inkompabilitet mellan mjukvaror så uppgraderar de alla styrenheter samtidigt, till en ny baseline. Då är de säkra på att alla kan kommunicera med varandra och det är inga kompabilitetsproblem. Visst kan man i vissa fall uppgradera bara en styrenhet, men det är alls inte självklart att det fungerar. Jag tror att det gjordes mer förr men att man pga problem vid uppgraderingar gått mer och mer åt hållet att uppgradera samtliga.

För att lösa problemet med USB-uppdatering så behöver såklart inte motorstyrenheten uppdateras, men för att få rätt mjukvara i iDrive-systemet (som kommunicerar med många andra styrenheter) så kommer BMW troligen vilja uppgradera även andra styrenheter, för att de ska hamna på en gemensam baseline där man vet status på alla mjukvaror och dess kompabilitet med varandra. Sen att det går att själv slänga i en mjukvara hemma i en enda styrenhet är en annan sak, då gör man det på egen risk.
Bi
3.797
Bianca

eller så använder man BMW NEXT ISTA-P / ISTA-D Rheingold
amma prgvara som BMW själva använder
Bi
3.797
Bianca

det var många problem med uppd på gamla Idriven o dess moduler....CCC
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.