AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.717

Nya stötdämpare till e46

kl
23
klockan4
320d touring -05
Skulle Ni våga köpa dessa:

Länk

Behöver egentligen bara bakfjädrarna, men de var ett gynsammt pris, så man slipper hålla på med rostiga gamla bultar mm.. Bilen i fråga har gått 18k mil.

/kl4
kl
23
klockan4
320d touring -05
Sitter original dämpare + fjädrar på bilen fortfarande..
gO
1.407
gOry
335i Touring
Är enbart en skruv/sida du behöver lossa på för att byta bakfjädrarna.. Är de inge fel på originalstötdämparna så skulle jag aldrig byta bort dom. Byt enbart fjädrarna bak sånt fall. Men har de börjat läcka eller har andra defekter så kanske det där kitet funkar bättre ett tag..
Dock skulle de vara intressant att se hur dom som är till E46:an ser ut, på bilden är de ju nått till nån helt annan bil...
kl
23
klockan4
320d touring -05
gOry tack för svar, beställer nog 40/20 sänkfjädrar istället av märket DTS för 900 kr för 4st.
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
jag hade inte köpt dom, hade hellre köpt med mer kvalité
Mja...Jag har TA Technix Coilovers på min bruxis (Passat) Snart 8000 mil gamla o fortfarande lika (för) hårda o (för) stumma som när de var nya, eller jag märker ingen skillnad i vart fall...En sak är säker, de är fullt funktionsdugliga. Kvaliteten verkar vara helt OK! Jag skulle inte tveka att köpa de där som det länkas till, garanterat bra mycket bättre än originaldämparna du har nu. Sitter även en "ATP autoteile" framvagn på bilen (bäramar samt leder) även de utan glapp efter 8000 mil, vilket tex får anses vara mer än godkänt för en styrled som kostade knappa 5€...Hjullager bak har hängt med i 10000 mil, 5€ även där... När det kommer till de prylar jag köpte är jag positivt överraskad vad gäller hållbarheten. Coiloversen är för hårda/stumma så sådana skulle jag inte köpa igen, utan snarare ett sådant kit som det länkas till här...
kl
23
klockan4
320d touring -05
Precis sånna där svar man vill ha Dawwe, någon som provat!

Ska överväga att beställa detta kit för att slippa hålla på med rostiga bultar när fjädern ska bytas.

Tack.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Bara för att de hållit flera tusen mil så behöver de inte vara bra! De kan vara skit från första metern, med urusel dämparkurva osv..
Rostiga skruvar kommer du få handskas med oavsett nytt eller gammalt, för inte brukar de följa med några nya! Och hur rostig är en -05 egentligen?

Kvalitet på en stötdämpare har många faktorer, dels val av material och packningar, diameter på pistongen! Speciellt på framstötdämparna då dessa även fungerar som en del i hjulupphängningen och sak ta upp kraft på flera sätt än just linjärt.

Jag hjälpte en forummedlem att byta sina fjädrar runt om till sänkfjädrar på en E46 tror de var en -02 och de tog under 4h.. Skruvarna var inge problem, de som kunde anses vara lite omständligt var att komprimera dom nya sänkfjädrarna fram. Men de beror nog på hur bra fjäderkompress man har tillgång till. Om verktyget klarar av betydligt kortare och kraftigare fjädrar..
kl
23
klockan4
320d touring -05
Hmm,

Såg att de var lite fukt runt ena bakdämparen, inte så de droppar. Men helt klart fukt.

Är dämparna slut då, eller påverkar de funktionen markant?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Det beror på hur mycket olja som har läckt ut, men rent generellt brukar man säga att en läckande dämpare är slut.

Tänker du byta fjädrar är det lika bra att byta dämpare också, speciellt när den ena har börjat läcka - då är nog den andra på g snart också.
kl
23
klockan4
320d touring -05
De fuktar, alltså drar man med fingret blir de inte blött. Utan man blir skitig av att de fastnat dam i fukten.

Jag har original dragkrok på bilen med original xenon. Är de något man måste tänka på då man ska sänka + köpa stötdämpare? Typ ljusreglering lr dyl.
Mja...Det kan mycket väl vara som så att en bil med originalmonterad krok har "kraftigare" fjädrar bak. Jag är dock rätt övertygad om att ("sänknings") eftermarknadsfjädrar, oavsett fabrikat, finns bara i en passande variant. Kitet du länkar till sänker nog rätt mycket(?). Mina "coils" skulle sänka mellan 0-70mm, i själva verket var minsta möjliga sänkning 35mm, har de på högsta läget vilket jag tycker är nästan för lågt, då med tanke på att jag kör betydligt större (omkrets) däck än original. Min gissning är att TA-Technix kitet kommer ge en klart synlig sänkning, har du fetare däck/fälgar så kan de kanske bli ont om plats(?). Överlag så brukar TA-Technixen kiten ha relativt hårda dämpare/fjädrar. Gällande Xenon så får man förmodligen justera in nåt stag eller liknande (till ljusregleringen) efter sänkningen, har jag för mig...

Mitt råd är att byta rubb & stubb. TA-Technix är inga top-of-the-line grejer, men gör sitt jobb helt OK på en bruxis. Det finns mycket bättre grejer, till mycket högre pris, och även exakt likadana dämpare/fjädrar som TA, men som getts ett annat, häftigare namn, och ett häftigare pris...

Det här "coiloverkitet" är ett gott alternativ, du får även med nya fjäderbenslagringar o längd(?) anpassade krängningsämmarstag. Kittet sänker ca 35mm som lägst, 2500 inkl frakt till Svedala. Länk
kl
23
klockan4
320d touring -05
Tack för svaret!

Men tyvärr var man för snabb.. Beställde 40/20 fjädrar av märket TA-technix för 1400 kr ink. frakt.

Men helt klart, för 600 kr till får man hela kalaset vilket jag hellre köpt..
Du har ångerrätt även hos tyska handlare. Bara att ångra din order (gör det med en gång). Kan även vara som så att de kan "uppgradera" din order kanske?
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Köpte något liknande för ca 4200:- en hel uppsättning dämpare och fjädringar för 5 år sen på min E46. Dem är lite billigare nu ser jag.

Bilen fick ett bättre utseende, bättre väghållning, men stötigare. 40/20 mm sänkning.
Jag själv körde 5500 mil med den, sedan sålde jag bilen till en familjemedlem.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.