|
|
|
|---|---|
|
Bmw 500-06 Är det normalt att servicen går från 2300 mil till 1000 mil på 4 månader och bilen har inte gått över 200 mil på den tiden och sedan oljan byttes och nollställdes, servicen gjordes för 14 månader sen. Kommer det upp oljeservicemedelande vid 1000 mil kvar till service. PS. det stod 1800 mil kvar till service bara för någon månad sedan. | |
|
Skulle kunna tänka mig att det är just tidsfaktorn som datorn har i beaktande när den räknar ner så fort. I övrigt anser jag personligen att du bör byta olja en gång per år oavsett körsträcka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan b: Bilen har ståt på bilfirma inomhus det är sen i december den gått 200 mil innan hade inte oljan gått något alls. |
|
| Jag tror som Johan att det är tidsfaktorn som börjat spela in och datorn tickar ned, för den inser att du inte hinner köra 1800 mil innan det är dags för service. Bättre då att den ställer in dig på service inom 1000 mil i tid, istället för att den 2 år efter senast service vips hoppar från "1200 mil till service" till "service direkt". | |
| Nu står det att jag kan köra 1400 mil till service har inte kört många mil sen det stod 1000 mil till service. | |
|
Jag har också vart med om detta, oljan kan försvinna 100mil på en kväll än fast man kanske bara kört 20mil nöjeskörning. Den räknar ju på varv, hastighet, kortkörningar mm för att ta fram hur mkt oljan slits (och andra CBS grejer) Det roliga var att jag pratade med bmw och berättade att då hösten kommer skall jag ställa av bilen, och då enl honom var det väldigt viktig att man ställde bilen på underhållsladdning- varför egentligen? Man måste ju bara in på service ännu tidigare än vad vätskor mm slits. Iofs bildas det kondens mm i oljor och vätskor, men om man byter dessa innan avställning så finns de ingen anledning att ha spänning på bilen under avställning. |
|
|
bmw550itomas, ditt körmönster kanske har ändrats? Har du nyligen gjort en lugn långkörning kan den kanske börja räkna upp lite. F-tar, anledningen till att ha underhållsladdning på batteriet är nog dels för att det är bra för batteriet. Sen kan en annan anledning vara att det uppstå lite udda mjukvarubuggar om bilen står strömlöst allt för länge, kan vara något sådant BMW-verkstaden/återförsäljaren ville säkra sig emot. Spänningen har ju ingen koppling till vätskornas tillstånd (så länge du inte pratar specifikt om batteriet). Inte direkt så att batteriet behöver vara inkopplat om oljan är 6 månader gammal, men att det inte behöver vara inkopplat om oljan är 1 vecka. Eller så missförstår jag ditt sista stycke totalt. |
|
| Batteriet tar man ur isf.. De tänkte då jag göra. Uppdateringar å buggfixar kan ja fixa själv om de skulle vara på de viset! Jag menar bara det att bilen inte skall räkna ner på tiden till olika serviceintervaller bara för att batteriet är ikopplad. Dom som är datumbestämda såsom bromsvätska kan man inte göra nåt åt just. Men om oljan är nybytt innan avställning så är de onödigt att byta oljan om 1000 mil vid påställning bara för att intervallen gick på tid ist. | |
|
Ta inte ur batteriet, ladda det på plats i bilen med en C-tek eller motsv. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.