|
|
|
|---|---|
|
Hej! aldrigt ägt eller skruvat bmw förut söker lite hjälp. jag jag ska köpa en e30 316 nu i veckan och funderar på att byta motor i den. vilken motor rekommenderas för att få högre effekt o kanske senare turbo konvertering finns det någon som kanske passar bult on ? eller kan man använda 316 motorn? hej hej | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Den så kallade M50- eller M52-motorn (rak sexa som satt i många modeller) i en E30 är väl nog den vanligaste operationen numera (speciellt med turbo) - finns massor med info om detta och även delar såsom motorfästen och liknande. Men gör du det motorbytet kan du såklart aldrig registreringsbesiktiga bilen, så du får inte köra på allmän väg med den - så du får ju traila till och från banor och dylikt. |
|
Går utmärkt att registreringsbesiktiga en 316 med M50 eller M52, även med turbo. MEN det förutsätter att man bygger om resten av bilen såpass att den klassas som "ombyggt fordon". Finns hur mycket info om detta att hitta som helst. M50 är mitt råd. Motor, motorfästen och växellåda från E36 6cyl eller E34 525 24v. Oljetråg från den sistnämnda. Ska du överladda är det bättre att ta lådan från 328/528/M3 som är klart stadigare. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
Helt rätt det som Spiidfriik säger. Gränsen går då (om allt annat anses klara av effekten) vid 15kW/100kg. Så för rejält lättad E30 blir det väl runt 200-220 hk. Har själv skrivit en hel del om detta i diverse inlägg. Men då börjar såklart kostnaderna och omfattningen av bygget dra iväg ganska rejält - det handlar inte längre om att bara byta motorn med lite bolt-on saker. Du måste införskaffa alla delar - mer eller mindre bygga om det mesta i fram- och bakvagn. Därefter tillkommer besiktningsavgifter och bullertester och även SFRO bygginspektioner. Kostnaderna ska inte underskattas för dessa. Vad jag vill ha sagt är - definera i förväg vad du vill göra med bilen och undersök i förväg vad som krävs för att få igenom detta - sen kan du sätta igång! Uppmuntrar verkligen till bygget - men underskatta inte arbetet och kostnaden - det är lite mer än att joxa ner en motor på en helg :-) |
|
tack för svar, bmw-slangen spiidfriik. lät ju lite träligare än vad jag hade förväntat mig. men skulle man kunna överladda en 316? (99hk) vad skulle man kunna få i effekt väg och i sådan fall köra utan att turbo registrera hej hej |
|
|
Varför köpa en klen bil för att sedan trimma? Allt blir ju roligare om du utgår från en 325i, och den är från början så stark som du kommer få en turbomatad 316. Sen slipper du ganska mycket krångel om du skaffar rätt bil från början, om inte själva syftet är att meka. |
|
| grelle. anledningen till att jag köper denna modell är för jag tycker e30 är dem fetaste beemerserna och bilen jag ska köpa är riktigt fräsh invändigt och utvändigt o billig. | |
|
En seriöst byggd M10 med turbo klarar bra med effekt. Snikbyggd 316 bör ge kring 200hk för runt 10000kr. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
@petterstjarnborg : Köpte du E30 316i bilen? Några beslut om vad du ska göra med motorn? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.