AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.127

En givare som läcker? och originaldelar handlas var?

US
547
US
850 iA -92
Har lagt en bild i min blogg på en givare till hydraulsystemet som läcker.
Jag hittar inte givaren i realoem och hoppas att någon kan hjälpa mig.

Var köper ni era originaldelar till 8:orna? Gummiupphängningarna till oljefilterhuset kostade
178:-/st hos BMW Jönköping.

//Ulf
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag handlar en del på tyska Ebay men det är mest sådant som är svårt att få tag på. När det gäller sådant som är trasigt och som inte går att laga så köper jag bara original, även om det är dyrare.

När det gäller sådant som konsoler, karossdelar med mera så är den tyska marknaden enorm.

ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Denna givare om jag ser rätt på din bild så borde det vara del nr fem men kan även vara del nr fyra så det får du kolla själv kostnaden ligger runt en fem-sex hundra på BMW
nr 04 KONTAKT FOER BROMSTRYCKDIFFERENS 1 34331150922
nr 05 OLJETRYCKSKONTAKT M10X1 ZYL. 1 34351182270

Sedan om du tycker det är värt att handla från Tyskland för en sådan del får du bestämma men jag hade nog vänt mig till en Svensk handlare om du inte skall ha mer delar från samma ställe, kan inte du bestämma vilken del du skall ha så åk till BMW och peka på bilen att det är detta du skall ha så får du rätt del samt om det skulle bli fel så får dom ju stå för det eftersom det är dom som beställt (kan vara en liten försäkring för dig).

/P
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Yes, förtydligar det jag sa. Jag köper originaldelar på BMW om det finns, när det gäller delar som går sönder.
US
547
US
850 iA -92
Tackar
Jag tar med bilen till BMW-verkstaden så får vi se vad de säger.

Tänkte börja med att tömma Pentosin-ersättningen och ersätta med CHF 11 S.
Kanske tätnar alldeles av sig själv?

//Ulf
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Jaså har du något annat i hydralsystemet än rekommenderad vätska? byt snarast så du inte råkar ut för att eventuella packningar ger sig. Då har du ett litet jobb framför dig eftersom det inte finns vad jag vet ingen dränerings plugg. tappa ur så mycket du kan ur behållaren öppna luftningsskruven för ASC+T så får du ut lite den vägen också, glöm inte att trampa ur trycket i broms ackumulatorn (15-20 bromstramp). Efter denna procedur får du nog i ca en liter i systemet igen, denna procedur behöver man göra ett antal gånger för att få bort den gamla vätskan (späder bort den om man inte vill plocka ur hela systemet men styrväxel, kylare tvillingpump mm)

Förresten vad är det för pentosin ersättning?????

/P
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Ebay är bra på vissa grejer som reservdelar m.m. som är svåra att få tag på här.

Schmiedmann har ju originaldelar, oftast till lite bättre priser än BMW. Dessutom får man de hemskickat, och slipper lägga tid på att åka till BMW.

I Sthlm rekommenderar jag BMW Danderyd. I Solna så har dom gjort bort sig så där sätter inte jag min fot längre...
US
547
US
850 iA -92
kspehe: LHF+ från Renault, samma vackra färg men tydligen mineral istället för syntet?

När du skriver att min givare borde vara del nr 4 eller 5, vad refererar du till då?
Realoem.com? Isåfall borde det vara 4 för den är skruvad rakt uppifrån.

Var hittar jag luftningsskruven för ASC+T?

Jag såg även på Bimmerforums.com under DIY att det sitter ett linefilter någonstans, alltså inte det i motorrummet? Där borde man ju kunna få ut en del vätska med?

//Ulf
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Ulf jag ser att du läst 8tech´s beskrivningar och de är bra, vet av egen erfarenhet att suga ur så mycket vätska som möjligt ut behållaren samt att öppna filtret som sitter i motorns framkant och köra pumpen med borrmaskin eller liknande samt släppa trycket för T systemet ger en ny mängd vätska in i systemet på strax över en liter. Vet ej hur denna Renault vätska eter sig i hop med chf 11 S men en blandning med ATF III gör att det blir aggressivt mot packningar vilket jag tror att du läst om på Bimmerforums. Luftskruven för T systemet sitter på/brevid samma regulator som du frågade om tryckvakten, ser ut som en stor bromsnippel låt vätskan flöda ner i behållaren igen så slipper du hälla på mer men låt den vara öppen med motorn igång tills det kommer klar vätska.
Förresten så har du fått ett PP.

/P
US
547
US
850 iA -92
Ja jag läser många sidor och den var bra.
Man kan inte trycka ut vätskan med luft?

Hittar ingen PP!

//Ulf
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Skickat igen kolla att du är inloggad.
/P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.