AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.640

Problem att lägga i backen 530d 2009

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag har fått mer och mer problem att lägga i backen på min bil.
Nu är det nästan varje gång den larmar för att jag inte tryckt in knappen på sidan av växelspaken. Ibland kan det fungera om jag för fram spaken sakta så den hinner registrera först att den hamnar i neutral. Sen för jag fram den yterliggare och den hamnar i backen utan larm på displayen att inte knappen är intryckt. Det spelar ingen roll om jag trycker hårt eller löst på knappen. Är det dom "bandkablarna" som går till spaken som det kan vara glapp i?
He
437
Henrik 77
Ringde till BMW. Det går inte att köpa bara kablarna. Man måste köpa hela spaken med allt vad det innebär. Då får man med kablarna:). Tror nog bara det är knappen som bråkar. Någon som plockat i sönder en sån växelspak?
He
437
Henrik 77
Tänkte jag skulle göra det. Jag tror det är brytaren i knappen på sidan som strular. Känns som det bara borde vara två kablar till den. Öppen och stängd funktion. Undrar bara hur man pillar i sönder spaken. Ska se i helgen. Är lite nervös för att om den knappen lägger av helt så går den nog inte att få i backen alls?
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Kan vara fel på växelväljaren.
BMW bytte ut den på min f10 535ia på deras egna goodwill.
He
437
Henrik 77
Ja, vi får se. Den var ialla fall inte dyr enligt mig. Med tanke på att det var en helt ny spak inkl kablar. ca 1600 kronor. Låter lite för billigt för att vara sant.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
1600kr hos BMW......trodde det var ebaypris. Ska nog köpa en att
ha på hyllan isf. Typiskt "bra att ha" när man ska ha bilen i många år.

Mvh Jonas B
He
437
Henrik 77
Har inte hunnit kolla på det än. Men det verkar som det inte är knappen på sidan av spaken. Snarare något med själva läget när man för fram spaken. Jag ska kolla på det i morgon så får vi se.
He
437
Henrik 77
Felet är hittat. Band kabeln från spaken var klämd så den yttersta ledaren var mer eller mindre helt av. Den kabeln var till knappen på sidan av växelspaken. Nu är det i lagt en liten bit ny kabel. Lösta och klart. Inga tveksamheter att det var det som var felet. Nu fungerar den perfekt igen:)
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Härligt, bra att veta för framtiden
då de flesta säkerligen är monterade
På samma sätt, jättetack.
Var det svårt att lossa kåpor runt det hela??

Mvh Jonas B
He
437
Henrik 77
Ja, den var helt klart klantigt monterad. Nä, man tar först själva skinnet runt spaken. Bara att lirka rakt upp. Sen kunde man få ner fingrarna runt själva den lite större aluminum ramen som jag bl.a. Har sportknappen monterad. Även den var bara att dra upp. Sen blottades alla kablarna och jag såg direkt att det var misstänkt fel. Efter att jag drog lite i den så var där ingen kontakt alls.
Nu
22
Nuubish
Bmw 220 xd active tourer (2018)
Tjena
Jag är ny på forumet men har varit inne och läst här länge då jag sen ett år tillbaka varit sugen på att köpa en bmw e60 :) Nu har jag köpt den och har varit jättenöjd tills mitt problem dök upp...

