AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.267

Jävligt bra pris på service, eller?

Jo
26
Joem
525iA Touring -05
Tjenare,

Fick precis besked från verkstaden att bilen är färdig att hämta från verkstaden. Då jag (tyvärr) inte har en aning om de olika insatsernas tidsåtgång tänkte jag höra lite mer er kunniga om feedback. Slutnotan landade på 5900:- och inkluderar:

Olja och filter
Byte av bromsbelägg framtill
Gav även en subjektiv beskrivning om oljeläckage som jag bad han kika på. Det visade sig vara kass ventilkåpspackning så denna byttes.
Översikt av bilen ( vad det nu innebär) på Idrive språk "Vehicle check"

Summa sumarum, betalade 5900:- för hela klabbet vilket jag tycker känns jäkligt bra, eller?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Förstår inte varför du startar tråden om du nu är så nöjd att bli "prisrejpad" på 5900:- , för jobb som vilken verkstad som helst fixar för 2-3000:-
Jo
26
Joem
525iA Touring -05
Om du läser innantill så framgår det att jag är helt novis på hur lång tid saker tar att åtgärda, hur mycket förarbete som krävs innan man sätter det slutgiltiga på plats, för att sedan skruva tillbaks skiten.

Om du anser att jag blivit blåst på närmare 6 lax så tjänar frågan sitt syfte. Jag har ingen aning, noll koll och har aldrig pillat själv. Svaren ger mig (förhoppningsvis) en indikation på om jag vid nästa tillfälle ska byta verkstad eller hålla kvar vid den gamla..

Förstår du nu?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nja, kommer man ner till 2000:- för olja, filter, bromsbelägg, ventilkåpspackning och ett par timmars jobb då har man gjort en väldigt bra affär.
Jo
26
Joem
525iA Touring -05
Det var min spontana men dock novisa tanke med.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
måste hålla med Marins uttryck "prisrejpad"...
5900:- är på tok för dyrt.
hoppas han även bytte packningen till filtret och och ny oljepluggspackning när han bytte oljan. de delarna ligger på under 30:- tot.

jag betalar på min verkstad: 1500:- för olja, filter packningar
500:- för arbetet vad gäller beläggbyte fram.
ventilkåpspackning hade han säkerligen bjudit på. och jag dyker alltid upp varje jul med en paradis-ask till honom. :)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Var detta hos en auktoristerad verkstad eller en fristående?

För en auktoriserad är det väl ett hyfsat standardpris?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Delarna ligger nog på drygt 2000:- om du köper dem på Mekonomen och köper oljan i Sverige.
Tyskimporterad olja och du kan komma ner i 17-1800:-. Köper man delarna utomlands kanske de går att få hem allt för runt tusenlappen.
5900:- känns lite högt, men tänk dig att de debiterar kanske två påbörjade arbetstimmar för 700-1000:-/tim så drar det iväg en del. Och de betalar kanske mer för delarna än vad man som privatperson köper dem utomlands och de vill de också slå på lite på till kund. Mellan 3-4000:- hade kännts ok, men 2000:- vidhåller jag nog att det går ej att hitta någon som gör inom landet om det inte är en ren kompisaffär.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Priset är bra för auktoriserad verkstad.
Jo
26
Joem
525iA Touring -05
Tack för svaren!

Arbetet är utfört hos en mindre, fristående verkstad (ansluten till autoexperten).

Får kanske revidera min spontana tanke om "ett bra pris" till ett "lite för högt pris". Han sa att det var ett "jävla pill" att byta ventilkåpspackningen då han menar att många delar måste tas isär = timmarna tickar på. Men vad vet jag.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Verkstäderna köper olja för 60 till 80:-/l. Filtret kostar runt 100:-
Byte av olja&filter tar 30min. Bromsbelägg byter dom lätt på en timme.
Så materialet är typ 6-800:- och jobbet är max 2 timmar.
Alltså runt 2-3000:-
Jo
26
Joem
525iA Touring -05
... och ventilkåpspacking för 400:- spänn som tar x antal (timmar?). Jag tycker nog det känns jävligt billigt med 2-3k för materail + arbete. Nu var detta en frågeställning från mig så jag skall inte säga emot men jag har aldrig tidigare fått en basservice för under 3000 kronor vilket betyder en av följande två saker, 1. Jag betalar alltid för mycket, 2. Priserna är något högre.

Oavsett vad känns 5900:- aningen högt när jag nu närmar mig facit.

So long!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Marin: Visst stämmer säkert de oljepriserna när de köper på fat o.s.v. Men att de skulle lämna samma priser till kund och pyssla med någon slags välgörenhet tror jag inte
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det är sant...men man ska heller inte "prisrejpa" sina kunder. Köpa olja för 60:- och sälja för 150:- är inte OK
Max 3' är OK pris på en mindre verkstad. Närmare 6' är priser från auk BMW verkstad som fakturera 1400:-/h
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Vänd på steken - hade du gått in på Mekonomen och sedan användt två timmar i en GDS hall hade resultatet varit:

Delar:
Bromsbelägg fram: 986
Monteringssats: 152
Slitagevarnare: 219

Olja: 1600
Filter: 142
Oljeplugg: 26

Ventilkåpspacking 409

GDS hall: 2 t x 125 kr = 250

Summa: 3784 kr.

Alltså har du betalat 2116 kr för att slippa köpa delar, och stå i en GDS hall i två timmar och säkert inte vetat hur du skulle byta ventilkåpspackingen.

Man kan alltid diskutera priserna på delarna, då dessa givetvis går att få billigare (Biltema/eBay etc.), men jag hade betalat 2100 kr för att slippa ovanstående om jag litade på verkstaden. Tid är pengar - också min...
Jo
26
Joem
525iA Touring -05
Sim: Där har du en sjuhelvetes poäng. Särskilt för en annan som inte "kan" byta grejerna själv.

Det är dock värt (i de fall man kan) kika och jämföra priserna. Den här gången var det brådskande att få in bilen på service då jag skall iväg på en längre tur. Nästa gång blir det, om inte offertgenomgång, i vart fall lite rundringning.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Precis, att jämföra skadar aldrig, men om man som sagt litar på verkstaden, ej har tid, och vet att de gör ett bra jobb - som man inte kan själv, tycker jag inte det är så dyrt.
Sim: +1

När man väl ligger på dödsbädden kan inga pengar i världen köpa tillbaka ens egen tid :-)
Man får nog räkna med att bara ett byte av packningen till ventilkåpan kostar bortåt 1500-2000 kr på verkstad. Inte en chans att man får allt detta gjort för 2-3000 kr om man lämnar in bilen "vitt" på en vanlig verkstad.
Svårt att säga priset kan vara normalt eller väldigt dyrt beroende på om det är lokala bilmeken eller bmw, dock är det inte sagt att bmw är bättre för att det är dubellt så dyrt.
Att de söljer delarna för mer än vad man köper in är inte märkligt.
Ett bromsbelläggs byte tar inte med än 30-min - 1 timme för en verkstad om inget går bra.
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Bromsklossar 700:- + monteringsdetaljer.
Olja 6.5 liter 1200:-?
Filter 100:-
Ventilkåpspackning 400:-
Delar för ungefär 2500:-
Servicearbete, byte klossar fram samt byte packning= några timmars arbete.
Låter väldigt rimligt. Verkstaden har givetvis stor avans på oljan samt en viss rabatt på delarna. Inget konstigt med detta, t.ex. en rörmokare har betydligt större marginaler att jobba med. Tycker det låter som du fått ett helt ok pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.