AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.402

Motstånd till avvaktivering airbag e91 -10

fo
4
forzman
318d Touring -10
Då jag har en E91 -10 utan utrustningen med nyckelavstäning för Passagerar Airbag, och enl BMW finns det inte möjlighet att utrusta min bil med det heller (av någon konstig anledning) så vill jag nu koppla ur airbagen på passagerar sidan i bilen med hjälp av motstånd m.m.

Undrar ifall någon av er gjort detta, som snabbt och enkelt kan säga vilken resistans jag behöver på motståndet? Vill helst inte mäta med risk för att smälla airbagen. Om någon skulle råka sitta på en guide eller beskrivning för detta så klagar jag ju inte direkt.

Anledningen till urkopplingen är att inom kort kommer barn nummer 2 och jag behöver placera en av minstingarna i framsätet. Att byta bil är inte aktuellt i nuläget.

Dr
362
Drib
325i-08
Är det inte enklare att elektroniskt koppla ur airbagen?
Länk

Ser ingen vits med att eftermontera "mekanisk nyckel".

Jag skulle aldrig pillra med något som någon annan konstruerat (när det gäller typ airbag)

Lycka till!
fo
4
forzman
318d Touring -10
Tyvärr går det inte bara att elektroiskt koppla ur den, har frågatt Bmw verkstad för hjälp men det är tydligen inte så enkelt säger dom... och poängterar att dom endast hjälper till med att montera mekanisk nyckelavstängning för att avaktivera airbagen.

Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Du skall alltså sätta ett av dina två barn framför en krockkudde du tror dig ha kopplat ur med ett motstånd, vars storlek du fått av någon anonym källa på ett BMW forum?

fo
4
forzman
318d Touring -10
Cliff Barnes; nej, då är det fel uppfattat av dig. Airbagen kopplas ur genom att man avveklar kablage med spänning till airbag enheten. Dock kommer bilen skrika att airbagen ej är aktiverad och instrumentlampan tänds, DÅ kommer motståndet in i bilden. Det ser nämligen till att lampan släcks och bilen uppfattar det som att airbagen funkar - bilen går att besiktiga ua vad gäller airbagen. Enda jag vill ha svar på är vilken resistans det skall vara på motståndet..

ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Jag har 1.65 ohm i min E61.

/Jonas
fo
4
forzman
318d Touring -10
Tack för svar Jonas. Jag läste någonstans att folk hade petat i 3 ohms 1/2w motstånd. Det var ju lite skillnad..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.