Precis som trådskaparen så har jag också problem med att lägga i en växel, fast till skillnad från honom så har jag problem med att lägga i Drive. Alla andra växlar går i mjukt och fint men just Drive strular. Bilen är en Bmw 530dA -07 lci. Jag var på BMW i Helsingborg och berättade om mitt problem och då testade en mekaniker att bara lyfta på kåpan (plastgrejen runt om) och sen testade han bara att växla mellan olika lägen. Efter typ 30 sekunder så fungerade även Drive-växeln jättesmidigt och mekanikern satte tillbaka kåpan. Han berättade att dom vid såna problem bara brukar byta ut hela spaken (samt det svarta där under) och att detta då kostar ca 7500kr. Växelspaken verkade dock fungera bra så jag körde hem och var glad för att det hade löst sig gratis...Det har nu gått 3 dagar och problemen har kommit tillbaka. Någon som har något tips? Jag är helt värdelös på att skruva själv så jag kommer nog att bli tvungen att lämna in den men det är ju väldigt surt att betala 7500kr ifall det bara är en kabel som behöver fixas :( Tack på förhand!
He
437
Henrik 77
Hej.
Som sagt på min var det kabeln till växelspaken som var klämd. Även om du inte kan skruva med bilar så borde du se om den är skadad. Be annars någon händig kompis titta på det. Nu kunde ju jag fixa det eftersom jag är van vid sånt. Men annars kosta själva spaken bara 1600 kronor. Den hade jag chansat på först. BMW ville sälja hela den stora svarta lådan under spaken till mig också. Har för mig att dom snacka om typ 4-5 tusen. Lyssnade inte så noga då jag inte har så sort förtroende för deras kunnande. En grej du kan testa är om du tex har den i drive. Står stilla med foten på bromsen och knuffar fram spaken lite så ska den lägga sig i neutral utan att behöva trycka in knappen på sidan. Samma sak om du ligger i neutral ska du kunna dra spaken bakåt och få den i drive. Fungerar det bra så testa även att köra spaken i manuellt läge. Fungerar båda dessa förslagen bra så är det troligen knappen på sidan av spaken som kanske strular. För min del var det enkelt. Men det kan också vara microbrytaren inne i spaken till knappen som strular. Även den går att byta om man är händig.
Nu
22
Nuubish
Tjena Henrik. Jag glömde att nämna att den bara strular ibland.. Det känns som att växelspaken vill att man ska dra ner den lite mot höger. Detta ska man dock egentligen inte behöva då den bara ska rakt ner (enligt bmw-mekanikern). Jag testade precis det du sa och den ville gå från D till N men inte tvärtom. Efter några sekunder släppte det dock och nu fungerar det bra igen, nu går det smidigt att växla. Det känns som att något ligger och klämmer någonstans under plastkåpan. Eller så kanske det bara är glapp någonstans. Det jobbiga är att problemet vara dyker upp ibland och efter att ha kört ett tag så funkar den bra igen tills nästa gång man startar bilen. Jag undrar om det inte går att fixa genom nån sorts programmering.... Tack som fan för dina tips iaf Henrik. Du råkar inte möjligtvis befinna dig i Skåne eller i närheten? BMW killen sa att den svarta lådan kostar 5500kr och att arbetet går på 2000kr. Kanske smartare att testa att bara byta växelspaken då, fast jag tvivlar på att det är själva spaken det är fel på. Men det är ju värt att testa eftersom prisskillnaden är så stor, nästan 4000kr ju..
He
437
Henrik 77
Hej
Jag bor utanför Malmö. Om det är så att du tycker att det fungerar bättre om du drar den lite åt höger så känns det lite som att det kan vara den undre "dyra" svarta lådan som krånglar. Där sitter alla givare som registrerar spakens position.
Den känns inte lös och "glappig" i spaken? Tycker du att spaken går trögt eftersom du säger att det känns som något klämmer?
Bor du i närheten av Malmö?
Nu
22
Nuubish
Tjena

Ja, precis som du säger så känns den lite lös och glappig. Jag bor i Helsingborg men jag pluggar i Malmö och jag hade gärna kommit förbi dig någon dag så att du hade kunnat ta en titt på det. När spaken väl har bestämt sig för att inte gå in i D på ett normalt sätt så måste man dra ner lite åt höger för att den ska du funka, annars kan man lika gärna sitta för hela dagen för något annat funkar inte. Efter att den fått gå från drive till R (backen) några gånger så släpper det och då går det att växla ner till D genom att vara dra den rakt ner.
He
437
Henrik 77
Finns det glapp i spaken låter det lite som att den lossnat. Har den det så är det lätt kollat. Är glappet nere i den stora svarta hållaren blir det kanske värre att fixa. Jag bor i Staffanstorp. Skicka ett PM så kan vi kanske komma överens om en tid du kan titta förbi?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Min kabel är/var också dålig. Konstigt monterad och klämd.

Problem med att spaken "crashade" och startade om när jag skulle lägga i backen samt att indikeringen för växelläge plötsligt kunde släckas.

Är du redan användare? Logga in i menyn.