AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.784

Bmw 525 -02 - Hög oljeförbrukning M54B25

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Nu har jag tröttnat! Har läst en del tidigare trådar i ämnet, men jag får det inte att gå ihop.
Har sedan jag köpte detta objekt dragits med en rätt så hög oljeförbrukning, såklart gäller det då en M54.

Förra sommaren drog den ca 0.5 l/100mil. Gjorde ett försök i höstas med byte av hela vevhusventilationen samt olja och filter, för att få ner förbrukningen. Bilen kördes bilen ca 100 mil, därefter visade oljestickan fortfarande nästintill fullt, dvs den hade knappt dragit någon olja alls. Glad i hågen då problemet verkade löst så ställdes bilen av inför vintern.

Nu har det eskalerat ytterligare, har sedan påställning i våras kört ca 200 mil och har nu fyllt olja 2 gånger, totalt över två liter. Bilen är nyligen besiktigad med mycket bra avgasvärden (HC 001). Efter påställning luktar det även bränd olja när man står still med varm motor. Har kikat omkring utan att se några läckage, ser inget kring grenrör o liknande. Ventilkåpspackning även den bytt förra året.

Vart ska man börja? De känns orimligt att den skulle kunna trycka ut så mycket olja någonstans utan att de skulle synas. Det känns även orimligt att jag skulle ha så pass bra avgasvärden om den förbrände så mycket olja.
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Byttes även gummipackningarna till skruvarna för ventilkåpan? Där läckte de som ett såll för mig på min tidigare bil.

WD40 metoden finns de ju ett par som kört med resultat.. Inte jag dock.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad använder du för olja?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Jag körde med Castrols 10-60 olja ett tag och sedan gått över till 5-40. Körde också en rensning av oljesystemet med Wynns Oil system cleaning. Klar skillnad för mig i förbrukning. I alla fall i mitt fall. Inget annat som jag kommer på som kan ha påverkat.

Min kvasianalys är att den tjockare oljan kan ha rensat under de 1500 mil jag hade din i motorn.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag tror inte det är värt att hålla på och strula med detta på en gammal bil, jag har gillat läget och fyller på lite när det behövs. Kostar väl olja för kanske 25-50 öre milen och tar några minuter per månad.

Tyvärr har min börjat läcka bakom svänghjulet nu så nu är det väl dax för 'lite' mekande trots allt...

// Magnus

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Gick vid senaste oljebytet över till Castrol EDGE 5-30W, har tidigare rullat på 0-30W. Dock så är jag väldigt säker på att den knappt drog någonting efter bytet av olja och VV. Bör man göra ett försök att rensa VV? Bilen har stått ute under vintern, startats ungefär 1ggr/månad.

Byte av ventilkåpspackning gjordes på BMW. Gummipackningarna finns iallafall medtagna på fakturan a 8st.

Känns i övrigt totalt bortkastat att hälla i longlife oljor som läget är nu.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vevhusventilationen kläggar bara igen vid körning i kallt väder då blow-by-gaserna kondenseras i ventilkåpan och vevhusventilationen, så där har det nog inte hänt någonting gissar jag.
Möjligen har någon kolvring fastnat lite vid långa stilleståns, så jag tror mer på en WD-40 rensning i så fall.
Om ingenting annat hjälper, så gå i.a.f. upp på en 0W-40 olja.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle testa att gå upp lite i varmviskositet på oljan - 0W40 (brukar dock ligga nära 0W30), 5W40 eller 5W50. Skulle det inte hjälpa kan man gå ända upp till 10W60.

Men tänk på att om du byter till en olja som inte är BMW LL01 (eller LL04), bör du byta oljan oftare än BMW:s "longlife-intervall".

Personligen byter jag alltid olja och oljefilter ungefär halvvägs in i serviceintervallet trots att jag kör med BMW LL-klassad helsyntetisk olja.

Att bara starta motorn en gång i månaden under vintern gör mer skada än nytta - OM du startar motorn bör den få gå ordentligt varm i typ 20-minuter eller så, så att all kondens försvinner från oljan...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Det kan vara kolvringarna som har koksat ihop och kanske dags att byta dom.
Hjälper inte wd-40 så är det byte av ringar som gäller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.