AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.753

Billigaste F10/F30 att äga

Hej alla,
har hamnat i en paniksituation då min gamla merca w211 inte går igenom bilprovningen pga dyrlagad rost.

Jag letar "bruksbil" F3o alt F10 (E90 känns lite gammal i utseende annars en god kandidat i bra prisläge).

Jag tycker F10 verkar mer prisvärd (än F30) om jag backar en årsmodell eller så och min fråga är ägarkostnader mellan dessa båda och har några frågor till panelen om detta:
.
1) Är 5-serien dyrare att äga med samma motor som 3-serien?

2 är det skillnad i rostskyddet? (nojja efter ett par mercor...)

3) Är diesel ett problem för oss som pendlar 13Km + 13km per dag?

4) bör jag ha 520d eller 523i mht ägarkostnad till min bruksbil? - bränsleförbrukningen är inte så viktig som service (partikelfilter o dyl)/reparation - det är ägarkostnaden förutom förbrukning jag klurar på.

Hoppas på lite input :)

PS -
Är i tyskland då och då men just nu känns det knappast lönt att importera te.x. en F10 2011, priserna verkara vara desamma - håller ni med?
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Inget att tillföra din fråga, men nyfiken på vad för slags rost du råkat ut för på din w211? Trodde den var relativ förskonad och har inte sett någon med synlig rost.

Jag skulle testa båda och ta den du gillar bäst. Det som talar för 520d är att urvalet är betydligt större än för 523. Om du någon gång i månaden kör en längre sträcka så bör partikelfiltret bränns ut ordentligt så det bör inte vara någon fara med dieseln.

Kolla skillnaden i försäkring och skatt, ibland kan det skilja tusenlappar mellan bensin och diesel i försäkring (du får kolla vad som gäller individuellt för dig - vad vi andra har är ointressant) Servicepriserna borde vara relativt lika och inte skilja sig särskilt mycket.
e3
336
e39520it
520dT -14
Tycker själv att F30 och F10 är ganska så olika bilar och som fyller olika behov, så skillnad i ägandekostnader på någon 1000-lapp borde inte vara det som avgör. Prova, som sagt tidigare:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.