|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare! fick bakslag på besiktningen angående avgasvärdena.. Är ny i dehär och vet iprincip ingenting om vad de är eller vad de gör, Någon som kan förklara vad man kan göra för att få ner värdena och vad som orsakar? här är felen: Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig CO-halt förhöjd tomgång, för hög HC-halt tomgång, för hög CO 0,1 (0.5) HC 130 (100) CO2500 2,0 (3,0) LAMBDA 0,94 (0,97-1,03) | |
|
Lambda under 1,00 innebär att den går fett av någon anledning, påverkas inte av om katten funkar. HC är oförbrända kolväten vilket också tyder på att den går fett eller att katten är dålig. CO är Koloxid som blev det istället för CO2 koldioxid som det borde blivit om det funnits lite mera syre, också ett tecken på att den går lite fett eller att katten är dålig. Eftersom du har lågt lambda är det där man börjar, innan det är okay kan ofta inget annat bli okay och i många fall blir det andra okay av sig självt när man fått ordning på lambdan. Är man 110% säker på att insug och avgasrör är tätt skulle jag börja med att kolla upp lambdasonden, läs felkoder om du kan eller mät spänningen från den när motorn är varmkörd. Sök här eller på google för tips på hur. Ska du köp en ny så passa dig för biltemas, de verkar vara lite lotteri. // Magnus |
|
| tack för bra svar! när du säger de så är mitt insug tejpat med silvertejp.. de påverkar väl endel? | |
|
Varför besiktigar man med ett tejpat insug ? Antar att tejpen inte sitter som dekoration ? Man kan även byta tändstiften om dom är dåliga , har man tur förbränner den bättre då också. Byt ut slangen som är lagad med tejp , har du tjuvluft blir alla värden tokiga. Kolla annars det som 944_driver har skrivit i sitt inlägg. Lycka till. |
|
|
För man haft en hål/spricka i den och reparerat den med hjälp av tejp. Om man drar 2 varv med vävtejp/gaffa/silvertekp så håller det tätt. Jag hade samma fel på min och då hade jag sprickor i slangen som byttes, problemet var dock tempmätaren till motorstyrningen. När den är defekt så tror motorstyrningen att motorn är konstant kall och fettar på bränsleblandningen. |
|
|
Det jag syftade på är att ett par slangar är så billiga i inköp att det inte motiverar en lagning med tejp om det inte skett ett haveri vid vägkanten. Tror inte lagningen blir helt ok om inte slangarna är helt släta men jag vet inte helt säkert då jag inte lagar så. :) Jag försöker oftast kolla igenom bilen innan jag besiktigar och åker inte in dit med nödlösningar. Fast avgasvärden kan man inte kolla själv utan mätutrusning och det är nog inte många som har. |
|
|
Du kankse inte ens hittar felet och får den igenom besiktningen då har du lagt ned 250kr i bara slangar. Tejpar man den så är den tät och man kan testa annat. |
|
|
Du kan inte garantera att den är tät och då har du lagt ut pengar för tejpen i onödan. Nya slangar är täta då kan man fortsätta med felsökning , att laga med tejp är bonnmeck och endast nödlösning. :) |
|
| Ny slang eller jag lämnar aldrig garantier. | |
|
Med tanke på alla veck och struktur som slangarna har, är det inte lätt att tejpa och få det 100% tätt! Om du vet att insugsgummit är sprucket - börja med att byt det för det kostar inte så många kronor, därefter kan du fortsätta felsökningen om detta inte hjälper. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gör som du vill antingen nya slangar eller så tejpar du den det blir tätt och den går igenom besiktningen om det bara. Nu slang från lmm går på 150kr och uppåt bara å byta på en gång om du känner för det. |
|
| Blir att byta slang, termostat och tempgivare. Glömde meddela att termostaten fastnat i öppet läge men han på besiktningen sa att han hade varmkört ordentligt.. tror man på de? ska iaf byta allt jag kommer på så jag får ner alla värden.. tack för svar! kom gärna med fler tips om vad som kan sabba värdena :) | |
| Vad står tempnålen på? | |
| precis ovanför de blåa, stannar jag går den upp. har sattit kartong för kylaren nu och nu får jag upp temp | |
|
Byt termostaten innan du gör vidare felsökning - den bidrar garanterat till att motorn går fett då den inte kommer upp i rätt temperatur. Sedan kan det iofs vara ytterligare fel men börja med termostaten! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En sak jag tänkt på, när jag kör så ändrar bilen ljud helt vid 2500rpm. Den går tyst och fint upp till 2500 och efter de slår den om ljudet helt som om jag helt plötsligt fått ett öppet filter, eller hål i avgas systemet eller nå, den får ett "coolare" ljud vid jusst dom varven. Är de normalt? |
|
|
besiktade idag, fick nedslag på HC tomgång och co förhöjd tomgång Gamla värden: HC 130 Lambda 0.94 CO 2500 2.0 Nya värden: HC 114 Lambda 0.98 CO 2500 0.9 De jag gjorde var att byta ett sprucket (tejpat) insugsgummi och böt olja + filter. Tankade även i 30% e85, tydligen räckte inte detta.. De var lite märkligt, såhär sa besiktningsmannen "När jag provade först var alla värden relativt nära, så jag körde ett varv för att få motorn varmare och provade igen, då blev värdena sämre(?) HC halten på tomgång är dålig, men när jag gasar upp till 2500 och mäter CO halten så såg jag att HC halten sänktes och blev normal, men släppte jag gasen så steg halten igen. De roliga med dina värden är att alla är bra såfort jag stannar bilen och mäter, men ju längre jag står på tomgång desto värre blir värdena och därför kan jag inte godkänna dom." Någon med tips vad jag kan ha för fel?! gäller alltså en bmw e34 525i -94 |
|
| Omöjligt att säga baserat på de nya värdena då du tankat etanol. | |
|
Har du bytt termostaten eller står den på "att göra listan" ? Och som delorian skriver dina nya värden är ju baserade med etanol i tanken och det är INTE rätt väg att gå tyvärr. Men du är ju på väg åt rätt håll med värdena då dom har sjunkit.. |
|
| termostaten är bytt, vad mer kan finnas att göra? är katten slut? | |
|
E85 gör ingen skillnad på hc bara co och där har du ju lite bättre värden. När jag hade dina värden så var det en dålig tempgivare till motorstyrningen och även tjuvluft. Det är så lätt att komma åt så jag hade tagit av insuget och bytt slangar och insugspackningar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.