|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har börjat få en svag doft av kylarvätska/glykol från bilens klimatanläggning, det är mest märkbart direkt efter start när bilen är varm och stått ca 15-30 min. Lukten försvinner helt när jag slår på återcirkulationen av luften, betyder detta att jag kan utesluta läckage i värmepaketet? Ibland kan jag även få en unken doft som luktar lite gammal skosula. Jag har försökt lukta mig fram i motorrummet men känner ingen påtaglig doft någonstans och bilen förbrukar inget kylarvatten om inte mycket lite. Någon som kan ha en ide om vad detta beror på? Bilen är en -07 som rullat 12 600 mil. | |
| Skosulelukten beror på att det fälls ut kondens på förångaren som kyler kupéluften. Där kan det bildas bakterier som gör att det luktar unket. Det brukar hjälpa att ta bort kupéfilterhållarna (vet ej hur det ser ut på E90/91) och spraya i t.ex. Virkon eller medel som finns för AC-anläggningar, samtidigt som fläkten går. Om man tar för vana att stänga av AC:n sista kilometern man kör så torkar förångaren upp innan man parkerar och det är lättare att slippa bakteriepåväxt. | |
| Lukten av glykol kan tyda på läckage i värmepaket eller slang i kupén. | |
|
Tack för era svar! Jag har läst att ett läckage i värmepaketet kan orsaka denna lukt men då borde den väl inte försvinna så fort jag slår på återcirkulationen? Luften tar ju samma väg genom värmepaketet men sugs in från coupen om jag förstår rätt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.