|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Igår fick E28:an fnatt och samtliga funktioner på rattstången (exklusive helljus/ljustuta) lade av. Jag skulle köra vindrutetorkarna (vilket jag gjort flera gånger tidigare under resan) och helt plötsligt stannar de på halva läget. Jag gjorde några försök till, de hoppade till några gånger, men sedan var det stopp. Trodde först på säkringen eller kortis i en torkarmotor, men icke. Istället visade det sig att alla andra rattfunktioner (vindrutespolning, tuta, blinkers, intensivrengöring) utom helljuset lagt av. Då tänkte jag: Reläpaj! Men, frågan är, vilket relä? Finns det ett samlingsrelä för samtliga ovanstående funktioner, i sådana fall, kan någon beskriva för mig vilket relä det är? Måste åka många långa mil imorgon och tänkte ta E28:an, så jag är JÄTTETACKSAM för tips. Skulle ju kunna stå och mäta... men hinner inte. Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> | |
|
Det är ju synd att du inte har någon annan bil att åka med. =) mvh Berg Den är inte lång men den är smal...... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På min MB-88 finns det ett multirelä till de flesta funktioner. Får ibland oxid i på säkringara i boxen, och då tappar mulireläet en inspänning vilket medför en massa konstigheter. slår man på bilinkers hörs ingen ting däremot så blinkar bältesvarningen i taket :) I ditt fall kan jag mig ana en felaktig gemensam jordningspunkt, då det i allmänhet är så att i spaken så styrs funktionerna med att man jordar funktionen detta allmänt och inte styrt till just E28 MVH Hasso |
|
Hmm...skulle mera tro på att det är nån elkoppling som lossnat (om det inte är en säkring oxiderat, jordningspunkt eller relä) för jag tror inte det finns ETT relä som sköter så många funktioner. Följ kabelhärvan från rattstången för precis nånstans under intrumentpanelen brukar det ligga en anslutning. Kan ha lossat lite, ärgat eller smält. |
|
|
Hmmm.... det är just ett multirelä jag funderar på. Men det ser väl ut som att det blir till att börja mäta sig fram under kvällen. Jag har kollat det mesta i form av jordpunkter och strömförsörjning till rattstången, så det borde inte vara det. Men om jag inte hittar något annat så får jag väl fortsätta riva i den härvan. Men innan jag gör det ska jag putsa upp alla kontaktytor och liknande, det vore ju inte första gången oxid ställt till det... Temporär signatur: Årets bakrutedekal? "Vissa kallar det lyx, vi brukar kalla det _Volvo Original_!" :D :D :D Standard signatur: <- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! -> |
|
| E28:ans torkarrelä brukar lida av permanent dålig kvalitet. Det är ett svart, smalt avlågt relä som styr intervall och vanliga torkarfunktioner. Symptomen brukar vara att torkarna "hackar sig fram" över rutan eller stannar helt på intervall eller läge 1. (Intensiv och läge 2 brukar dock funka). Eftersom du har fler fel, tror jag dock inte felet sitter här. | |
|
(Tjena Petter!) Har väl inte riktigt samma problem, men jag kanske kan slinka imellan iaf.. =) Mina torkare på min E28:a går väl inte alls kan man säga.. om man lyfter upp torkarna utifrån kan dem gå med lite hjälp fram och tillbaka.. =/ men släpper man ner dem på rutan orkar dem inte gå! =( Vad kan problemet vara...?? Lätta inte på högerfoten! |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Hade snarlikt problem på min 520 -86. De flesta rattfunktionerna var borta, och det var en säkring. Dock syntes det inte när jag tittade på dem, utan det var först en massa felsökning senare, när jag plockade bort den aktuella säkringen, som jag upptäckte att den gått sönder i kanten... Kolla säkringarna ordentligt med handkraft ;-) /Mattias |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.