|
|
|
|---|---|
| Tjenare! Min e34 manuell -94 vibrerar vid gaspådrag? även på tomgången.. Gasar jag så kommer starka vibrationer och när jag släpper gasen går den superfint.. tips? vibrationerna känns som när man har obalans i däcken. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Inte omöjligt att det är obalans i fläktbladen där fram (tex att något fläktblad skadats eller att det är glapp i viskokopplingen/vattenpumpen). Prova att montera bort fläkten (man tar bort fläkt och viskokoppling som en hel del - sitter med VÄNSTERGÄNGAD 32 mm mutter). Stå inte för länge på tomgång då du inte har något fläkt som kyler, du ser när tempen börjar klättra. Men du ska ju bara kolla om vibrationerna är kvar eller inte. Hmmmm, såg nu att det var en -94 så ingen M20-motor. Men bör vara samma för M50-motorn också. |
Jupps, ser ut att vara samma. Det är alltså #1 och #2 jag menar Länk Såhär tar man bort den på en E34 535i (M30-motorn) Länk |
|
Hardyskivan på kardan? /Lennart |
|
Hardyn brukar oftast vara vid en viss hastighet, men inte alltid. Fast när TS skrev att fenoment även uppträdde på tomgång så utgick jag ifrån att växellådan var i neutralläget. Fast kopplingen kan ju faktiskt vara nedtryckt, då snurrar ju hardyn med hjulen. Men TS skriver att den vibrerar på gaspådrag, även tomgång. Men skriver sedan att den går superfint när han släpper gasen - så den borde gå fint på tomgång då ju! Njaaa, förtydligande från TS är nog på sin plats :-) |
| tomgången är de inga större vibrationer, men den vibrarar iaf, så man stör sig på de, kan ju mycke väl hända att den vibrarae lika mycke på tomgång som när jag släpper gasen, bara att jag blir blind för de då de vibrerar så mycket när jag gasar.. | |
Vibrerar det när du torrvarvar då? |
| japp, upp till ungefär 3000 varv där börjar den gå finare | |
Hmmm, antar det inte är någon skillnad om du torrvarvar med kopplingen nedtryckt eller med lådan friläge? Vilketsom så snurrar inte hardyn eller kardanen i något av fallen, så allt därifrån och bakåt kan vi utesluta. Är fortfarande inne på obalans i fläkten. Eller kanske dubbelmassesvänghjulet? Eller vulkningen i vibrationsdämparen som börjat ge upp? |
| ska ta och kolla uti fläkten imorrn. Återkommer. | |
|
Såg inte det där om tomgången. Telefonskärmen var väl för liten. .-) Självklart tar jag tillbaka förslaget om hardyn. Lite sent, men ändå... /Lennart |
|
| liten update! Den har en irriterande vibration på tomgång och vid lite gas, med och utan friläge. De är som den storknar när jag gasar till för den vibrerar mer då och upp till ca 3000 varv där går den som den ska.. de är just på låga varv den vibrerar.. | |
| Sopade till fläkten med en poligrip och yxa för att försöka få av den då jag inte hade en 32mm öppen nyckel.. mina försök misslyckades med att få av den, men efter mitt våld så startade jag bilen och gissa vad?! vibrationerna är borta.. heeeh | |
Intressant! "Gilla"-tummen för feedback hur det gått med ditt problem! Problemet lär ju komma tillbaka, men det verkar som du pinpointat varifrån vibrationerna kommer ifrån iallafall. Gissar på att det är något knas med antingen vattenpumpens axel eller viskokopplingen. Polygrip och yxa :-) Säkra upp korrekta verktyg tills det är dags att byta delar (problemet lär ju komma tillbaka förr eller senare) - du riskerar annars att förstöra mer än du lagar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.