AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.267

xenon eller inte?

pi
2
pinnen1989
328I E46 -99
jag fick problem på besiktningen då besiktningsmannen först hävdade att mina xenonljus inte var originalmonterade, då ljusen inte reglerar när man startar bilen. inne i kupén sitter även ett manuellt reglage till lyktorna, vilket är konstigt... då det samtidigt sitter reglergivare på samtliga länkarmar?
lyktorna är självklart bmw original med xenon. men besiktningsmannen hävdar då att eftersom det sitter reglage inne i bilen, och att ljusen inte reglerar höjden vid start, så är det inte lagligt att åka med..
bilen är för övrigt en import från tyskland.

vad är rätt? någon som vet?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Besiktningsmannen har rätt. Bilar med originalmonterade xenon har aldrig manuella ljusreglage i bilen. Dina xenon är alltså monterade i efterhand och utan automatisk reglering vilket är olagligt.

-------
//Lövet
pi
2
pinnen1989
328I E46 -99
åfan.

för att få igenom bilen genom besiktningen, kan jag använda samma lykta, men byta ut till vanlig halogenlampa, provisoriskt självklart, och dra kablar förbi ballastar? lyktan är en anpassad xenonlykta, med projektor.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det tror jag tyvärr inte. Finns inga halogenlampor med sådana socklar och du lär få en totalt felaktig ljusbild. Tyvärr måste du nog försöka få tag på ett par halogenstrålkastare. En tusenlapp styck på skroten Länk eller så kollar du på ebay.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.