|
|
|
|---|---|
|
Hallå där. Var ute en sväng idag med min 330XD -08, helt plötsligt efter en växling fastnar kopplingspedalen i nertryckt läge fast kopplingen driver och beter sig som att pedalen är uppe. Det gick med nöd och näppe att få hem bilen men någon precisionsparkering blev det inte fråga om utan bilen står nu där det är P-förbud. Är det någon som har någon aning om vad det kan vara och hur man kan fixa det? Jag ska iväg på jobb i morgon och blir borta några dagar så jag måste prova det som jag kan prova själv redan idag annars får det bli bärgare som får dra in den till BMW för där den står nu kan den inte stå. | |
|
Det låter spontant som att hydraliken till kopplingen gått sönder. Förmodligen huvudkopplingscylinder eller slavcylinder. När dessa går sönder får man de symptom du nämner. Tror tyvärr inte det är något du kan fixa utan nya delar. Dvs inget du fixar innan morgondagen. |
|
|
Tack för svar. Jag har lyckats googla mig fram till ungefär samma slutsats och sitter nu här och inväntar Assistancekåren som ska köra in den till BMW åt mig. Jag återkommer när jag fått reda på vad som har hänt (och vad det kostar). |
|
| Nu är det bekräftat att det är koppingshydrauliken som havererat. En slang har tydligen legat mot kardan och nötts sönder, ny slang beställd från Tyskland så snart blir det fart på den igen :) | |
| Hände exakt samma sak med pappas opel 2008 när jag körde den, det var kopplingshydraliken...det gick dock bra o ta det på försäkringen...så ring försäkringsbolaget först och kolla med dom så kanske du komma undan billigt. | |
| Har redan kollat försäkringen, min maskinskada täcker upp till 12.000 mil och bilen har gått 14.000 mil så med det blidde det inget. Dock så har jag vägassistans som har betalat bärgning av bilen in till BMW samt en hyrbil. Helt utan självrisk vilket är mycket trevligare än att använda sig av räddningsdelen i helförsäkringen. Nu tänker jag passa på i helgen att få på sommardäck på min 540 och ställa på den så jag slipper åka runt och lida i V50 1.6D som mitt försäkringsbolag så generöst bedömde som en bil motsvarande min egen när dom fixade fram hyrbilen åt mig. | |
| Sådär nu funkar bilen som den ska igen, 3500:- gick det på och en vecka tog det att få fram slangen. | |
| Var glad att du fick en V50 1,6D, mitt försäkringsbolag bedömde att V40 1,6 D räckte istället för 535d ;-) | |
|
Jo, försäkringsbolag är ju ganska duktiga på att få en att känna sig rövkn*llad när dom är klara med en. Jag kanske ska passa på att nämna några i den här historien som faktiskt skötte sig bra och det är Proauto i Nyköping. Jag fick bra och löpande information hela tiden och behövde inte ligga på dom överhuvudtaget, mycket snyggt skött från deras sida precis som det ska vara. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.